Jump to content
Sykepleiediskusjon

Utfordring! Palliativ lindring og sår


Guest Leiden

Recommended Posts

Hei.

Har en del sammensatte utfordringer i forhold til en pasient med langtkomment kreft og er nå i palliativ fase.

Mye smerteproblematikk pga sår. Nå prøver vi ut intracit gel med morfin. Morfinen holdbar ett døgn, dermed sårskift hver dag, noe som igjen ikke er spesielt bra for sårene. Bandasjen må ikke være superabsorberende pga den ikke skal trekke all morfinen ut fra sårene. Forslag til bandasje? Sårene gror uansett dårlig mtp kreftsykdommen. Men nå føler jeg vi kommer til å gjøre vondt verre mtp sårene, men allikevel er jo lindring det viktigste nå. Har smertepumper med morfin utenom.

 

Noen som har hørt om intracite gel med morfin? Noen med erfaringer med pasienter med smertefulle sår i palliativ fase? Kom gjerne med innspill eller råd ?

Link to comment
Share on other sites

Siden dere bytter bandasje ofte kan det være en ide og bruke noe som beskytter huden rundt såret. Sink eller cavilon? Tynne skumbandasjer absorberer vel ikke så mye og gir litt trykkavlastning. Tynn askina eller mepilex? Fiksere med gasbind eller silketeip/silikonteip for å unngå sår hud. Det har jo litt å si hvor på kroppen såret er ifht fiksering og hva slags sår det er.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke forslag til bandasjer dessverre...

 

Du sier ikke hvor på kroppen disse sårene er, men har det vært forsøkt/ er det aktuelt med f.eks epidural, blokkade/ plexus? Har vært borti palliative pasienter med smertefulle sår på u.ex som har vært vanskelig å smertelindre, som har hatt stor nytte av epidural! Og som har blitt sendt hjem med epidural og oppfølging av hj.spl.Eller hvis det er på armene, kunne man kanskje lagt en blokkade? Med inneliggende kateter som det kan fylles på etterhvert?

Link to comment
Share on other sites

Det er 6 sår på ryggraden som er tydelig infesiøse og flere med nekrose, og ett sår på setet som er større og dypere med hulrom.

Pasienten har hatt spinalkateter med kontinuerlig infusjon, men er nettopp seponert etter pasientens ønske.

Link to comment
Share on other sites

Har dere en sårsykepleier i kommunen eller helseforetaket dere kan kontakte?
Leverandører av medisinsk utstyr har jo også ofte ekspertise på utstyr.
Vi rådfører oss ofte med leverandøren. De har flere merker og har oppdatert kunnskap om det siste og beste som er på markedet.
De som leverer til min arbeidsplass har også en som kun jobber med artikler til sårstell og han kommer gjerne på "befaring" for å vurdere det aktuelle tilfellet før han kommer med anbefalinger. Han er sykepleier.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har aldri hørt om morfin brukt direkte i sår. Hvordan fungerer dette? Blander dere det selv, eller finnes det egne pakninger? Er det effektivt?

 

Er pasienten i utgangspunktet godt nok smertelindret? Ser du skriver at pasienten har smertepumpe. Kan man øke hastigheten, eller har dette ingen effekt?

 

Jeg tenker at det beste er jo å la såret være i fred og skifte på det så sjeldent som mulig for å la pasienten slippe dette styret, syns Allevyn-bandasjene er kjempefine da de kan ligge på i 7 dager eller byttes ved behov (mye gjennomtrukket), men hvis dere må ha morfin lokalt i såret blir kanskje dette vanskelig.

 

Ser folk foreslår epidural og blokkade, men dette må jo vurderes i forhold til pasienten, om han takler en innleggelse med alt det styret det innebærer. Foreslår også at dere tar kontakt med sårsykepleier, ser noen andre har nevnt dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Slik jeg leser problemstillingen er det viktig med morfintilførsel samtidig som at såret bør får være mest mulig i fred. Hvis ja, så er min første tanke å legge veneflon under bandasje/plaster slik at man sikrer tilførsel av morfin uten å måtte ta av/bytte på plaster/bandasje? Altså ikke perforere noe med mandrengen, men kun legge selve veneflonen under. Jeg aner virkelig ikke om dette er vanlig eller noe som praktiseres, men bare en tanke jeg fikk.

 

Har forresten aldri hørt om direkte tilførsel av morfin i såret, kan du fortelle noe om dette? Interessant.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg leser problemstillingen er det viktig med morfintilførsel samtidig som at såret bør får være mest mulig i fred. Hvis ja, så er min første tanke å legge veneflon under bandasje/plaster slik at man sikrer tilførsel av morfin uten å måtte ta av/bytte på plaster/bandasje? Altså ikke perforere noe med mandrengen, men kun legge selve veneflonen under. Jeg aner virkelig ikke om dette er vanlig eller noe som praktiseres, men bare en tanke jeg fikk.

 

Har forresten aldri hørt om direkte tilførsel av morfin i såret, kan du fortelle noe om dette? Interessant

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

 

On 15.11.2016 at 9:17 PM, Malin said:

Slik jeg leser problemstillingen er det viktig med morfintilførsel samtidig som at såret bør får være mest mulig i fred. Hvis ja, så er min første tanke å legge veneflon under bandasje/plaster slik at man sikrer tilførsel av morfin uten å måtte ta av/bytte på plaster/bandasje? Altså ikke perforere noe med mandrengen, men kun legge selve veneflonen under. Jeg aner virkelig ikke om dette er vanlig eller noe som praktiseres, men bare en tanke jeg fikk.

 

Har forresten aldri hørt om direkte tilførsel av morfin i såret, kan du fortelle noe om dette? Interessant

Jeg synes dette er interessant. Søkte det opp og ser at det ikke alltid er effektivt, men endel kan ha effekt på den rette sårtypen.

For at morfin skal absorberes må såret være kronisk, inflammatorisk ( da det fører til en oppregulering av opioidreseptorer) åpent, rent, fuktig og uten skorper (for at morfin lettere skal kunne penetrere).

Fant også forslag til bandasje, da anbefalte de  blant annet Tegaderm. 

Står endel om dette her, samt dosering:

 https://olh.ie/wp-content/uploads/2014/09/What-is-the-evidence-for-the-use-of-morphine-solution-for-injection-mixed-in-gel-and-applied-topically-1.pdf

Flere her som har erfaring med dette? Lurer også på om det gir systemiske bivirkninger.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy