Jump to content
Sykepleiediskusjon

Studere til sykepleier?


afixy

Recommended Posts

Hei

 

Drevet å snust litt på sykepleieryrket i de siste. Etter oppfordring av familie, flere som har oppfordret meg til akkurat dette yrket. Så er i "søkerfasen" nå, for å finne ut mer. Men veldig usikker.

 

Kan begynne med litt generell informasjon om meg. Er en 24 år gammel gutt. Ikke akkurat de mest matcho`e yrket får oss gutter. Men ting har vel endret seg de siste 10 årene, med tanke på likestilling, etc. Begynner vel også å bli tid tenke utdanning, med tanke på alder - samt en sikrere og bedre framtid.

 

Så tenker litt på sykepleierstudiet. Kan noen gi meg et lite innblikk i selve yrket. Samt hverdagen til en sykepleierstudent. Hvordan fag er det, hvordan foregår undervisningen er det mye praksis, osv? Er det mye å sette seg inn i? Tungt fagstoff? Tror selve det faglige skal gå greit. Hadde ikke de store problemene gjennom vgs, når jeg tok det nogenlunde seriøst. Ikke noe A student, men en midt på treet+-.

 

Men er en person som er avhengig av å ha motivasjon, for disse tre årene, ellers kommer det ikke til å gå. Men så lenge jeg er motivert så går det nok bra.

 

Kan også legge til at jeg har litt intresser for, anatomi, trening, biologi, menneskekroppen, helse litt ernæring og medisin. Så dette kommer jo godt med.

 

Kunne godt tenke meg jobbe med ungdom med spesielle behov/vanskelig stilte, eller oppegående eldre. Kanskje legevakt kunne vært interessant.

 

Men å jobbe med med mennesker som er på det siste stadiet i livet sitt. Tror jeg ikke jeg har nok mentalstyrke til. Spesielt viss min jobb hverdagene kun skal omhandle dette.

 

Så virker det også så sykepleieryrket begynner å få et greit lønnsnivå? Hva kan jeg tenkes å ligge på som nyutdannet? Enn med 10års ansinitet?

 

Setter stor pris på om noen svarer på mine spørsmål :)

Link to comment
Share on other sites

Nå er det en stund siden jeg studerte, men det var mye å lese, mange oppgaver og eksamener. Du kan gå inn på en høyskole og lese litt om studiet, feks her: http://www.hioa.no/S...kepleie-Kjeller

Ja er du motivert så går det nok bra, og det er et spennende studie.

Det er mange muligheter når man er ferdigutdannet og du trenger ikke jobbe spesielt med alvorlig syke og døende. Selv om man de fleste steder blir nødt til å forholde seg også til dette, om ikke hele tiden så i hvert fall av og til.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes vel ikke noe mer macho enn en mannlig sykepleier?? :D

Jeg har nylig begynt på 1 året. Vi har anatomi, sykepleie, hygiene, mikrobiologi, psykologi, sosiologi og ernæring. Jeg vet ikke hvordan det er ellers i landet, om det er nogenlunde likt. Det er tøft ja. men stoff man kan knytte til sin egen kropp, og mye av det er allmenn kunnskap spør du meg, men så er jeg bare 2 måneder ut i utdanninga;) Det venter vel mer..Anatomien synes jeg er tyngst, men spennende! Der jeg går er det lagt opp slik at første året er det eldre og sykehjempraksis i fokus, 2.året hjemmesykepleie eller i psykiatrien, mens 3. året er spesial helsetjenesten (sykehus)..Vet ikke om dette varierer fra skole til skole, eller er stort sett likt..

Jeg trives kjempegodt hittil..mange muligheter til videreutdanninger har man, og det viktigste: å gjøre en forskjell!

Link to comment
Share on other sites

Kan begynne med litt generell informasjon om meg. Er en 24 år gammel gutt. Ikke akkurat de mest matcho`e yrket får oss gutter. Men ting har vel endret seg de siste 10 årene, med tanke på likestilling, etc. Begynner vel også å bli tid tenke utdanning, med tanke på alder - samt en sikrere og bedre framtid.

 

Så tenker litt på sykepleierstudiet. Kan noen gi meg et lite innblikk i selve yrket. Samt hverdagen til en sykepleierstudent. Hvordan fag er det, hvordan foregår undervisningen er det mye praksis, osv? Er det mye å sette seg inn i? Tungt fagstoff? Tror selve det faglige skal gå greit. Hadde ikke de store problemene gjennom vgs, når jeg tok det nogenlunde seriøst. Ikke noe A student, men en midt på treet+-.

 

 

Men å jobbe med med mennesker som er på det siste stadiet i livet sitt. Tror jeg ikke jeg har nok mentalstyrke til. Spesielt viss min jobb hverdagene kun skal omhandle dette.

 

Så virker det også så sykepleieryrket begynner å få et greit lønnsnivå? Hva kan jeg tenkes å ligge på som nyutdannet? Enn med 10års ansinitet?

 

Heisann, går selv på 2 året nå, så jeg kan dessverre ikke gi deg svaret på alt du spør om, men kan da gjøre mitt beste i alle fall. I kullet jeg er i, så er vi vel 15-16 gutter i år, og antallet gutter stiger for hvert år. Følelsen man har når man jobber på et sykehjem er kanskje ikke den mest macho som du sier, men jeg kan love deg at du vil komme opp i flere situasjoner som sykepleier der du vil føle deg macho(Det finnes en grunn til at det er mer å mer populært å ansette menn i dette yrket ;) )

Det må nok ærlig innrømmes at det er en del tungt fagstoff å lese i denne utdannelsen. Jeg personlig ble i alle fall tatt på sengen over den mengden med stoff vi må gjennom. Men du verden så lærerikt det meste er :)

 

Nå er det en god del praksis i dette studiet, noe som gir en fin variasjon og også gir studentene en mulighet til å få prøve seg på forskjellige arbeidsplasser. Dette gjør det i alle fall litt lettere å se mulighetene man har etter endt utdanning.

 

Fikk akkurat tilbud om jobb innen rusomsorgen, så det blir rart for meg å forlate eldreomsorgen etter å ha holdt på med den noen år.

Når det gjelder lønn, så er dette nok ikke et yrke man velger vist lønn står høyest på listen for å si det slik. Noen nøyaktige tall har jeg dessverre ikke, men det er såpass mange ferdigutdannede på dette forumet som kan svare på uansett. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Sykpleierstudent

Hei! Jeg er selv en gutt på 22 år, som var usikker på om sykepleierstudiet var det rette for meg. Var veldig usikker, for veien jeg ville gå, var egentlig idrett. Men etter mye frem og tilbake, havnet jeg på sykepleierstudiet. Går nå 2 året, og skal være ærlig, jeg sleit litt med motivasjonen rundt anatomien som vi hadde eksamen i første semester. Det er litt vanskelig å føle at man har kontroll, siden det er så mye. Men jeg bruker å si til alle jeg kjenner, som går 1 året nå, eller som har tenkt til å begynne, bare kom deg igjennom anatomien og medikamenten, så blir studiet mye mer interessant. Vi er 13 gutter, av 40 stk, mens 1 året har bare 3 gutter, så varierer fra år til år. Akkurat nå, så angrer jeg ikke at jeg valget å studere dette. Mange muligheter etter du er ferdigutdannet, du får trygg jobb, du kan tjene ganske bra hvis du tar å jobber ekstra osv... (Veldig greit hvis du ikke har barn og kone per dags dato) :) Jeg tenker i hvertfall å jobbe som sykepleier, og etterhvert ta å spesialisere meg innen kreft, slik at jeg blir kreftsykepleier. Lykke til med valget, vi trenger flere gutter i yrket!! ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy