Sykepleiediskusjon: Hvor mye urin i blæren har vi når vi kjenner trang? - Sykepleiediskusjon

Jump to content

Hvor mye urin i blæren har vi når vi kjenner trang?

#1 User is offline   Merete 

• Member
  • PipPip
  • Group: Members

Posted 01 February 2010 - 12:26 AM

Leste at hvis det var mer enn 400 ml så ville blæren automatisk tømme seg selv. Dette kan vel ikke stemme? Har selv opplevd å kateterisere pasienter som faktisk har over 500 ml i blæren, noe som gjør at vi må kateterisere i to omganger.
Noen her som vet hvor mange ml det er i blæren når vi må tisse (for de uten noen sykdommer i urinveiene så klart).
0

#2 User is offline   Cathrine 

• Administrator
  • PipPipPip
  • Group: Root Admin

Posted 01 February 2010 - 04:03 PM

Jet har lært at vi kjenner svak trang ved 150 ml, ved 250 til 300ml vanlig trang og over 400 ml sterk trang.
Sykepleier
0

#3 User is offline   abc 

• Member
  • PipPip

Posted 01 February 2010 - 08:22 PM

View PostCathrine, on Feb 1 2010, 04:03 PM, said:

Jet har lært at vi kjenner svak trang ved 150 ml, ved 250 til 300ml vanlig trang og over 400 ml sterk trang.

Ja, ved ca 300 ml kjenner man trang til å late vann. Dersom urinblæren hadde tømt seg automatisk ved 400 ml hadde vi vært inkontinente alle som èn :)
0

#4 Guest_Gjest_*

• Group: Guests

Posted 04 February 2010 - 02:01 AM

Vi har for tiden en kvinnelig pasient som tisser gjennomsnittelig 750 ml hver gang hun må tisse - behovet melder seg faktisk ikke før ca. dette tallet!! Det meste vi har målt henne til ( hun tisser i beger, så vi får målt ), er 1100 ml ved ett enkelt toalettbesøk....??!! Dette synes jeg var veldig mye, men legen synes visst at det var litt over gjenomsnittet, men ikke overveldende mye.......??! ( Kvinnelig pasient er 48 år gammel, og ellers frisk )
0

#5 Guest_Gjest_*

• Group: Guests

Posted 04 February 2010 - 02:03 AM

Korrigerer innlegget ovenfor - pasient er 38 ikke 48 år gammel!! :)
0

#6 User is offline   Cathrine 

• Administrator
  • PipPipPip
  • Group: Root Admin

Posted 04 February 2010 - 02:46 PM

View PostGjest, on Feb 4 2010, 03:01 AM, said:

Vi har for tiden en kvinnelig pasient som tisser gjennomsnittelig 750 ml hver gang hun må tisse - behovet melder seg faktisk ikke før ca. dette tallet!! Det meste vi har målt henne til ( hun tisser i beger, så vi får målt ), er 1100 ml ved ett enkelt toalettbesøk....??!! Dette synes jeg var veldig mye, men legen synes visst at det var litt over gjenomsnittet, men ikke overveldende mye.......??! ( Kvinnelig pasient er 48 år gammel, og ellers frisk )

Enig med deg at det var veldig mye :) Men hvorfor begynte dere å måle urinmengden på denne damen?
Sykepleier
0

#7 User is offline   Litago 

• Advanced Member
  • PipPipPip

Posted 04 February 2010 - 08:26 PM

Tissetrang ved 300 ml har jeg hørt.

har flere ganger kateterisert rundt 1500 ml på pasienter med urinretensjon.
0

#8 User is offline   Beth 

• Advanced Member
  • PipPipPip
  • Interests:Musikk,bøker,håndarbeid,utenlandsreiser,venner,

Posted 04 February 2010 - 10:40 PM

Lurer på om jeg også har hørt 300 ml en gang i tiden......................., men jeg tror det er mer individuelt enn det.
Litt med hvor elastisk den enkeltes blærevegg er. Hva man har drukket, hvilken tid på døgnet det er, hva man gjør/ikke gjør, distraksjoner etc etc....
Jeg går ofte på do når jeg står opp ved 5.30. tiden og så ikke kjenne tissetrang før jeg kommer hjem på ettermiddagen ved 15.30 -16.00 tiden, selv om jeg har drukket masse i mellomtiden. Men når jeg da begynner å kjenne etter så får jeg fort kjempespreng...........

Eldre har ofte mindre elastiske blærevegger enn yngre og må derfor ofte tisse hyppigere, altså at de får trangen tidligere.
Andre tisser sjeldent, men godt over literen hver gang.
Jeg har også pasienter som tisser 11-1200 ml hver gang (men da sjeldnere).
Tror alt sammen er normalt. Det er bare variasjoner................

Har aldri opplevd på verken meg selv eller andre at blæren tømmes automatisk ved 400 ml...........
0

#9 User is offline   Kitt 

• Advanced Member
  • PipPipPip

Posted 08 February 2010 - 10:34 PM

Jeg har hatt urinretensjon og ble katetrisert for 1500 og 1800ml.
Etter å ha blitt katetrisert hver 4. time lenge, var blærevolumet mitt ikke mye å skryte av.
Men etter 18 år har jeg øvd opp sykepleierblæra igjen! :)
0

Share this topic:

Fast Reply

1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users