Jump to content
Sykepleiediskusjon

Anestesi- vs. intensivsykepleie


Misty

Recommended Posts

Er det noen anestesi- eller intensivsykepleiere her?

Jeg ønsker å ta videreutdanning etterhvert, men er litt usikker på hva. Akkurat nå har jeg veldig lyst å ta anestesisykepleie, fordi jeg synes det virker kjempespennende! Tar jeg feil når jeg tenker at en anestesisykepleier kan jobbe flest steder?? Hva kan en intensivsykepleier som ikke anestesisykepleier kan? Er ikke anestesisykepleiere attraktive både på akuttmottak, intensiv og p.o i tillegg til operasjon/anestesiavdeling?

Hilsen snart nyutdannet sykepleier som må jobbe noen år før dette blir aktuelt... :P

Link to comment
Share on other sites

Godt spørsmål. Dette lurer jeg også på. Men kan svare på noe av det du spør om: Anestesisykepleiere kan jobbe i ambulansetjenesten, intensivsykepleiere kan jobbe på akuttmottak, postoperativ avdeling, div. spesialavdelinger som f.eks nyfødt intensiv, hjerteovervåkning og i santiteten i utlandet. Så får noen legge til eller rette på meg :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest kalle

Anestesi er mer brukervenlig i forhold til arbeidsplasser siden du OGSÅ kan bevege deg i rettning av intensivorienterte avd samtidig som du kan være på operasjon, akutteam osv. Dette kan ikke en intensivsykepleier gjøre da de som regel er bundet til intensivorienterte avd.

 

Men det er et men. Anestesi er vanskelig å få relevant arbeidserfaring (Operasjonstuer o.l) samtidig som det er få ledige stillinger. Dermed er det svært mange som har tatt anestesi som blir gående i avdelinger som ikke har relevant erfaring for anestesi og man blir derfor lite atraktiv på arbeidsmarkedet om det går lang tid før man får jobb innenfor anestesi. Man kan også være nødt til å flytte for å få stilling på sykehus etc.

 

Alt avhenger av hva man vil. Anestesi er ensidig, men man er ekstremt god på få ting. Intensiv er mer alsidig og man er god på mange ting.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest Guest

Hei, henger meg på Guest_kalle_* over her. :)

 

Er anestesisykepleier selv og har vært i 10 år nå. Veldig morsom jobb, allsidig/ensidig alt ettersom, stressende til tider og med mange mange utfordringer. Du må ha evne til å tenke praktisk, og være løsningsorientert. Kreativ til og med. Du får mye ansvar, innenfor visse rammer er du ofte delegert det som egentlig er anestesilegens rolle. Du må være glad i å samarbeide med andre yrkesgrupper, enten du jobber som anestesisykepleier på operasjon, intensiv, mottak e.l. Det finnes mange retninger å gå innenfor anestesi, det viktigste er å vite hva du liker ved jobben din som sykepleier, og så ta det derfra. Grovt sett kan man vel si at anestesisykepleiere inne på sykehus gjerne har en mer "ensom" rolle enn intensivsykepleiere. Vi jobber som oftest alene på stua, men sammen med operasjonssykepleiere og kirurger. Men vi er nesten alltid alene i vår yrkesrolle, og må ta mange beslutninger og vurderinger alene. Vi har selvfølgelig mulighet for å kontakte en kollega eller anestesilege, men det kreves at du kan vurdere situasjoner som oppstår under anestesi selvstendig. Intensivsykepleiere jobber mer i team, fordi intensivavdelinger ofte er lagt opp til det.

Tekniske ferdigheter må du ha i begge yrkene. Som anestesisykepleier kan du nok få jobb på intensiv, men en intensivsykepleier kan ikke jobbe som anestesisykepleier på operasjonsstua f.eks. Tenk deg nøye om før du velger. Spør om å få hospitere! Velger du å ta utdannelse, så sjekk med sykehuset der du jobber om de har stipendordninger e.l. slik at du får deg jobb etter endt utdanning med viss bindingstid etterpå. Vanligvis 2 år.

Lykke til i jobben som sykepleier! :D

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar alle sammen! :)

Veldig spennende å høre om erfaringene deres. Hospitering var kjempelurt, det skal jeg prøve å få til!!

Jeg har også (dessverre) hørt at det er vanskelig og få relevant jobb som anestesisykepleier... Alle anestesisykepleierene jeg har snakket med trives svært godt, og det er vel kanskje derfor det er vanskelig for nye å få jobb. Fra intensivsykepleiere har jeg egentlig bare hørt at det er en veldig tung jobb både fysisk og psykisk, og i grunnen ikke så mange positive sider... Godt jeg har noen år å tenke på, og til å bli trygg i min nye rolle som sykepleier først :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest Anestesisykepleierstudent

Hei!

Ser det en en stund siden siste innlegg her, men velger å svare. Går på anestesistudiet nå, er ferdig til jul:) Anbefales på det varmeste, er en kjekk og utfordrende jobb som krever at man får "brukt" hjernen. For min del var intensivspl. ikke aktuelt, dette fordi jeg hadde hatt jobber på avdelinger med "tung" pleie hvor man fulgte opp en pasient over lang tid + pårørende. Jeg syntes dette ble for tungt og intenst for min del, jeg har funnet ut at jeg liker bedre "korte møter" og det å slippe å alltid involvere meg så dypt i alle pasientcase. Etter noen år på sykehus hvor mye av tiden min gikk med til å planlegge hjemmesituasjoner med hjelpemidler o.l, ordne opp i sosiale problemer og være både psykolog, sykepleier og megler så ønsket jeg å ha et litt mer distansert forhold til pasientene:) Nå har jeg ikke JOBBET som anestesisykepleier enda, bare mange uker i praksis. Og det jeg savner litt på de store avdelingene er pasientkontakten, det å kommunisere med pasientene. Denne kommunikasjonen blir ofte kort for oss, men desto viktigere er det jo at vi møter pasientene på en god måte og formidler trygghet:) DET liker jeg med jobben! :) Operasjonssykepleier var heller ikke aktuelt for min del, de blir mer "assistenter" for kirurgen. jeg liker det selvstendige arbeidet som anestesisykepleieren gjør:)

 

Ellers har jeg også hørt at det er vanskelig å få jobb, men sånn som nå hører jeg det motsatte. Er mange mange ledige stillinger her hvor jeg bor iallfall, man begynner vel å merke mangel siden anestesikullene er så små og flere går ut i pensjon...?

 

Lykke til med valget! :)

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar til deg som er anestesisykepleiestudent! Spennende å høre! Den siste tida har jeg blitt veldig bestemt på at jeg ønsker å ta videreutdanning/ master i anestesisykepleie. Jeg er utrolig glad i å lære og elsker utfordringer og tekniske prosedyrer! Her hvor jeg bor er det vanskelig å få jobb på anestesien, men gjennomsnittsalderen er høy, så etterhvert må de jo ha flere vil jeg tro... Sånn sett passer det bra at jeg må jobbe litt lenger før jeg kan søke:) Selv om jeg nesten ikke kan vente.... Hehe. Var jo noen dager på operasjon/anestesi under utdanningen, men tenker jeg skal spørre om å få hospitere litt på anestesien før det blir aktuelt å søke utdanningen. Flere som sier jeg hadde passet til det også, og det er jo hyggelig å høre! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ser at denne tråden er noe gammel, men det får bare være.

 

Jeg jobber til daglig som sykepleier på hjertemedisinsk sengepost, og synes det er mye spennende utfordringer der, men det er også veldig mye logistikk ettersom det er mye pasienter inn og ut. Hjertemedisin har gitt meg mye, og læringskurven har vært oppadgående siden dag 1, noe jeg vet at den kommer til å være så lenge jeg er i dette yrket, spesialisert eller ei. Jeg føler dog at mer akutte situasjoner er noe som passer meg bedre, etter hva jeg har erfart hittil, derfor ønsker jeg og allerede nå vurdere spesialisering.

 

Jeg hører mange si at man bør vente en stund med å starte på spesialisering, slik at man får en god porsjon erfaring først, men dette er noe jeg vil sterkt. Tanken på anestesi har vært der siden før jeg begynte på sykepleierskolen, men er veldig usikker på når jeg bør ta steget. Samtidig står det jo at man minimum bør ha 2 år erfaring, så det skal jo slik sett være mulig for meg å søke snart. Hvor mye mener dere erfaring har å si og hvor lenge tror dere man bør vente før man søker? Jeg har jobbet som ferdig sykepleier i snart ett år og vurderer å starte søket i begynnelsen av 2015.

 

Del gjerne deres tanker, ønsker å høre hva dere tenker om dette.

Link to comment
Share on other sites

To års erfaring er jo et krav, og du må bare søke om du føler deg klar for det. Det verste som skjer er at du får avslag, men så søker du igjen senere. Hvorfor vente med å søke, om du egentlig vil begynne med videreutdanning så fort som mulig?

Link to comment
Share on other sites

To års erfaring er jo et krav, og du må bare søke om du føler deg klar for det. Det verste som skjer er at du får avslag, men så søker du igjen senere. Hvorfor vente med å søke, om du egentlig vil begynne med videreutdanning så fort som mulig?

 

Det er det jeg tenker også, hvorfor vente? Ville derfor høre om erfaring virkelig har så mye å si, om det er mer lønnsomt enn å begynne med en gang jeg har mulighet. Slik jeg har sett det for meg pr. i dag, så søker jeg neste år da jeg vil starte så fort som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber nå på et sted der jeg ikke får brukt mye sykepleie... Jeg er ansatt som sykepleier, men det er lite sykepleieoppgaver, og lite nye utfordringer, stort sett er det det samme hver dag... Det blir litt kjedelig i lengden, og føler kunnskapene mine falmer litt etter litt til lenger jeg jobber her. Derfor har jeg begynt å tenke på videreutdanning. MEN så er jeg redd kunnskapene mine er såpass falmet etter at jeg sluttet å jobbe på sykehuset, at jeg vil henge etter i studiet og en videreutdanning blir for avansert...? Noen andre som har vært i samme situasjon, hvordan gikk det å begynne på videreutdanning da? Bør jeg repetere en del før jeg begynner på utdanningen, eller er undervisningen litt grunnleggende slik at vi som ikke har jobbet på sykehus på en stund også henger med?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp startet andre semester i videreutdanning i intensivsykepleie. Var ferdig sykepleier i 2009 og har erfaring fra intensivavdeling før jeg søkte utdanningen. For min egen del er jeg glad for at jeg ikke ventet for lenge med å starte videreutdanningen, men samtidig er jeg glad for at jeg har såpass med arbeidserfaring før jeg startet. Vær forberedt på at studiet er tøft, og er slett ikke til å sammenlikne med grunnutdanning. Du må være motivert og relevant arbeidserfaring før du starter er nesten en forutsetning (i allefall gir det økt forståelse og mindre frustrasjon). Før du starter er det en kjempefordel å repetere anatomi, fysiologi og patofysiologi. Medikamentlære og -rekning er også selvfølgelig. Det er nå, som på grunnutdanningen, frustrerende med teoretikere, vitenskapsteori og vitenskapelig skriving. Likevel, studiet er virkelig verd det! Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp startet andre semester i videreutdanning i intensivsykepleie. Var ferdig sykepleier i 2009 og har erfaring fra intensivavdeling før jeg søkte utdanningen. For min egen del er jeg glad for at jeg ikke ventet for lenge med å starte videreutdanningen, men samtidig er jeg glad for at jeg har såpass med arbeidserfaring før jeg startet. Vær forberedt på at studiet er tøft, og er slett ikke til å sammenlikne med grunnutdanning. Du må være motivert og relevant arbeidserfaring før du starter er nesten en forutsetning (i allefall gir det økt forståelse og mindre frustrasjon). Før du starter er det en kjempefordel å repetere anatomi, fysiologi og patofysiologi. Medikamentlære og -rekning er også selvfølgelig. Det er nå, som på grunnutdanningen, frustrerende med teoretikere, vitenskapsteori og vitenskapelig skriving. Likevel, studiet er virkelig verd det! Lykke til :)

 

Takk for at du deler erfaring :) Kan se for meg at det er veldig tøft! Jeg er veldig motivert for studiet, og jeg tror det kommer til å bli ekstremt sepennende. Hva anser du som relevant arbeidserfaring? Mener du at man må ha vært på intensiv eller anestesi, eller er f.eks hjertemedisin relevant?

Link to comment
Share on other sites

Relevant erfaring for intensiv er i intensiv, overvåkning og liknende avdelinger. Ny sykehuserfaring er nesten en forutsetning. Dette er selvsagt ikke et must, men gjør virkelig studiehverdagen betydelig lettere siden noe allerede er inne. Med dette tenker jeg på rutiner, prosedyrer, forståelse for arbeidet, MTU osv osv. Motivasjon hjelper selvsagt :)

Link to comment
Share on other sites

Relevant erfaring for intensiv er i intensiv, overvåkning og liknende avdelinger. Ny sykehuserfaring er nesten en forutsetning. Dette er selvsagt ikke et must, men gjør virkelig studiehverdagen betydelig lettere siden noe allerede er inne. Med dette tenker jeg på rutiner, prosedyrer, forståelse for arbeidet, MTU osv osv. Motivasjon hjelper selvsagt :)

