Jump to content
Sykepleiediskusjon

Noen med erfaring innen palliasjon/Onkologi?


Guest Spl.Ida

Recommended Posts

Guest Spl.Ida

Hei :) Jeg ble ferdig sykepleier sommeren 2013, og jobber nå på ortopedisk avd på sykehus. Jeg lærer mye, da jeg er nyutdannet er det læring i alt, og spennende er det, men jeg har ikke følelsen av at det er dette jeg vil jobbe innen for bestandig. Har fått fast jobb, så jeg blir nok værende en stund til, men tenker samtidig mye på hva jeg egentlig kunne tenke meg å jobbe med. Siden jeg er såpass ny er det ikke så lett å vite hva som passer for meg, da jeg har lite erfaring, men det jeg vet er at det gir meg utrolig mye å jobbe med veldig syke/døende pasienter. Jeg har ikke vært borti slike pasienter så veldig mye, men de jeg har vært borti har gjort stort inntrykk. Det jeg egentlig lurer på, er om det er noen her inne om har erfaring med å jobbe med palliasjon/Onkologi, enten på palliativ avd. på sykehus eller i kommunen? Hvordan trives du, og kan du beskrive noen av arbeidsoppgavene du har? Samtidig som jeg synes det virker utrolig givende å jobbe med denne pasientgruppen, vil jeg tro det kan være mentalt/psykisk tungt, da det er mye "elendighet"? Håper noen med erfaring vil dele litt med meg :))

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber på en medisinsk sengepost, på en gruppe med mye kreftpasienter (men ikke en ren kreft/palliasjonsavdeling). Jeg trives kjempegodt, men nå har vi jo litt andre typer pasienter også, ikke bare "elendighet" :) Vi har jo hatt vanskelige tilfeller der jeg har grudd meg til å gå på jobb, men dette har vært fordi pasientene har vært vanskelige å smertelindre f.eks. eller at pårørande kan være veldig utfordrende. Stort sett føler vi at vi klarer å hjelpe pasientene og da er det utrolig givende å være på jobb :) Ift arbeidsoppgaver er det jo mye av det samme som andre steder; stell, medisiner (smertelindring osv), en del samtaler med pasient og pårørende. Særlig pårørende har ofte stort behov for å prate og det tar jo litt tid det også. Ellers prøver man jo å legge til rette for at pasienten skal ha det best mulig den siste tiden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jobbet (og jobber fortsatt litt) på en ren palliativ sykehusavdeling. Jeg trives egentlig godt, men samtidig synes jeg det en del ganger blir litt for rolige dager. Vi er godt bemannet, slik at på dagvakt har en sykepleier ikke ansvar for mer enn 2 pasienter. Samtidig kan du ha 1 pasient som en veldig krevende. Arbeidsoppgavene varierer veldig, da alle pasientene har sine utfordringer. Lite som er likt. Vanlige problemstillinger: smerteproblematikk (vi bruker bl.a tabletter, plaster, sc sm.stillende, sc pumpe, eda) , noen sliter med kvalme/ ernæring (noen ganger væskebehandling, tpn, sondenæring, munnstell), mye sosialt, barn som pårørende, kreftsår osv... Noen kommer inn for å avlaste familien, justere på smerter, mens andre kommer inn for å dø. De fleste skrives ut til hjemmet eller sykehjem, men det er jo også en del som dør på avd. Mye tverrfaglig samarbeid for å planlegge utskrivelser. Du kommer tett innpå pasientene, noe som kan være både givende og veldig tungt.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar:)

Dersom man på en slik avdeling får mer tid til pasientene, er nok det positivt for min del. Det er akkurat det jeg savner, å få tid til å "se" hele pasienten. der hvor jeg jobber nå løper vi hele dagen, og det er sjelden jeg går hjem fra jobb med en god følelse av at jeg har gjort alt jeg skulle for pasientene, da det er så utrolig travelt. Jeg savner å bli litt bedre kjent med pasientene. Det er godt mulig at dette kommer seg etter hvert, da jeg enda er veldig ny i yrket.

Jeg får tenke litt mer på dette, og evt. søke om jobb på en slik avdeling med tiden, for å finne ut om det er noe jeg vil jobbe med:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy