Jump to content
Sykepleiediskusjon

Jordmor


KL82

Recommended Posts

Før du kan søke på jordmorskolen må du ha et års praksis som sykepleier. Men du vil få poeng for flere år med praksis, også karakterene fra sykepleierhøgskolen teller. Hva det i praksis kreves for å komme inn vet jeg ikke, men for et par år siden var det omtrent det samme som helsesøsterskolen. Ihvertfall på HIAK. Det vil si at det er vanskelig å komme inn etter bare et års praksis, nå må noen rette meg om jeg sier feil :)

Utdannelsen går over to år. Hvordan dette er lagt opp vet jeg ikke.

Det er jordmorskoler i Akershus, Bergen, Tromsø, Vestfold og Trøndelag.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Eg lurer på det same ;)

 

Går første året på sjukepleien, og håpar å komme meg inn på jordmorstudiet om noko år :o Veit du må ha minimum 2 års sjukepleieerfaring for å kunne søke deg vidare, men ang karakterar, så veit eg ikkje. For min del kjem eg nok til å ta viderutdanninga i Bergen, er vel næraste plassen eg veit om som har dette. Men det er iallefall 4 år til, så ting kan jo forandre seg..håpet er jo at dei skal får det på høgskulen her (HiSF), men det tviiilar eg på :) Reknar med at dei større byane har dette studiet, iallefall Oslo og Bergen :angry:

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 3 years later...
  • 6 months later...
Guest splstdJenny

Nei, Vestfold har jordmprutdanning, de har jo fått Master i jordmorfag. Jeg håper å komme inne der etter færrest mulig år med praksis, da det virkelig er jordmor jeg vil bli :) Ferdig med grunnstudiet nå i juni.

Link to comment
Share on other sites

Guest splstd.Jenny

Sendte en mail til Vestfold (hbv.no) med noen spm ang master i jordmorfag. Dette er svaret jeg fikk:

 

Hei

Opptak er hvert 2. år.

Karaktersnitt ligger på en god B

Det er 20 studieplasser og ca 150-160 søker, det er de med best karaktersnitt som har størst sjanse til å komme inn.

Praksis er kun som sykepleier , i 100% stilling. Vi angir ikke føde/barsel da det er svært vanskelig å få arbeid innen disse avdelingene. Det holder med ordinær stilling som sykepleier.

Vi har praksis i Agder, Telemark, vestfold, Buskerud, Oslo/Akershus og Østfold. Vi forsøker å se hvor dere bor når vi tildeler plass, men det er ikke alltid det går.

Vi har opptak nå i 2014 så neste blir 2016.

 

Selv er jeg så glad nå, da jeg fikk sommerjobb på barsel og prenatal avd. på ssh Krs i sommer :D Endelig er jeg på vei mot drømmen om å bli jordmor :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy