Jump to content
Sykepleiediskusjon

Usikker på videreutdanning: intensiv vs palliasjon/onkologi


Guest Spl.tb

Recommended Posts

Hei:) jeg er sykepleier som var ferdig utdannet for 1,5 år siden. Har siden da jobbet på kirurgisk avd. på sykehus. Det jeg nå har begynt å tenke en del på er videreutdanning. Jeg vet at jeg er veldig fersk enda, men jeg føler for å begynne på videreutdanning etterhvert selv om. Jeg skulle gjerne hørt litt fra dere med erfaring innenfor både intensiv og palliasjon/onkologi. Det er to HELT forskjellige retninger, derfor er jeg så veldig usikker. Det eneste jeg vet er at jeg har lyst til å komme meg et "steg videre" snart, for å finne ut om noen av disse retningene faktisk er noe jeg liker. Jeg jobber nå på en svært hektisk avdeling, hvor jeg er heldig dersom jeg får mulighet til å snakke med pasientene i det hele tatt, foruten de gangene jeg leverer medisin eller utfører prosedyrer. Jeg har vært borti noen få dødsfall, og det er (grusomt nok) noen av de beste minnene jeg har! Det er de eneste gangene jeg har gått hjem fra jobb med en god følelse, en følelse av at jeg virkelig har betydd noe for noen og gjort en god jobb. Det å stå i en så sår situasjon, ta seg av pårørende samtidig som man tar seg av den syke, og få en god klem etterfulgt av "tusen takk for alt du har gjort for oss, vi har virkelig følt oss ivaretatt!", det er en helt spesiell følelse.

Men, dette ER også trist, og siden jeg ikke har så veldig mye erfaring med døden er jeg usikker på om dette er noe man takler å jobbe med hver dag? Og hvor kan man evt. Jobbe? Setter stor pris på svar fra noen som jobber tett på/med palliasjon! :)

På den andre siden, synes jeg intensivsykepleie virker spennende! Jeg tror jeg kunne trivdes med det, dersom jeg får tid til å ta meg av alt? Jeg tror ikke jeg klarer å ha ansvar for maange veldig dårlige pasienter samtidig. Får man som intensivsykepleier tid til å sette seg inn i/bli kjent med pasienten ordentlig?

På sengeposten jeg jobber nå, får jeg som sagt ikke tid til å bli kjent med pasientene, og dette er noe jeg savner! Jeg mener en stor forutsetning for å gjøre en god jobb, er å bli såpass kjent med pasienten og dens pårørende, at man vet hva de har behov for.

Håper noen kan gi meg litt informasjon om både palliasjon og/eller intensiv, hvor jobber dere? Hva er typiske arbeidsoppgaver? Liker dere jobben deres? Hva savner dere?

 

Mvh.spl.tb :))

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg er ikke intensivsykepleier, men jobber på medisinsk overvåkning som er en del av intensivenheten. Jeg anbefaler deg å prøve deg på en sånn avdeling om du er usikker :) på min arbeidsplass har jeg i bunn og grunn samme oppgaver som intensivsykepleierne som jobber der, den store forskjellen er vel at jeg må spørre litt mer om råd :) jeg kan i hvert si det sånn, hos oss har vi maks 2 pasienter hver å tenke på! Det er sjelden jeg går hjem uten å føle at jeg har hatt tid til å gjøre en god jobb :) unntakene er når det er full avdeling, man alene har ansvar for 2 pasienter der én av de blir kritisk dårlige. Men igjen, da er jo prioriteringen klar! Jeg stortrives, men du må selvfølgelig velge noe som passer deg :) kan jo legge til at man har mange dårlige pasienter som intensivsykepleier. En del av dem går det ikke bra med.. Så man får palliasjon og pårørendearbeid tett på i tillegg.

 

Håper du ble litt klokere! :)

Link to comment
Share on other sites

Hei :)

 

Glemte å logge meg inn i stad, så blir to ganske like innlegg :P

 

Jeg er ikke intensivsykepleier, men jobber på medisinsk overvåking som er en del av intensivenheten. Vi har max to pasienter hver, det er sjelden jeg går hjem fra jobb og føler jeg ikke har hatt tid til å gjøre en god jobb. Unntakene er når jeg har ansvar for to pasienter, der en blir kritisk dårlig og krever mye arbeid. Men igjen, da blir prioriteringen veldig klar :) vi jobber sånn sett også med pasienter det ikke går bra med, og der blir palliasjon og pårørendearbeid aktuelt. Hvis du er veldig usikker, anbefaler jeg deg å prøve deg på en sånn avdeling. Jeg har stort sett samme oppgaver som intensivsykepleier, den største forskjellen er vel at jeg må rådføre meg med dem litt oftere.

 

Arbeidsoppgaver: Må nesten fortelle kort. overvåkning, observasjoner og veldig mye sikring av ABCDE, med tiltak deretter. Vi har mange på NIV og innstiller da til ønsket effekt. Mye i.v medisiner som vi skrur opp til ønsket effekt,mye vurderinger av hva vi skal gi/gjøre når ønsket effekt ikke tilkommer. Vi spl har mye ansvar og gjør mange selvstendige vurderinger. Mye pårørendearbeid. Og mange flere ting, men tungvint å skrive på mobil :P Du må gjerne gå inn på profilen min og sjekke det jeg har svart på andre innlegg, skrevet mer der :)

 

Jeg elsker jobben min. Eneste jeg skulle vært kvitt, er turnus :P

 

Håper du ble litt klokere :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, det var til god hjelp!:) Men jeg lurer på litt mer:p jeg er redd for at arbeidet på en intensivavd. fort blir veldig teknisk? Jeg vet meget lite altså, derfor jeg spør:p men det jeg ser for meg er at jobben fort kan handle mer om å takle div.tekniske prosedyrer i form av mye utstyr til pasienter som er veldig dårlige? At jobben i stede for å bistå pasienten som "menneske til menneske", fort kan bli til at sykepleieoppgavene for det meste dreier seg om å ha kunnskap om/takle avansert medisinskteknisn utstyr, som respirator o.l?

Link to comment
Share on other sites

Vel, som du sier er det en del medisinsk teknisk utstyr, men ikke uoverkommelig mye. Mye kjenner du jo til fra før, infusjonspumper, sprøytepumper, diverse dren, kanskje bag og sug også? Det vi bruker oftest som var nytt for meg er arteriekran, scopet, svelgtube, cpap og bipap. Andre ting som vi ike bruker så ofte, er jeg fortsatt i læringsprosessen på, og da får man hjelp :)Jeg syns en del mtu er spennende, fordi det fordrer både god kompetanse på utstyret, men også kroppens fysiologi og hvordan utstyret innvirker på kroppens fysiologi. Vi gjør innstillinger selv innenfor visse grenser, gitt at man har kompetanse til det da. Gulleksempelet jeg kommer på nå, er bipap. Der kan vi stille opp på trykkene ganske mye uten legegodkjenning, men må da være bevisste på at det kan ta trykket til pasienten. Heldigvis ligger disse pasientene stort sett med kran, så vi ser blodtrykket kontinuerlig. Husk på at mtu, det lærer du deg etter hvert. Ingen forventer at man kan det med en gang. Jeg hadde like lang erfaring som deg da jeg begynte der (og har bare jobbet der litt over 1 år nå), og alle kom for å hjelpe til om det var noe jeg var usikker på, eller pasienten ble akutt enda dårligere. Og bare sånn i tillegg: jeg er den minst teknologiinteresserte personen i Norge av min generasjon. Det er nok enda mer mtu på ren intensivavdeling, samt at de har oftere ukontaktbare pasienter. Respirator har jeg ikke erfaring med, så der kommer jeg til kort.

 

Jeg syns ikke dette fratar tid til "menneske til menneske" bistand. Nesten tvert om, fordi du ofte må innom for å følge med på overvåkningsutstyr, sjekke innstillinger, gjøre om innstillinger osv. Dermed får du mer tid totalt med pasienten din. Jeg jobbet også på sengepost tidligere, og denne jobben jeg har nå, er en helt annen verden, også når det kommer til tid med pasienten. Forrige nattevakta mi, satt jeg inne i ca 2 timer totalt med pasienten min og snakket fordi det var det som måtte til for å roe han ned (eneste overvåkning han hadde var scopet, og det fulgte jeg jo med på mens jeg satt der inne). På en del dagvakter/kveldsvakter kan det være fullt mulig å få til det samme. Må jo også nevne at de pasientene vi har som er virkelig dårlige, sjelden har energi til å snakke eller kommunisere noe særlig verbalt, selv om de er kontaktbare. Da gjelder trygge, gode hender, og korte spørsmål man kan svare ja/nei på. Men stell, det er vi nøye på uansett. Noen bruker man opp mot 1 time på å stelle ferdig. Noen få velger jeg å ikke stelle grundig, typisk en urolig pasient som endelig aksepterer behandlingen fordi han har sovnet, eller pasient som er så ustabil foreløpig at man velger å prioritere ABCDE hele vakta (noen helt marginale pasienter kan faktisk bli enda dårligere av stell). Man lar jo ikke være å stelle ordentlig på flere dager bare sånn at det er sagt, men ofte så snur en del av pasientene til det bedre på bare en dag.

 

Dersom kommunikasjon er veldig viktig for deg (det er det for meg også) passer du perfekt inn på medisinsk overvåkning. Vi har veldig dårlige pasienter, men vil anslå at 90% av dem er kontaktbare. Forskjellen på oss og intensiv er at intensiv har mulighet til å sedere pasientene og evt legge dem på respirator hvis man mistenker at det fort kan bli nødvendig, samt at barn som er for dårlige til å være på vanlig barneavdeling går rett til intensiv. Har også sendt ned noen veldig urolige pasienter som ikke greier å motta livreddende behandling uten sedasjon ned til intensiven. (da har man gjerne pasienter som har fått stesolid, morfin og dexdor uten effekt). Generelt sender vi ned intensiven de som vi ikke greier å stabilisere hos oss (og det er jo stort sett pasienter som må på respirator).

 

Klokere nå? :P Bare å spørre om du kommer på mer!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er snart ferdig intensivsykepleier, ferdig med grunnutdanning i 2009.

 

Jeg anbefaler selvfølgelig intensiv siden dette ligger mitt hjerte nærmest. Som Smurfen skriver over har en intensivavdeling respiratorpasienter og pasienter som har behov for sedering, men vi har også våkne respiratorpasienter. Dette krever at sykepleieren har høy teknisk kompetanse slik at sykepleien oppleves av pasienten som nær og personlig. Det tekniske lærer du deg raskt, så det bør du ikke bekymre deg for. Hvike spesifikke oppgaver du vil ha avhenger av den enkelte intensivavdeling. Noen avdelinger er høyspesialiserte slik som intensivavdelingene ved f eks Ullevål. Om du arbeider ved et mindre sykehus er ofte medisinsk og kirurgisk intensiv slått sammen. Dette gjør at arbeidsoppgavene er svært varierte: fra observasjoner av mor og barn etter sectio, postoperativ overvåkning, infarktbehandling, slagtilfeller, NIV-behandling, respiratorbehandling av ulike årsaker, intox, rytmeovervåkning og stabilisering før transport for å nevne noen få eksempler. Vi har perioder mange pasienter i palliativ fase, som onkologiske pas eller KOLS'ere.

 

Når jeg er på jobb har jeg som regel 1-3 pasienter alt etter hvor syke de er. En svært ustabil respiratorpasient kan faktisk ha opp til 3 spl. Det er som regel tid til å fordype seg i pasienten. På min avdeling praktiserer vi primærsykepleie, slik at jeg får samme pasient flere vakter hvis det passer slik i avdelingen (fordeling av kompetanse mv). Det er tid til å forberede seg til legevisitt og leger er tilgjengelige i avdelingen. Spl samarbeider tett med legene involvert i behandlingen, spesielt anestesi hos de dårligste pas.

 

Å klare å holde hodet klart i akutte situasjoner, gode kommunikasjonsferdigheter og interesse for sykepleiefaget er nødvendig for å lykkes i en intensivavdeling. Kort fortalt; Intensiv er kjempespennende!!

 

Hvis du er i tvil på hva du skal velge, hvorfor ikke hospiter en vakt eller to på begge steder for å få et bedre innblikk i hva arbeidet går ut på? De aller fleste avdelinger er svært positive til hospitering.

 

Og hvis du lurte, jeg ELSKER jobben min og gleeeeeder meg til å bli ferdig intensivsykepleier :D

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for mange gode svar!:) Det høres jo så spennende og givende ut å jobbe på medisinsk overvåking!:) Jeg har så lyst til å finne "min plass", for akkurat nå er jeg på helt feil avdeling:p Jeg trives jo, og har lært så masse på den lille tiden jeg har jobbet der, men det er ikke en så veldig givende avdeling å jobbe på.. Jeg tror faktisk jeg skal høre om å hospitere både på intensiv og MOV etter hvert, så får jeg kjenne litt mer på om det kan være den riktige veien å gå:) Inntil da har jeg lyst å hive meg på et litestudie tror jeg:) Det skal starte en videreutdanning innen smertebehandling over nyttår, så jeg får høre med sjefen om dette kan være noe de er interessert i å betale for meg:p Smertebehandling er man jo borti stort sett over alt, så det må da være kjekt å ha med seg:)

Igjen, tusen takk for svar! Jeg kommer nok med flere spørsmål om jeg lurer på noe ;)

 

-TS

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy