Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykepleier som jobber på ambulanse?


Guest Natalie

Recommended Posts

Guest Natalie

Hei, jeg er sykepleierstudent og merker mer og mer at jeg kanksje har bommet litt og heller skulle utdannet meg til ambulansearbeider...

 

Er det noen sykepleiere her som jobber på ambulanse? Er det vanskelig for sykepleiere (nyutdannede) å få seg jobb på ambulanse? Og hvordan er lønnen? Hvilke arbeidsoppgaver vil man kunne få som spl på ambulanse? Samme som en ambulansearbeider?

 

Jeg tenker at siden jeg først er i gang fullfører jeg utdannelsen som sykepleier, men belager meg på at jeg må ta lappen for å kunne kjøre ambulanse utenom. Jeg har også hørt at anestesispl kan være på ambulanse, mens andre sier det er intensivspl. Gjelder det begge? Hva er isåfall best å videreutdanne seg i dersom man vil jobbe på ambulanse, eller med redning/prehospitalt? Er det sånn at de bare er med av og til, eller kan f.eks. en anestesispl. jobbe fulltid på ambulanse? Hva gjør intensiv/anestesispl på en ambulanse?

 

Mange spørsmål, håper noen kan svare :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Petter Flage

Hei Sjekk denne linken på ambulanseforum. For formelle krav.

http://www.ambulanseforum.no/klarere-retningslinjer-for-sykepleiere-som-onsker-ambulanseautorisasjon/

 

Når du er ferdig utdannet sykepleier har du en vei å gå før du kan jobbe på ambulanse. Må tilegne deg klinisk erfaring og det tar tid. Men det er klart at hvis du bor i distrikts-Norge kan det være letter å få jobb.

 

Så hvis det ambuansefag du virkelig brenner for og ønsker å jobbe på ambulanse, har du lang vei å gå hvis du velger å fullføre sykepleier utdanningen først.

 

Når det er sagt, så er det greit å huske på at som sykepleier har du svært mange retninger du kan gå senere. Det har du ikke som amb. arbeider.

 

Hilsen Petter

 

Link to comment
Share on other sites