Jump to content
Sykepleiediskusjon

Prøveresultat av urin stix.


Nemia

Recommended Posts

Hei dere, jeg fikk tatt en urin stix av datteren min og fikk følgende svar; Patologi: L3+A+

 

Forstår det slik at det var 3+ på leukocytter og at A står for Albumin (proteinstoff) og at utslaget var 1+ på albumin. Siden det ikke er nevnt noe om Nitritt, blod etc., så regner jeg med at resten var negativt.

 

Har jeg tolket dette rett?

 

Og 1+ er lite utslag på protein, stemmer?

 

Og er det noen som har erfaring med at det kan gi utslag på Albumin når barn har feber? Datteren min er tre år og har hatt litt feber de siste dagene, men ikke i går, da urin stix ble tatt. Har også lest at utflod som har kommet i urinprøven kan forårsake utsalg på protein. Urinprøven ble tatt i pose, altså den var ikke helt ren. Det var morgenurin.

 

Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen hit :)

Ja barn kan få utslag på albumin når de har feber, synes egentlig at albumin kan gi svake utslag ellers også. Sikkert på grunn av forurensning som du selv er inne på.

Ja det var nok kun utslag på leukocytter og blod siden bare det var nevnt.

Hvorfor stikset dere urinen, fordi dere mistenker UVI?

Nå gir ikke alle bakterier utslag på nitritt og så må jo urinen ha stått i blæren i minst 4 timer for å få utslag, men det hadde den kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar, Cathrine! :) Og takk for velkomsthilsen, hyggelig!

 

Tok urin stix for å utelukke UVI. Datteren min har ofte magesmerter og kaster opp ca. en gang i måneden, kaster opp mange ganger. Fastegen tror ikke det er noe galt, men skal til barnelege for utredning. Noen med erfaring med dette?

 

Og du mente at det kun var utslag på leukocytter og albumin på slutten, ikke blod?

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar, Cathrine! :) Og takk for velkomsthilsen, hyggelig!

 

Tok urin stix for å utelukke UVI. Datteren min har ofte magesmerter og kaster opp ca. en gang i måneden, kaster opp mange ganger. Fastegen tror ikke det er noe galt, men skal til barnelege for utredning. Noen med erfaring med dette?

 

Og du mente at det kun var utslag på leukocytter og albumin på slutten, ikke blod?

 

 

Ja jeg mente ikke blod.. beklager. Det var albumin jeg skulle si ;)

 

Stakkars datteren din da som sliter med problemer med magen. Har ingen ide om hva det kan være. Det eneste jeg vet er at barn har jo en tendens til å kaste opp av så mye, også ting som ikke har noe med mage tarm systemet å gjøre. Godt dere er henvist til barnelege.

Lykke til og håper dere finner raskt ut av det, ikke noe hyggelig når barna er syke;)

Håper du holder oss oppdatert :P

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg mente ikke blod.. beklager. Det var albumin jeg skulle si :)

 

Stakkars datteren din da som sliter med problemer med magen. Har ingen ide om hva det kan være. Det eneste jeg vet er at barn har jo en tendens til å kaste opp av så mye, også ting som ikke har noe med mage tarm systemet å gjøre. Godt dere er henvist til barnelege.

Lykke til og håper dere finner raskt ut av det, ikke noe hyggelig når barna er syke;)

Håper du holder oss oppdatert :)

 

 

 

Ikke noe å beklage nei! ;)

 

 

Ja, vi håper at vi finner ut av det fort. Jeg skal holde dere oppdatert. Takk igjen, Cathrine! :)

Link to comment
Share on other sites

Og et lite spørsmål til, må ha dette helt klart jeg..:) Når det stod A+, så betyr det bare at det var 1+ på Albumin, ikke sant? Altså da veldig lite? Har jo lest at Protein i urinen kan være tegn på nyresykdom. Tror ikke datteren min har det altså, men blir jo bekymret. Selv om det er utslag på protein, så er det vel vanligvis ikke noe galt, eller?

Link to comment
Share on other sites

Og et lite spørsmål til, må ha dette helt klart jeg..:) Når det stod A+, så betyr det bare at det var 1+ på Albumin, ikke sant? Altså da veldig lite? Har jo lest at Protein i urinen kan være tegn på nyresykdom. Tror ikke datteren min har det altså, men blir jo bekymret. Selv om det er utslag på protein, så er det vel vanligvis ikke noe galt, eller?

Hei igjen :)

 

Huff... stakkars deg, fryktelig når man blir bekymret for barnet sitt, det vet jeg alt om..

Ja det betyr nok 1+ på albumin, men hva som er årsaken vet jeg jo ikke. Det kan jo også være tegn på infeksjon, hun hadde jo også forhøyet på leukocytter.

Jeg siterer fra St.Olav sine sider angående urinstiks: Positiv test sees hvis u-albumin er minst 120-180 mg/L. Årsakene kan være prerenale (feber, hjertesvikt, nyrevenetrombose, ortostatisk proteinuri), renale (en rekke ulike nyresykdommer) eller postrenale (urinvegsinfeksjoner, blødninger). Feilkilder: Rester av klorhexidin eller cetylpyridin i prøvebeholder kan gi falskt for høye resultater

 

 

Men hva sa legen, kom det ingen kommentarer til dette resultatet?

Link to comment
Share on other sites

Igjen tusen takk, Cathrine!:) Veldig snilt av deg å svare på mine spørsmål.

 

Legen er ikke bekymret og tror at alt er i orden med lillejenta mi. Han sa at prøven sannsynligvis var forurenset. Synes det høres sannsynlig ut jeg også, men jeg er veldig nøye og vil vite alt.:) Leser masse på nett og tar dette alvorlig. Uansett, vi skal jo til barnelege og da skal jeg spørre om urinprøven også.

 

Ja, det viktigste i verden for mor og far er at barna er friske og har det bra.

 

God søndagskveld!

Link to comment
Share on other sites

Bare lurte på om det var tatt allergi/gluten/cøliaki- prøver, jeg?

Snuppa mi var til utredning på Riksen fra hun var 3 til7 år pga utslag på IgE hos barnelegen vår.

Han tok egentlig blodprøvene av helt andre grunner, men vi måtte altså på Riksen pga klinikken og fordi IgE var forenelig med cøliaki.

 

Det vi endte opp med var en uspesifikk matintoleranse, hun fikk Loaratadin 10mg vesp og borte var magesmerter, diare og oppkast.

Seponerte tablettene da hun var 91/2, smertene kom tilbake og nå bruker hun medisiner igjen og skal i følge legen bruke dem så lenge hun har symptomer. (Eller så lenge hun gidder, sa han)

 

Kanskje det hadde vært lurt å få tatt disse blodprøvene før dere kommer til barnelegen, s har h*n i hvert fall noe å begynnemed/utelukke?

Link to comment
Share on other sites

Vi venter på innkallelse til barnelege. Jeg håper vi får time fortest mulig.

 

Kitt, takk for gode råd. Tenker at lillejenta mi i alle fall har ømfindtlig mage. Legen tror det kun er utviklingsforstyrrelse i tarmsystemet, som vil gå over. Vi håper jo selvsagt at det går over, men vil sjekke det ut, det kan jo være allergier også. Det er ikke tatt allergitest/gluten/cøliaki enda. Skal få det gjort hos barnelegen, det er en klinikk der de kan mye om allergier og gjør utredning på det.

 

Så bra at jenta di har blitt bra og at mageproblemene er borte, Kitt. Godt at du fant ut av det og at hun får medisin som fungerer.:)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Litt utenfor tema, men hvordan kan man egentlig forklare pasienten ENKELT hva de ulike "utslagene" på stixen betyr? Som nitritt og leukocytter f.eks. Vet jo at det kan tyde på UVI, men om man skal forklare det litt mer grundig, men enkelt?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Litt utenfor tema, men hvordan kan man egentlig forklare pasienten ENKELT hva de ulike "utslagene" på stixen betyr? Som nitritt og leukocytter f.eks. Vet jo at det kan tyde på UVI, men om man skal forklare det litt mer grundig, men enkelt?

 

 

Litt sent svar, men jeg satt her og leste litt rundt på forumet og da så jeg plutselig at dette spørsmålet ditt stod ubesvart :)

Tja ikke så lett å vite hva man skal si, men de fleste pasienter er fornøyd nok med svaret at man ved infeksjon vil få utslag på dette. Men vil du si litt mer utfyllenede kan du jo si at leukocytter er det samme som hvite blodlegmer og dette vil komme i blæren når man har infeksjon. Videre kan du fortelle at hviteblodlegmer er de som angriper bakteriene i blæren. Nitritt kan du si er et avfallsprodukt som dannes av endel bakterier.Og finner man nitritt så gir det sterk mistanke om urinveisinfeksjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Anne Aschehoug

Hei :unsure:

Har vært hos legen for akutt blod i urinen. Urin stix viser A+++. B+++.N+.L+++.G-. Kan du si meg hva dette betyr, glemte å spørre legen når jeg var der ;)

Med vennlig hilsen

AMA

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy