Jump to content
Sykepleiediskusjon

Opplysningsplikt og hiv


Guest Poz

Recommended Posts

Har man opplysningsplikt ovenfor arbeidsgiver hvis man har HIV? Jeg vet det var en sak med en anestesisykepleier som ikke fikk en jobb han hadde blitt lovt fordi han hadde HIV; han tok med saken videre og fikk medhold for urettferdig behandling da man mente at en anestesisykepleier ikke gjorde oppgaver som utgjorde reell smittefare i en sånn grad at det kunne regnes som saklig oppsigelse. Så åpenbart er det slik at en kan jobbe som sykepleier, også medisinsk/somatisk, med hiv.

 

Mitt spørsmål er dermed om man har opplysningsplikt?

 

Jeg er ikke interressert i folks moralske invendinger eller personalige meninger om hvordan det burde være, men heller det rent juridisk. Har man juridisk lovpålagt opplysningsplikt anngående hiv når man jobber som sykepleier?

 

Takk for hjelp :)

Link to comment
Share on other sites

En har vel opplysningsplikt dersom det utgjør en reell fare for å smitte. Det er jo ingen fare for smitte når sykepleiere gjør vanlige arbeidsoppgaver, men jeg vet nok ikke så mye mer enn deg. Det kan jo hende arb.giver vil unngå at hiv-smittede sykepleiere skal utføre noen oppgaver fordi de i større grad er knyttet til fare for smitte. Men for å ta et eksempel så har en jo opplysningsprosjektet dersom en skal sette en injeksjon, men klarer å stikke seg selv for så å stikke pasienten. Det var jo litt satt på spissen da, siden en ikke skal gjøre slik.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy