Jump to content
Sykepleiediskusjon

Pandemivaksinering


Cathrine

Recommended Posts

Er det noen her som har vaksinert andre?

Nå er det jo kjøpt inn pandemivaksine til hele befolkningen, men det er kanskje ikke rom for så mye svinn. Jeg tenker på at vaksinen kommer i hetteglass og når det er brutt så holder den i 24 timer. Men hvis man ikke får brukt det opp innen 24 timer, hva gjør man da? Da blir det jo fort mye svinn og vil man da ha nok vaksine til alle?

Link to comment
Share on other sites

Settes ikke denne vaksinen på feil sted? Eller kan man sette intramuskulære sprøyter der?

 

http://www.dagbladet.no/2009/11/03/nyheter...a/h1n1/8861690/

Tja, intramuskulære injeksjoner i overarmen skal jo settes i deltamuskelen, og den er jo ganske stor. Men i denne diskusjonen har du selv funnet et bilde som illustrerer det fint :) Så på bildet i Dagbladet kan det kanskje se ut som injeksjonen settes helt i utkanten av den anbefalte trekanten.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
I dag ble sønnen min vaksinert mot svineinfluensa hos fastlegen. Vaksinen ble satt av en legesekretær. Har legesekretærer lov tl å sette i.m. injeksjoner?

En annen betenkelig ting er at hun aspirerte ikke da hun satte vaksinen ;)

 

 

Man SKAL aspirere når man setter injeksjoner, nettopp for å sjekke at man ikke setter inj. i en blodåre:-) Det er i alle fall det jeg har lært....Har selv jobbet som vaksinatør ved fellesvaksineringer, og da ble dette presisert....

 

Vedr. legesekretærer kan det jo være at de har fått delegering fra lege og opplæring deretter. På min arbeidsplass er det konsekvent spl som vaksinerer...

Link to comment
Share on other sites

Man SKAL aspirere når man setter injeksjoner, nettopp for å sjekke at man ikke setter inj. i en blodåre:-) Det er i alle fall det jeg har lært....Har selv jobbet som vaksinatør ved fellesvaksineringer, og da ble dette presisert....

 

Vedr. legesekretærer kan det jo være at de har fått delegering fra lege og opplæring deretter. På min arbeidsplass er det konsekvent spl som vaksinerer...

 

Ja jeg er alltid nøye med å aspirere når jeg setter injeksjoner i.m., og har opplevd å få blodsvar. Så jeg ble temmelig paff og bekymret da jeg så at hun ikke aspirerte. Nå gikk det trolig bra, men er det noen som vet hva som kan skje om man ved en feil setter vaksinen intravenøst?

Link to comment
Share on other sites

På vårt legekontor satte de vaksinen helt feil på ungene. Stakk ALT for lang ned, dvs i nedre halvdel av armen, og laangt i fra deltamuskelen hvertfall!

Er det noen som vet noe om effekt når den settes et annet sted enn i deltamuskelen?

 

Jeg vet ikke , men jeg tror det viktigste er at den blir satt i.m.

Ble den satt i.m. tror du?

Man kan jo også sette den i låret, men glutalregionen anbfales ikke da

det gir dårligere immunrespons.

men det er kanskje fordi man risikerer å sette den i fettvevet?

 

De siste dagene har jeg tenkt endel på at manglende imunrespons kanskje ofte skyldes feil injeksjonsteknikk eller oppbevaring av vaksinen ;)

Det burde jo i tilfelle vært unngått.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy