Sykepleiediskusjon: Blodkultur - Sykepleiediskusjon

Jump to content

Blodkultur

#1 Guest_Kristine_*

• Group: Guests

Posted 31 March 2010 - 11:41 AM

Jeg lurer på om noen kan svare meg på hvorfor man skal ta blodkulturer ved frostanfall!?
Og er det noe i det at man helst ikke skal gi febernedsettende medikamenter før blodkulturer er tatt?
0

#2 User is offline   NurseB 

• Advanced Member
  • PipPipPip
  • Group: Members

Posted 31 March 2010 - 02:37 PM

Ved frostanfall kan man vel mistenke en infeksjon (f.eks. sepsis) og da finner man ut med blodkultur hvilke bakterier som evt forårsaker denne infeksjonen slik at man kan få begynt med riktig type antibiotika så raskt som mulig.
Utdannet juni 2009
0

#3 Guest_Gjest_*

• Group: Guests

Posted 07 April 2010 - 04:51 PM

om en pasient har en pågående infeksjon med höy crp og feber har jeg ofte fått beskjed om å ta blodkulturer ved feber over 38,5 eller ved frostanfall
pasienten har infeksjon hele tiden, men kun ved disse tilfellene skal det tas blodkultur
er det mer bakterier i omlöp da?
0

#4 User is offline   Cathrine 

• Administrator
  • PipPipPip
  • Group: Root Admin

Posted 02 May 2010 - 09:37 PM

Man skal ta blodkultur ved frostanfall, da det kan være et tegn på at det er kommet bakterier over i blodet.
Sykepleier
0

#5 User is offline   Kitt 

• Advanced Member
  • PipPipPip

Posted 04 May 2010 - 08:49 AM

View PostGjest, on Apr 7 2010, 05:51 PM, said:

om en pasient har en pågående infeksjon med höy crp og feber har jeg ofte fått beskjed om å ta blodkulturer ved feber over 38,5 eller ved frostanfall
pasienten har infeksjon hele tiden, men kun ved disse tilfellene skal det tas blodkultur
er det mer bakterier i omlöp da?

View PostCathrine, on May 2 2010, 10:37 PM, said:

Man skal ta blodkultur ved frostanfall, da det kan være et tegn på at det er kommet bakterier over i blodet.

Infeksjon er en ting, men når bakteriene kommer over i blodet som Cathrine sier, får man sepsis(blodforgiftning) og DET er noe helt annet og en potensielt mye farligere situasjon!
0

#6 User is offline   Alveol 

• Member
  • PipPip

Posted 05 May 2010 - 10:29 PM

Men jeg lurer litt på hvorfor man absolutt skal ta blodkultur ved 38,5 i feber, uten at pasienten har frostanfall eller ubehag? Er jo vanlig å ha feber over 38 om en er syk?

Og så lurer jeg litt på hvor viktig det er at blodkulturen blir tatt på begge armer? Da jeg var i praksis, fikk jeg vite at dette ikke var nødvendig, men veit at de aller fleste avdelinger tar prøver fra begge?
0

#7 User is offline   Cathrine 

• Administrator
  • PipPipPip
  • Group: Root Admin

Posted 08 May 2010 - 09:13 PM

View PostAlveol, on May 5 2010, 11:29 PM, said:

Men jeg lurer litt på hvorfor man absolutt skal ta blodkultur ved 38,5 i feber, uten at pasienten har frostanfall eller ubehag? Er jo vanlig å ha feber over 38 om en er syk?

Og så lurer jeg litt på hvor viktig det er at blodkulturen blir tatt på begge armer? Da jeg var i praksis, fikk jeg vite at dette ikke var nødvendig, men veit at de aller fleste avdelinger tar prøver fra begge?

Når man tar blodkultur skal man ta fra begge armer. Årsaken er at hvis man finner hudbakterier i blodet må man vite om det virkelig er det pasienten er infisert av eller om det kun er prøven som er blitt kontaminert av pasientens hudflora under prøvetaking. Viser begge prøvene samme bakterie er det mest sannsynlig at resultatet er riktig og ikke bare kontaminering av prøven.

Årsaken til at man tar blodkultur ved feber over 38,5 er vel fordi man mistenker en mulig bakteriemi. Kommer vel litt an på hvor pasienten har infeksjon om man anbefaler blodkultur ved feber uten frostanfall.

Nå søkte jeg litt og fant her indikasjonene for å ta blodkultur, jeg kopierer:

Indikasjon
Mistanke om alvorlig bakteriell infeksjon med bakteriemi eller alvorlig soppinfeksjon med fungemi:

1. Klinisk dårlige pasienter der infeksjon mistenkes

vaskulære infeksjoner (endokarditt, suppurativ thromboflebitt, mykotisk aneurysme etc)
bakteriell meningitt
purulent artritt
abscess
pneumoni
pyelonefritt
osteomyelitt
fremmedlegemeinfeksjon (iv-katetre, proteser)
2. Pasienter med høy feber, temperatur >38,5oC og eventuelt frostanfall

3. Pasienter der man ønsker å starte opp med antibiotika på grunn av mistenkt infeksjon tas blodkultur så snart som mulig - og før antibiotika gis.

Hos inneliggende pasienter med høy feber >38,5oC (uten frostanfall) der det ikke er indisert med umiddelbar oppstart med antibiotika, kan blodkulturer tas i samband med bioingeniørenes faste runder.

http://www.sabhf.no/modules/module_123/pro...=149&I=4082
Sykepleier
0

#8 User is offline   Litago 

• Advanced Member
  • PipPipPip

Posted 09 May 2010 - 11:48 PM

Angående å ta prøve fra begge armer, så er det nok ulike prosedyrer for det på ulike steder.
Ingen av stedene jeg har jobbet har det vært vanlig å ta fra begge armer, men et sted jeg var i praksis så var prosedyren at man skulle ta to sett blodkulturer med to timers mellomrom.

Angående Paracet så kan og bør man gi det ved frostanfall.
Paracet påvirker ikke blodprøvene, bakteriene er i blodet uavhengig av om Paracet gies.
0

Share this topic:

Fast Reply

1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users