Jump to content
Sykepleiediskusjon

Ringer vs. Natriumklorid


Guest Cecilie

Recommended Posts

Guest Cecilie

Hei!

 

Er det noen som kan forklare meg forskjellen på Ringer acetat og Natriumklorid 9 mg/ml

Har inntrykk av at desse blir brukt mye om hverandre.

Ser at enkelte ambulanser kjører med begge typer, er det nødvendig?

 

Glad for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Ringer acetat kan brukes hvis pasienten har et væske eller elektrolytttap, samt hvis pasienten har hypovolemi (væsketap) - derfor kan man bruke det for å opprettholde blodvolumet.

Nacl 9mg/ml har jeg brukt til å blande ut antibiotika, men det kan jo også brukes hvis pasienten har natriummangel og eller er dehydrert.

 

Men jeg tror forskjellen er at man bør ikke tilsette medikamenter i Ringer acetat da preparatet kan være uforlikelig med enkelte medikamenter.

 

kanskje vi kan få flere tilbakemeldinger på dette....??

Link to comment
Share on other sites

Guest Cecilie

Ringer acetat kan brukes hvis pasienten har et væske eller elektrolytttap, samt hvis pasienten har hypovolemi (væsketap) - derfor kan man bruke det for å opprettholde blodvolumet.

Nacl 9mg/ml har jeg brukt til å blande ut antibiotika, men det kan jo også brukes hvis pasienten har natriummangel og eller er dehydrert.

 

Men jeg tror forskjellen er at man bør ikke tilsette medikamenter i Ringer acetat da preparatet kan være uforlikelig med enkelte medikamenter.

 

kanskje vi kan få flere tilbakemeldinger på dette....??

 

Takk for svar :)

Jeg har en stund lurt på hvorfor en del av ambulansetjenesten kjører med både Ringer og NaCl.

Må da være nok med Ringer?

Link to comment
Share on other sites

På ambulanse brukes vel ringer mest, fordi det kan gis veldig fort ved hypovolemi (blødninger f eks),fordi den er ganske lik i elektrolytter som ekstracellulærvæsken?, men nacl kan brukes også. Dette er litt etter husk så jeg vet ikke helt om det stemmer...

 

Ellers brukes ringer mest ved diaré (ettersom ringer inneholder mer base), og nacl mest ved brekninger.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Takk for svar :)

Jeg har en stund lurt på hvorfor en del av ambulansetjenesten kjører med både Ringer og NaCl.

Må da være nok med Ringer?

 

Hvorfor Ringer Acetat og ikke NaCl i ambulansene? Som dere skriver så skal ikke Ringer Acetat blandes med enkelte medikamenter, NaCl vil da være et sikkert valg, f.eks ved skylling etter administrasjon av Metalyse. Og hvorfor mener dere at R.A er bedre egnet til behandling av hypovolemi i ambulansen kontra NaCl? Ingen av disse væskene er såkalte ekspandere, og så vidt jeg veit vil R.A og NaCl diffundere like mye ut av blodbanen(1:4?). For behandling av hypovolemi trengs plasmaekspandere (i alvorlige tilfeller)...

Link to comment
Share on other sites

Litt utenom topic her, men: er "plasmaekspandere" det samme som hyperosmolare væsker? EMT seie at det trengs i alvorlige tilfeller av hypovolemi..

Og trudde ikkje det var vanlig å bruke hyperosmolare væsker prehospitalt, utenom evt i militære samanhenger? :)

 

Ja, det er riktig at det er det samme som hyperosmolare væsker, og ja det brukes prehospitalt i Norge. Og ja det benyttes i det jeg vil kalle alvorlige tilfeller av hypovolemi prehospitalt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hva man velger kan også ha noe med elektrolyttene i væsken, og hos pasienten som skal ha den. Om det er en pas med forhøyede kaliumverdier, eller en man kan regne med har det(nyresvikt, ketoacidoser) vil det være fornuftig å velge NaCl over RA, men om pas har forhøyet Na eller Cl vil man gjerne velge RA eksempelvis.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Lurer på noe i sammenheng med denne tråden. Når jeg tar ned Ringer pleier jeg og skylle med litt nacl før jeg setter heparin i kanylen (som er prosedyre vet vårt sykehus) Spørsmålet er om jeg trenger å skylle med nacl før jeg setter heparin lås ? Håper noen kan svare på dette.

 

Jeg er litt usikker, men tror jeg ville skylt med Nacl uansett jeg. Innbiller meg at Nacl er et litt "renere" konsentrat sammenliknet med Ringer (siden Ringer er hyperosmolært). Kanskje noen som har mer peiling til å svare på dette enn meg :) Ble veldig nysgjerrig selv nå :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ringer brukes mye i ambulansen, men siden det er glukose i den brukes den ikke på hyperglykemi.

 

Nacl brukes ofte på brannskader, pga saltinnholdet i forhold til at du taper mye væske når du er brannskadet. Denne er også bra å bruke til hyperglykemi siden den ikke inneholder glukose.

Link to comment
Share on other sites

Guest renate

hei der! fikk denne for veeeeldig lenge siden av en god kompis, har ikke dobbeltsjekka alle fakta, men synes den er så bra at jeg reposter den her:)

hjalp meg med å forstå en del i alle fall:) og tror det meste skal være ganske så spot on

Takk flotte mentor Steinar for at du delte waaaaaaay back in the days:)

 

Væske - et kort (og ufullstendig) sammendrag:

Krystalloider/kolloider? Krystalloider - Ringer Acetat og NaCl. Kolloider - Voluven, Tetraspan, Rehydrex.

 

Hvor er væsken ca 20-30 minutter etter at den ble tilført?

Ringer Acetat - går ut i interstitiet. Ca. ¼ blir igjen i blodbanen.

NaCl - samme som Ringer Acetat. Glukose - Omtrent alt går intracellulært.

(Av 1000 ml tilført Glukose 5% (50 mg/mL) vil ca. bare 70 mL gjenfinnes i plasma. Derfor er glukose særdeles dårlig egnet ved blødninger og andre tilstander hvor man trenger at væske blir værende i årene). Kolloider - Blir for det meste værende i blodbanen.

 

Hva gir man når? Generelt sagt:

Ved oppkast - NaCl. Oppkast inneholder mye klor, og NaCl inneholder mer klor enn Ringer Acetat.

Ved diaré - Ringer Acetat. Avføring/diaré innholder mye av "de andre" ionene som det finnes mye av i Ringer Acetat, og som man ikke har i NaCl.

Ved “perspiratio insensibilis” (vanntap gjennom pusting og “vanlig” svette uten for mye tap av natrium) - Glukose 5% (50 mg/mL).

Ved hypotensjon - Først og fremst vær obs om det er hjertesvikt som er årsak til hypotensjonen. I såfall gis en bolus på ca 500 ml Ringer Acetat/NaCl. Litt effekt av dette kan man fortsette med krystalloider. Så eventuelt gå over til kolloider hvis lege gir klarsignal om dette.

 

Hvor fort kan væsken gis?

Ringer Acetat/NaCl - ingen begrensning.

Kolloider - ingen begrensning.

Glukose 5% (50 mg/mL) - Maks 500 ml/time. Begrensningen i glukose kommer av at for rask infusjon vil kunne gi en fortynning av blodet, med medfølgende hyponatremi (som kan gi hjerneødem!). I tillegg vil man få en hyperglykemi som igjen kan føre til at nyrenes evne til re-opptak av glukose overskrides (grense på ca. 10 mmol/L). Da vil mer glukose skilles ut i urinen og dermed vil glukosen “trekke med seg” vann og man vil få kraftig urinproduksjon som igjen kan bidra til å dehydrere pasienten.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy