Sykepleiediskusjon: Sykepleiere som flytter nordover. - Sykepleiediskusjon

Jump to content

Sykepleiere som flytter nordover.

#1 User is offline   hightower 

• Newbie
  • Pip
  • Group: Members

Posted 09 September 2009 - 07:56 PM

Hei, går 3. året på sykepleien. Har lurt litt på å ta et år nordpå etter endt utdannelse. Litt pga av skattefordeler og redusert studielån. Men også for eventyrets skyld. Er det noen som har erfaring om dette. Alt av innspill er til hjelp.
0

#2 User is offline   arildah 

• Member
  • PipPip

Posted 21 September 2009 - 08:42 PM

Hei!
Jeg går 3.klasse i Narvik (Nordland), og det eneste jeg vet om "nordjobbing", altså jobb i Finnmark med de skattefordeler og lønnstillegg det måtte medføre, er at du må bo der en viss tid (et år?) FØR skattefordelene begynner å bli gjeldende. Jeg er litt usikker på om dette har med skatteetaten å gjøre, gitt at du skatter til den kommunen du har bodd lengst av et skatteår i (dvs om du melder flytting til Alta i august, vil du fortsatt skatte til f.eks Oslo ut året).

Ellers er jeg litt frelst av de nordligste fylkene her i landet. Kommer opprinnelig fra Bekkestua i Bærum, og det å dra fra et sted med fryktelig mye skog til et sted med svære, flotte fjell som går rett ned i fjorden kan gjøre litt av hvert med en kropp. I Nordland får man dog ikke noe slikt som skattefradrag eller ekstralønn, og såvidt jeg vet, gjelder det samme for Troms.

Anbefaler på det varmeste å flytte litt over polarsirkelen, for hva det er verdt. Mørketida er "annerledes", i mangel av bedre ord, og midnattsol er temmelig fantastisk.

Mvh Arild.
bachelor 2010!
0

#3 Guest_Gjest_*

• Group: Guests

Posted 15 January 2010 - 01:17 AM

Vil bare opplyse om at disse fordelene finnes i kommunene i Nord-Troms også. Vips! så var studielånet borte! Deilig ;)
0

#4 Guest_Ex-Finnmarking_*

• Group: Guests

Posted 16 January 2010 - 10:03 PM

Det stemmer at man også får nedskriving av st.lån i nord-troms.

Jeg gjorde motsatt. Flytta fra Finnmark og til Oslo-området. Fant ut at nedskriving av studielån ikke var verdt det å bli i fylket. Trasige kommunikasjonsforhold, få videreutdanningsmuligheter (som ikke medfører å måtte være borte fra mann og barn i kortere eller lengere perioder), en vei ut, en vei inn. Dårlig vær. Lange og snørike vårer...snøen kan i verste fall bli liggende til ute i juni. Nei, da betaler jeg heller mer i studielån enn å bli nordpå. Og gjett om jeg trives, angrer overhodet ikke på at jeg dro.
0

#5 User is offline   Tromsø 

• Member
  • PipPip

Posted 17 January 2010 - 10:55 AM

View PostEx-Finnmarking, on Jan 16 2010, 10:03 PM, said:

Det stemmer at man også får nedskriving av st.lån i nord-troms.

Jeg gjorde motsatt. Flytta fra Finnmark og til Oslo-området. Fant ut at nedskriving av studielån ikke var verdt det å bli i fylket. Trasige kommunikasjonsforhold, få videreutdanningsmuligheter (som ikke medfører å måtte være borte fra mann og barn i kortere eller lengere perioder), en vei ut, en vei inn. Dårlig vær. Lange og snørike vårer...snøen kan i verste fall bli liggende til ute i juni. Nei, da betaler jeg heller mer i studielån enn å bli nordpå. Og gjett om jeg trives, angrer overhodet ikke på at jeg dro.

Ja, vi er forskjellige! Jeg flytta nordover for noen år siden - og nå kan ikke ti ville hester, høyere lønn, lavere lønn etc etc få meg sør igjen... Må ha naturen tett på, direkte nordlendinger rundt meg...
0

Share this topic:

Fast Reply

1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users