 

Okei, men det høres bra ut :) Du får ha masse lykke til videre på studiet og holde oss litt oppdatert underveis så vi vet hvordan det går, spennende med videreutdanning :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er også fristet til å ta en videreutdanning. Har lekt med tanken om å bli alt fra jordmor til anestesisykepleier. Er nok en liten vinglepetter :P Skal fortsette å følge med i denne tråden for anestesisykepleie lokker virkelig :) Gøy å lese deres erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Til Guest A

Da jeg startet anestesi utdanning hadde jeg stort sett jobbet i kommunen, og fryktet at min manglende sykehus erfaring ville bli et problem i forhold til studiet. MEN jeg opplevde det snarere motsatt. Ingen kan anestesi uten studiet. Det er nytt for alle. Fordelen med å komme fra kommunen var at jeg var vant med å stå alene, vant med å måtte stole på meg selv. Det var en veldig god ting å ha med meg inn!

Stortrivdes som narkosesøster!

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kan anestesisykepleier intubere og er dette noe de normalt gjør?

 

Tjener intensiv og anestesisykepleiere ca. det samme?

 

For meg virker begge utrolig spennende! Men heller mot anestesi. Litt mer "action" da man kan være på akuttmottak og ambulanse etc. Pluss at de kan jobbe på intensiven også. Det som er litt negativt er at de er så alene.

 

Hvem har mest pasientkontakt? Virker som begge ser pasienten kun i korte perioder, men de har de kanskje litt lenger på intensiven.

 

Hvordan er det å komme inn på disse studiene? Ligger snittet på ca. det samme? Syntes det var litt vanskelig å finne info om det.

Link to comment
Share on other sites

AIO tjener i utgangspunktet det samme, men kan variere i tillegg - alt etter hvilke vakter man har (helg, kveld, natt, spesielle avtaler mv).

 

Anestesisykepleiere intuberer, intensiv gjør det ikke. Intensiv kan legge ned LAMA og svelgtuber, men ikke full intubasjon.

 

Anestesi arbeider sjelden i intensivavdelinger da de som regel ikke har den type kompetanse - på lik linje med at intensiv ikke arbeider på opr stua. Anestesi har pasientkontakt fra pasienten ankommer slusa. Her stilles det høye krav til kvalitet i arbeidet siden man har kort tid til å etablere tillit.

 

Intensiv kan i tillegg til åpenbare avdelinger som intensiv og postoperativ avdeling arbeide i mottak, prehospitalt, offshore mv. Intensiv kan ha pasienten fra timer til dager/uker til han er klar for å overflyttes sengepost, overflyttes til annet nivå i spesialisthelsetjenesten (f eks for PCI ved annet sykehus el l annet), evt sørge for verdig død. Intensivsykepleiere er generalister, dvs vi skal kunne minimum litt av alt - premature, barn, ungdom, voksne og eldre. Alt er pensum. Vi skal kunne behandle både medisinske og kirurgiske tilstander. Ofte er pasientene svært syke og ustabile.

 

Begge spesialiseringer har action. Hvis du er i tvil på hva du skal velge, les studieplan og beskrivelser fra skolen. Deler av teorien er felles, men praksis er selvfølgelig i ulike avdelinger. Kjenn litt på hva som passer deg. Jeg er nå ferdig intensivsykepleier (denne uka faktisk!) og det kunne faktisk ikke ramlet meg inn å være anestesi. Anestesispl jeg kjenner kunne aldri tenkt seg å vært intensiv :) Velg skole ut fra hva du ønsker. Noen skoler har innført AIO som en 2 årig master, mens noen har videreutdanning på 1 1/2 år.

 

Vanskelig å komme inn? Kommer an på hvilke karakterer du har. AIO krever minimum 2 års erfaring. De fleste skoler krever i tillegg minimum karaktergjennomsnitt på C. Hvis du søker skoler med lave søkertall kan det være du kommer inn med noe lavere karakternivå. De fleste skoler har lokalt opptak og dermed finner du ikke karaktersnitt på samordna opptak.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Interessant å lese om dine erfaringer Insipidus :) Jeg har nå fått jobb på en intensivavdeling, og gleder meg til å begynne der! Så får vi se om det blir intensiv- eller anestesi jeg til slutt velger å studere til. Tenker at det blir greit å opparbeide seg litt erfaring fra intensiv uansett :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy