Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvordan få til å bruke bekken? Og hvordan gjør dere det på flersengs-rom?


Guest nyutd.

Recommended Posts

Jeg føler at jeg ikke har helt draget på dette med bruk av bekken. Det er ok om pasienten klarer å løfte litt på seg og snu seg. Men så er det de som ikke er så flink til dette, og da synes jeg bruk av bekken er veldig styrete (de må bruke bekken pga. sengeleie).

 

Har dere noen tips og triks til hvordan det kan bli enklere? Føler sykehusmadrassene bidrar dårlig også. Er så mange som ikke klarer å snu/skyve/løfte seg pga. dårlige madrasser.

 

Også lurer jeg på hva dere gjør om noen skal bruke bekken på f.eks firesengs-rom. Et sted jeg jobbet tidligere så hadde de et stort bad hvor det faktisk var plass til en seng. Da brukte vi å kjøre pasientene inn der slik at de fikk være i fred.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er bekken i metall syns jeg ofte det blir enklere dersom man har litt talkum rundt kanten (for at ikke det skal "henge fast" i huden).
Hvis personen ikke kan snu seg til siden i sengen må man være to stk. Hvis personen kan være litt behjelpelig med å snu seg ved å f.eks. dra seg over ved å holde i sengehesten klarer man det fint alene.
Snu personen over på siden, legg bekkenet til og press hardt ned i madrassen samtidig som man forsiktig ruller personen tilbake på rygg og oppå bekkenet. Syns det fungerer veldig greit.

Flersengsrom har jeg ikke erfaring med.
Men dersom det ikke er andre muligheter enn å bruke bekken inne på rommet må man jo bare gjøre det.
Kanskje sette på en radio eller noe for å gi en følelse av at ikke alle lyder blir så tydelige. Evt. få andre pasienter til å forlate rommet dersom det er mulig.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy