Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykepleier som jobber på ambulanse?


Guest Natalie

Recommended Posts

Guest Natalie

Hei, jeg er sykepleierstudent og merker mer og mer at jeg kanksje har bommet litt og heller skulle utdannet meg til ambulansearbeider...

 

Er det noen sykepleiere her som jobber på ambulanse? Er det vanskelig for sykepleiere (nyutdannede) å få seg jobb på ambulanse? Og hvordan er lønnen? Hvilke arbeidsoppgaver vil man kunne få som spl på ambulanse? Samme som en ambulansearbeider?

 

Jeg tenker at siden jeg først er i gang fullfører jeg utdannelsen som sykepleier, men belager meg på at jeg må ta lappen for å kunne kjøre ambulanse utenom. Jeg har også hørt at anestesispl kan være på ambulanse, mens andre sier det er intensivspl. Gjelder det begge? Hva er isåfall best å videreutdanne seg i dersom man vil jobbe på ambulanse, eller med redning/prehospitalt? Er det sånn at de bare er med av og til, eller kan f.eks. en anestesispl. jobbe fulltid på ambulanse? Hva gjør intensiv/anestesispl på en ambulanse?

 

Mange spørsmål, håper noen kan svare :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Petter Flage

Hei Sjekk denne linken på ambulanseforum. For formelle krav.

http://www.ambulanseforum.no/klarere-retningslinjer-for-sykepleiere-som-onsker-ambulanseautorisasjon/

 

Når du er ferdig utdannet sykepleier har du en vei å gå før du kan jobbe på ambulanse. Må tilegne deg klinisk erfaring og det tar tid. Men det er klart at hvis du bor i distrikts-Norge kan det være letter å få jobb.

 

Så hvis det ambuansefag du virkelig brenner for og ønsker å jobbe på ambulanse, har du lang vei å gå hvis du velger å fullføre sykepleier utdanningen først.

 

Når det er sagt, så er det greit å huske på at som sykepleier har du svært mange retninger du kan gå senere. Det har du ikke som amb. arbeider.

 

Hilsen Petter

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder på å tar sykepleien, siste året nå. Har fått sommerjobb på ambulanse (i distriktet), siden de var interessert i sykepleiere, medisinstudenter bl.a. Får muligens fortsette å jobbe der etter sommeren, da de trengte folk ellers på året også.
Man må vel ha jobbet 2 år før man kan få autorisasjon som ambulansearbeider tror jeg. Også er det kommet en ny bachelor som heter Paramedic. Mener man kan få fritak fra noen fag der, hvis man har tatt sykepleierutdanning fra før, siden noen av fagene er like?
Tror både anestesi- og intensivsykepleier kan få jobb på ambulanse, men etter hva jeg har hørt er det flest anestesisykepleiere.
Når det gjelder lønn er jeg ikke helt sikker..

Link to comment
Share on other sites

Guest Natalie

Takk for svar :) Så heldig du var Pinnsvinet som fikk somerjobb med mulighet for forlengelse. Jeg kommer ikke til å ta paramedic utdannelsen i tilegg til sykepleier. Er forbredt på at det er en vei å gå, og det er helt greit å jobbe litt klinsk først for å få mengdetrening og erfaring. Men hvordan skal man få 2 års yrkespraksis fra amulansetjenesten uten å få lov til å jobbe på amulansen?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mange steder foretrekker de spl i ambulansetjensten. Kjenner flere spl med videreutdanning i både anestesi og intensiv som arbeider i ambulansen. Problemet er at de noen steder ikke får spl-lønn, men ambulansefagarbederlønn. Tror dette tilsvarer omtrent hjelpepleierlønn siden de er utdanninger på samme nivå, men er slett ikke sikker. Hvis du virkelig ønsker å jobbe i ambulansen kan det være en ide å søke praksissteder som treffer yrkesgruppen ofte, slik som mottak, ulike intensivavdelinger mv. Søk mot praksiser med akuttberedskap slik at du får innsikt i hva akutt virkelig er. Dette ser godt ut på CV´n når tiden kommer for å søke jobb. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 3 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy