Hva skyller dere veneflonen med, nacl eller heparin?
Page 1 of 1
Skylling av veneflon
Posted 08 March 2009 - 09:54 PM
Har lest at man skal sette heparin dersom det er et døgn eller mer til neste gang veneflonen skal brukes.
Vet at noen setter heparin hver gang i.v. kobles ned uansett hvor lenge det er til neste; kan det være skadelig da om pasienten får i seg for mye heparin, eller er det så små mengder at det ikke vil ha noe å si?
Vet at noen setter heparin hver gang i.v. kobles ned uansett hvor lenge det er til neste; kan det være skadelig da om pasienten får i seg for mye heparin, eller er det så små mengder at det ikke vil ha noe å si?
Posted 09 March 2009 - 10:44 AM
Deponerer Heparin og skyller med NaCl.
Dersom jeg avslutter en i.v. og ikke henger opp en ny pose med en gang, så er det ofte fordi det ikke skal henges opp ny på min vakt. Og da vet jeg ikke sikkert når neste pose henges opp. Så da deponerer jeg Heparin i veneflonen.
Dersom jeg avslutter en i.v. og ikke henger opp en ny pose med en gang, så er det ofte fordi det ikke skal henges opp ny på min vakt. Og da vet jeg ikke sikkert når neste pose henges opp. Så da deponerer jeg Heparin i veneflonen.
Posted 09 March 2009 - 01:32 PM
Ane, on Mar 8 2009, 10:54 PM, said:
Har lest at man skal sette heparin dersom det er et døgn eller mer til neste gang veneflonen skal brukes.
Dosen er jo veldig liten så det skal nok mye til at pasienten får i seg for mye. Jeg tittet i felleskatalogen og der står det at veiledende dose er 0,1-0,5 ml, 2-3 ganger i døgnet eller etter behov.
Etter behov kan jo være så mangt. Hvis man jobber et sted hvor man stadig setter medisiner iv. kan det jo bli ganske hyppig. Da bør man nok skylle med Nacl etter min mening.
Jeg har erfaring med både å skylle med heparin og bare nacl. Da jeg begynte å jobbe skylte vi med heparin etter hver injeksjon. Så sluttet vi med det og begynte med kun skylling med nacl. Må si at jeg ikke merket noe forskjell.
Men hvis det går lenge til man skal bruke veneflonen igjen kan det sikkert være lurt å bruke heparin slik Beth skriver og slik du hadde lest Ane.
Men å sette heparin etter hver injeksjon rutinemessig, er nok helt unødvendig. Det beste for pasienten er jo tross alt å få i seg minst mulig legemidler.
Sykepleier
Posted 05 June 2009 - 12:37 PM
På barneavdelingen jeg var på i praksis, ble jeg lært opp til å alltid bruke både NaCl og i tillegg låse med Heparin, også i PVK. Dette hadde jeg ikke vært vant til tidligere. Grunnen til dette var at PVKen holdt seg bedre ved å bruke Heparin, slik at man unngår å legge inn nye PVKer til stadighet, barna er jo ofte ikke så glad i slike ting.. Og det er bare 0.8 ml som trengs når pasienten har en vanlig treveiskran, så det er jo ikke så veldig mye.
Share this topic:
Page 1 of 1

Help
Start New Topic
Add Reply

MultiQuote