Jump to content
Sykepleiediskusjon

Ferdig utdannet sommeren 2017 - tips/råd om veien videre


Emiliemo

Recommended Posts

Hei!

Usikker om jeg publiserer rett, men jeg trenger litt råd. Gjerne fra dere som er ferdig utdannet. Eller andre :)

Jeg bor per nå og studerer siste halvår i Bergen. Jeg skal flytte hjem (Fredrikstad) og bo hjemme i sommer før jeg sannsynligvis flytter videre til Oslo til høsten (samboer skal studere).
Jeg stresser litt over hva jeg skal gjøre til sommeren. Mange har allerede fått jobb og en haug har søkt, mens jeg - jeg bare sitter her.
Jeg følger litt med på søknader som utlyses på Kalnes (Sykehuset i Østfold) og NAV forsåvidt.

MEN, greia er den. Hvor skal jeg jobbe i sommer?
Skal jeg jobbe eller ta fri frem til august? Føler litt på det at jeg "må" komme igang.
I tillegg er det jo litt vanskelig mht. intervju. Jeg bruker 5-6 timer hjem. Snart skal jeg i psykiatripraksis.

 

Alternativer:

- Å jobbe (eller først søke) på sykehuset hjemme. Det er en god erfaring, men jeg vet at det blir for en kort periode. Risikerer at jeg stortrives og vil være der, men kan også mistrives og finne ut at denne typen sykdom ikke er noe for meg. Føler jeg bør komme i gang på sykehus, vet jeg vil på sykehus, det er det ingen tvil om, men liker ikke tanken på å være ny x2 på så kort tid. Gruer meg til medisinansvar og generelt alt ansvaret. Vi hadde siste sykehuspraksis våren 2016. Vet man kommer inn i det og at det er likt for alle. Men ja, syntes det er litt skummelt.
I "verste" fall kan jeg bli værende, men få lang reisevei.

- Å jobbe på typ sykehjem. Får utrolig bra betalt i kommunen. Jobbe der og få ansvar for medisiner. Går da glipp av prosedyrer og "sykehuset" livet. Men samtidig så ønsker jeg ikke jobbe på sykehjem.

- Ta fri fra seremoni 16.juni og søke jobb fra typ 1. august.

 

Jeg syntes dette er veldig vanskelig. Jeg er en flink og pliktoppfyllende jente, men tiden på sykepleien gikk grådig fort mot slutten - og nå står jeg straks der.

Takk på forhånd! :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Sykehuset trenger sikkert sommervikarer. Jeg har ikke jobbet på sykehus annet enn praksis men jeg regner med at de, som andre plasser, tar hensyn til at man er nyutdannet og ny i jobben.

 

Jeg tror nok generelt at det er lurt å begynne å jobbe ganske snart etter endt studie. Hvis du gruer deg nå, tenk på hvordan det kommer til å bli å gå å grue seg hele sommeren. Bedre å komme i gang :) det skader jo ikke å søke. Intervjuer kan sikkert ordnes på andre måter. F. Eks skype.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Sykehuset trenger sikkert sommervikarer. Jeg har ikke jobbet på sykehus annet enn praksis men jeg regner med at de, som andre plasser, tar hensyn til at man er nyutdannet og ny i jobben.

 

Jeg tror nok generelt at det er lurt å begynne å jobbe ganske snart etter endt studie. Hvis du gruer deg nå, tenk på hvordan det kommer til å bli å gå å grue seg hele sommeren. Bedre å komme i gang :) det skader jo ikke å søke. Intervjuer kan sikkert ordnes på andre måter. F. Eks skype.

 

Har fast helgestilling på Haukeland per nå. Er mer det at jeg syntes det blir litt skummelt å gå fra student til sykepleier.

Håper det kan være mulig med intervju over nett/telefon. Å reise over 1x skal la seg gjøre, men fler blir vanskelig.

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy