Sykepleiediskusjon: Alvorlige reaksjoner ved blodtransfusjon - Sykepleiediskusjon

Jump to content

Alvorlige reaksjoner ved blodtransfusjon

#1 User is offline   Cathrine 

• Administrator
  • PipPipPip
  • Group: Root Admin

Posted 08 September 2009 - 08:19 PM

Er det noen her som har opplevd alvorlige reaksjoner ved blodtransfusjon. Heldigvis har jeg aldri opplevd det, men har alltid hatt stor repekt for å gi pasienter blod og følger ekstra nøye med.
Jeg leste her at i snitt dør en pasient i året grunnet feil type blod ved blodoverføring. Det var da ille.
Sykepleier
0

#2 User is offline   banshee 

• Advanced Member
  • PipPipPip
  • Group: Members

Posted 08 September 2009 - 08:47 PM

Jeg har aldri opplevd noe,men kontaktsykepleieren min snakket om en gang da en ganske nyutdannet sykepleier og student hadde hentet blod, og studenten hadde tatt kontrollsignaturen fordi sykepleieren mente det hastet litt....og det var feil type. Pasienten døde i det minste ikke men jeg klarer desverre ikke huske hele historien.
0

#3 User is offline   Cathrine 

• Administrator
  • PipPipPip
  • Group: Root Admin

Posted 09 September 2009 - 07:39 PM

huff.. det var da en forferdelig historie... Der ser man hvor viktig det er å dobbeltsjekke. Godt pasienten ikke døde.
Sykepleier
0

#4 User is offline   BeA 

• Newbie
  • Pip

Posted 11 November 2009 - 04:50 PM

Vil noen være så snill å svare på: "hvem kontrollerer blodet på avd før det henges opp hos pasienten?" To sykepleiere? En sykepleier en hjelpepleier/ufaglært? En sykepleier en lege? På "min" avd sier prosedyren "to personer", og det synes jeg er upresist.
0

#5 User is offline   Feline 

• Advanced Member
  • PipPipPip

Posted 11 November 2009 - 05:42 PM

hos oss er det to sykepleiere
0

#6 User is offline   BeA 

• Newbie
  • Pip

Posted 12 November 2009 - 09:52 AM

View PostBeA, on Nov 11 2009, 04:50 PM, said:

Vil noen være så snill å svare på: "hvem kontrollerer blodet på avd før det henges opp hos pasienten?" To sykepleiere? En sykepleier en hjelpepleier/ufaglært? En sykepleier en lege? På "min" avd sier prosedyren "to personer", og det synes jeg er upresist.

Takk skal du ha, Feline :o
0

Share this topic:

Fast Reply

1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users