Sønnen min går på vidregående. Da han begynte der i høst ble det fortalt om svineinfluensaen. Det ble informert om at de ikke skulle gå syke på skolen. Men utover det sa de at dette ikke var noe problem her på skolen, så det var ikke noe de trengte å tenke på. Det hang noen plakater fra Folkehelsa innerst i en krok, altså lite synlig.
I hele høst har svineinfluensa ikke vært nevnt og det er ingen ekstra hygienetiltak. Ingen som vasker eller spriter hender.
På mandag var sønnen min på elevrådsmøte og rektor sier at nå måtte de møte på skolen også hvis de følte seg småsyke for å få ned sykefraværet. Altså helt motsatt av det helsemyndighetene anbefaler. Alle plakatene om svineinfluensa er også fjernet.
En elev i sønnen min sin klasse er nå influensasyk. Da dette ble fortalt til læreren var kommentaren bare, å ja. Ikke noe info om at det da var viktig med ekstra hygienetiltak.
På naboskolen (barneskole) er det nå full svineinfluensa alarm.
Hva gjør jeg, tenker på min plikt som sykepleier, da bør jeg kanskje informere rektor/ helsesøseter om den slette håndeteringen av influensaen.
Hva ville dere gjort i en slik situasjon?
Page 1 of 1
Håndtering av pandemien på skolen Når skolen later som pandemien ikke eksisterer, hva gjør jeg da?
Posted 24 October 2009 - 09:41 PM
Jeg ville i hvertfall holdt gutten hjemme til det var gått en uke. Jeg får helt fnatt av de som sender ungene sine i barnehagen eller på skolen uten at de er helt friske, og de smitter en haug med andre. Jeg trodde helsemyndighetene sier 8 dager hjemme når det gjelder svineinfluensa?
Posted 24 October 2009 - 10:10 PM
Vel problemet er ikke at noen har gått tilbake på skolen for tidlig. Jeg forklarte meg kanskje uklart. Den eleven som har influensa i klassen er ikke på skolen. Problemet er at de på skolen generelt har en holdning om at denne pandemien ikke er noe problem, at de ikke har innført noen tiltak for å prøve å forhindre spredning av viruset. Tvert imot har de fjernet plakater, oppfordrer ungdommen til å gå på skolen til tross for at de er syke osv.
Jeg tenker kan jeg da som sykepleier bare sitte og se på dette, eller bør jeg reagere og si til rektor at hun kanskje må endre sin holdning og heller oppfordre ungdommen til skjerpet håndhygiene osv.
Jeg tenker kan jeg da som sykepleier bare sitte og se på dette, eller bør jeg reagere og si til rektor at hun kanskje må endre sin holdning og heller oppfordre ungdommen til skjerpet håndhygiene osv.
Sykepleier
Share this topic:
Page 1 of 1

Help
Start New Topic
Add Reply

MultiQuote