Jump to content
Sykepleiediskusjon

Jordmorutdanning


julielarsen

Recommended Posts

Hei!

Til neste høst skal jeg begynne å studere. Og har tenkt veldig mye på HVA jeg vil studere i det siste. Og lander ofte på Jordmorutdannig. Jeg interesserer meg veldig for dette og synes det høres ut som en veldig spennende jobb på mange områder. Så da vil jeg veldig gjerne høre andres erfaringer og tanker rundt dette studiet?
Jeg har lest litt og har forstått det sånn at man går 3 år på sykepleier også to år videre på jordmor?

- Er studiet vanskelig?
- Jeg blir å ta det i Tromsø, hvor høyt et snittet der?(om noen vet)
- Hvordan er de to jordmor årene?
- Er det mange som søker dette studiet, er det vanskelig å komme inn?
- Er det lettt å få jobb etter utdanningen?

Gjerne fortell litt om du har tanker, erfaringer, noe du har hørt osv. Er åpen for alt :)
Takk på forhånd!!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har tatt utdanningen i Tromsø, og var ferdig nå i vår.

 

1. Det er gjort store endringer i studieprogrammet i bachelor i sykepleie. Studiepoengene er omfordelt, slik at det er en liten del sykdomslære på førsteåret, som fortsetter på andreåret. Videre tror jeg endringen innebefatter at muntlig eksamen er fjernet fra bacheloroppgaven. Mener også multiple-choice eksamenene er fjernet fordi det var for lett å få en god karakter. Kan hende jeg bommer på noen av disse endringene, så ta de med en klype salt. Ville ringt studiekonsulenten hvis du vil ha nøyaktig innhold etc.

 

Men når jeg tok studiet var det vanskelig. Første studieår er greit, og veldig grunnleggende. På andre år er det sykehuspraksis og sykdomslære. Det skal sies at mitt kull hadde over 50% stryk på sykdomslæreeksamenen, og det samme hadde årskullet som kom etter oss. Det er en vanskelig eksamen som stiller høye krav til detaljkunnskapen.

 

Alt i alt er studiet utfordrende, men hvis man jobber seg gjennom pensum, er på forelesningene og er genuint interessert i det man holder på med går det bra!

 

2. Er du fra Nord-Norge har du en egen kvote, samme hvis du bor i Nord-Troms eller har samisk opprinnelse. Blir vanskelig å vite hvilket snitt du skal gå ut fra. Primærkvote er hvis det er første gangen du søker høyere utdanning, men mener det også er en tidsfrist fra du var ferdig på VGS, før du evt. havner i ordinær kvote. Samordnaopptak.no har søkerpoengene som har blitt krevd tidligere. Generelt er sykepleie en studieretning som stadig før høyere snitt for å komme inn på.

 

3. Aner ikke

 

4. Ja, veldig mange som søker. Vanskelig å komme inn er relativt. Har du gode karakterer er det ikke et problem.

 

5. Jeg gikk rett ut i jobb, og det gjorde de fleste andre på kullet mitt!

 

Lykke til! :)

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy