Jump to content
Sykepleiediskusjon

Parastomal hernie,


Betty89

Recommended Posts

Hei, jeg skal få være med på "Parastomal hernie" operasjon i morgen:)

 

Tenkte det kunne være lurt å være forberedt og kunne en del om denne operasjonen før jeg blir med i morgen.

 

Fant desverre veldig lite lesestoff på nett om dette, så håper noen her inne har mer peiling ;)

 

Det er slik at parastomal hernie er brokk som ligger ut ved stomien? Hvordan foregår operasjonen? Åpnes hele bukhulen eller åpner de bare et lite snitt?

 

Takk ;)

Link to comment
Share on other sites

Forekomsten av parastomalt hernie er ca 16% for ileostomier, og ca 37% for colostomier. Hos pasienter med parastomalt hernie kan både akutte og mer kroniske tilstander oppstå. Akutte tilstander er først og fremst ileus og strangulasjon. Kroniske tilstander er lekkasje fra stomien, peristomal hudirritasjon, og at brokket er godt synlig gjennom klær. Mange opplever dette som svært sosialt invalidiserende. Forekomsten av parastomalt hernie er høyere hos pasienter som lider av fedme, eldre, og pasienter med andre abdominale

brokk. Behandling av parastomalt hernie hos pasienter som lider av fedme er en stor utfordring for gastrokirurgen.

 

Jeg vet ikke hva kirurgene har tenkt hos deg men det er gaske vanlig med en laparoskopisk ventralhernie reparasjon (LVHR). En metoder popularitet blant pasienter og kirurger. Ved en LVHR er det operasjonstid som åpen kirurgi,men mindre smerte, kortere liggetid, færre infeksjoner samt kortere sykefravær i etter tid

 

Lykke til !!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy