Jump to content
Sykepleiediskusjon

Usikker på videreutdanning: intensiv vs palliasjon/onkologi


Guest Spl.tb

Recommended Posts

Hei:) jeg er sykepleier som var ferdig utdannet for 1,5 år siden. Har siden da jobbet på kirurgisk avd. på sykehus. Det jeg nå har begynt å tenke en del på er videreutdanning. Jeg vet at jeg er veldig fersk enda, men jeg føler for å begynne på videreutdanning etterhvert selv om. Jeg skulle gjerne hørt litt fra dere med erfaring innenfor både intensiv og palliasjon/onkologi. Det er to HELT forskjellige retninger, derfor er jeg så veldig usikker. Det eneste jeg vet er at jeg har lyst til å komme meg et "steg videre" snart, for å finne ut om noen av disse retningene faktisk er noe jeg liker. Jeg jobber nå på en svært hektisk avdeling, hvor jeg er heldig dersom jeg får mulighet til å snakke med pasientene i det hele tatt, foruten de gangene jeg leverer medisin eller utfører prosedyrer. Jeg har vært borti noen få dødsfall, og det er (grusomt nok) noen av de beste minnene jeg har! Det er de eneste gangene jeg har gått hjem fra jobb med en god følelse, en følelse av at jeg virkelig har betydd noe for noen og gjort en god jobb. Det å stå i en så sår situasjon, ta seg av pårørende samtidig som man tar seg av den syke, og få en god klem etterfulgt av "tusen takk for alt du har gjort for oss, vi har virkelig følt oss ivaretatt!", det er en helt spesiell følelse.

Men, dette ER også trist, og siden jeg ikke har så veldig mye erfaring med døden er jeg usikker på om dette er noe man takler å jobbe med hver dag? Og hvor kan man evt. Jobbe? Setter stor pris på svar fra noen som jobber tett på/med palliasjon! :)

På den andre siden, synes jeg intensivsykepleie virker spennende! Jeg tror jeg kunne trivdes med det, dersom jeg får tid til å ta meg av alt? Jeg tror ikke jeg klarer å ha ansvar for maange veldig dårlige pasienter samtidig. Får man som intensivsykepleier tid til å sette seg inn i/bli kjent med pasienten ordentlig?