Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hva slags hansker bruker dere?


Cathrine

Recommended Posts

Hva slags hansker bruker dere?

Jeg er litt opptatt av dette da jeg selv har utviklet latexallergi p.g.a. flittig bruk av latexhansker. Hadde jeg bare visst dette skulle jeg vært mer forsiktig med mitt hanske bruk.

 

Nå har jeg lest at latexhansker har en bedre barriere mot virus enn vinylhansker, så i situasjoner med stor smitterisiko vil det nok være fornuftig å velge latex.

Er dere bevisst i deres hanske valg, eller tar dere det som dere finner i skapet.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sykepleierstudent

Vi lærte på øvelsesposten at det går greit å bruke latexfrie hansker under vanlige latexhansker. Takk for info ang. beskyttelsesbarriere og hanskevalg :).

Link to comment
Share on other sites

Ja det var en god ide med latex hansker over en vinyl hansker om man kun har kontaktallergi og ønsker maksimal beskyttelse.

Takk for godt tips :)

 

En ting som bekymrer meg litt, nå har vi latex og vinyl hansker. Men hva gjør man om man begynner å reagere på vinyl. Finnes det noen alternativer? I tilfelle hadde det sikkert vært lurt å veksle på litt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gjesten

Hei.

Nitrilhansker er helt allergifrie, litt tykkere enn vanlige hansker, og gir også den beste beskyttelsen mot smitte da de er mye sterkere. Men de er også litt dyrere.. Har man allergi, kan man kreve at arbeidsgiver kjøper inn disse hanskene.

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hei.

Nitrilhansker er helt allergifrie, litt tykkere enn vanlige hansker, og gir også den beste beskyttelsen mot smitte da de er mye sterkere. Men de er også litt dyrere.. Har man allergi, kan man kreve at arbeidsgiver kjøper inn disse hanskene.

;)

litt usikker på hvilke hansker dette er....er disse knallblå??? Isåfall er de veldig gode! ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Vi hadde noen som også beskyttet mot cytostatika det gjør ikke latex tror det også var nitril de het, de burde også beskytte mot bakterier og virus

 

Jepp..de beskytter godt mot bakterier og virus. Leste akkurat på folkehelseinstituttet sine sider at latex og nitril er det som beskytter best. Kjekt å vite :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bytter litt på hva jeg bruker. Vi har både latex og vinylhansker på jobb.

En av våre ansatte bruker nitrilhansker (de er knall blå ja) pga allergi, men de er forbeholdt henne. Vet ikke om de er dyrere? Eller om de bare er merket med hennes navn for å være sikker på at ikke de blir brukt opp så hun blir stående uten...

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Hei :) jeg lurte på om man kan kreve å få nitrilhansker selv om man ikke har utviklet latexallergi? Jeg har opplevd kontaktallergi ved bruk av alkotip og andre slike "våtservieter". Jeg er redd for å utvikle allergier da jeg har sensitiv hud og har slektninger som har utviklet latexallergi uten å ha hatt andre allergier fra før...

Link to comment
Share on other sites

Bruker latex eller nitril, det er disse to som er på arbeidsplassen.
Syns nitrilhanskene er litt stivere i bruk enn latex, men siden jeg raskt får utslett og kløe om jeg bruker mye latex så bytter jeg litt på.
Vinyl ble for ikke lenge siden byttet ut med nitril siden disse gir bedre beskyttelse.
Vi hadde kurs i basale smittevernrutiner, og da sa kursholder at vinylhansker kun egner seg til håndtering av mat og knapt nok det, ikke smitte ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy