Jump to content
Sykepleiediskusjon

Operasjonssykepleie?


Nella

Recommended Posts

Jeg driver å tenker på videreutdanning og kikker mer og mer på operasjonssykepleie. Har jobbet som sykepleier siden 2010, men desverre ikke fått jobbet i 100% stilling (ufrivillig). Har erfaring med gastrokirurgiske pasienter + medisinske pasienter fra flere avdelinger.

 

Er det noen operasjonssykepleiere her som vil fortelle litt om hvordan de liker jobben sin og om det noe de anbefaler andre å bli? :) Jeg er strukturert og har samarbeidvilje, liker at det er litt fart på jobb, liker akutte situasjoner, føler at jeg er løsningsorientert. Leser meg til at det virker som om det er mangel på operasjonssykepleiere i disse dager..? Vil dere si at jobbmulighetene er gode? Hvordan er dette studiet forenelig med å ha barn? Jeg har to barn på 7 og 9 år, og har mulighet til å være vekk litt.

 

Andre spørsmål:

 

- Er det mulig for sykepleiere å hospitere på operasjonsavdelinger (som et ledd i at man ønsker å søke seg inn på studiet)? Kontakter man selv operasjonsavdelingene og spør?

- Vurderer Lovisenberg Diakonale høgskole eller Høgskolen i Vestfold som studiesteder (bor sør i Telemark). Kjenner jeg godt kunne tenke meg Oslo, da jeg både har familie der og gode venner. Men om det lar seg gjøre pga familien min, vet jeg ikke enda. Man blir jo en del vekk, spesielt under praksisen vil jeg tro. Samtidig er det jo en relativt kort utdanning (1,5 år heltid). Bare lufter det jeg har lyst til...

 

 

Hilsen en sykepleier som kjenner at det rykker litt i studiefoten igjen. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei!

Jeg tar operasjonssykepleie nå og er ferdig til sommeren. Som operasjonssykepleier må du like å jobbe i team. Man jobber veldig tett med kirurg, anestesi og andre operasjonssykepleiere. Man er med på traumer i akuttmottak når traumealarm går. Man er alltid to opr.spl på opr.stua. En er steril og en koordinerer, og man bytter annenhver gang. Det kan være høyt tempo, og man må like å holde orden og ha system. Om jeg anbefaler det kommer det helt ann på om du liker denne måten å jobbe på. Du får mye mindre pasientkontakt, men den pasientkontakten du har er veldig verdifull for pasienten. Man får komme veldig tett opp i operasjonsfeltet og gjøre veldig mye. Det er utrolig spennende.

 

Det er lett å få jobb etter studiet for det er jo mangel. Mange har stipendordninger mot at du bindingstid til arbeidsstedet. Vi får 60 000 kr i stipend pr. semester. Det går fint å kombinere selv om man har barn.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Hei!

Jeg tar operasjonssykepleie nå og er ferdig til sommeren. Som operasjonssykepleier må du like å jobbe i team. Man jobber veldig tett med kirurg, anestesi og andre operasjonssykepleiere. Man er med på traumer i akuttmottak når traumealarm går. Man er alltid to opr.spl på opr.stua. En er steril og en koordinerer, og man bytter annenhver gang. Det kan være høyt tempo, og man må like å holde orden og ha system. Om jeg anbefaler det kommer det helt ann på om du liker denne måten å jobbe på. Du får mye mindre pasientkontakt, men den pasientkontakten du har er veldig verdifull for pasienten. Man får komme veldig tett opp i operasjonsfeltet og gjøre veldig mye. Det er utrolig spennende.

 

Det er lett å få jobb etter studiet for det er jo mangel. Mange har stipendordninger mot at du bindingstid til arbeidsstedet. Vi får 60 000 kr i stipend pr. semester. Det går fint å kombinere selv om man har barn.

 

Takk for svar. :) Jeg liker å jobbe i team, høyt tempo er ikke noe problem, er strukturert og liker system og orden. Jeg har vært på operasjonsbordet selv en gang, og det jeg la merke til og ble positivt overrasket over, var den gode omsorgen som operasjonssykepleier og anestesien klarte å gi meg den lille tiden vi hadde før operasjon. Jeg gikk fra å være ganske nervøs til å føle meg trygg og ivaretatt. Jeg vurderer også anestesiutdanning, men det er kanskje flere om beinet på denne utdanningen og vanskeligere å få jobb...?

 

Det er fulltidsstudie da, så virker litt tungt å pendle. Men du har kanskje allerede begynt?

Jeg har ikke begynt på noe enda. Blir det til at jeg velger å satse så vurderer vi sterkt å flytte på oss. Pendling er tungt og jeg er ikke så veldig glad i det. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Åssen er mulighetene for å få stiepndstilling under studiet hvis man ikke har jobebt på sykehus i Oslo, men ønsker å ta utdannelsen på Lovisenberg? Har jobbet på Sykehuset Østfold. Blir stipendstillingen lyst ut på finn.no eller internt på sykehusene?

 

Nina

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy