Jump to content
Sykepleiediskusjon

EKG-oppkobling


sol

Recommended Posts

Jeg har store problemer med å lære meg å feste EKG-elektrodene!! Jeg klarer bare ikke kjenne hvor disse hulrommene mellom ribbeina er som man skal gå etter! Syns det er kjempevanskelig. Er det noen som har noen knep på lur? Jeg ser jo at noen av de godt øvede bare setter de på plass på øyesyn, uten å kjenne etter... De får det til å se så lett ut! Hjelp anyone! Veldig takknemlig for svar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har store problemer med å lære meg å feste EKG-elektrodene!! Jeg klarer bare ikke kjenne hvor disse hulrommene mellom ribbeina er som man skal gå etter! Syns det er kjempevanskelig. Er det noen som har noen knep på lur? Jeg ser jo at noen av de godt øvede bare setter de på plass på øyesyn, uten å kjenne etter... De får det til å se så lett ut! Hjelp anyone! Veldig takknemlig for svar.

 

Du kan egentlig bar gjøre det etter øyesyn.....å telle ribbein har jeg egentlig aldri sett noen gjøre untatt på skolen, og det er heller ikke det viktigste for målingene blir tatt i grader mellom elektrodene, ikke registrert hver for seg.

Link to comment
Share on other sites

Du kan egentlig bar gjøre det etter øyesyn.....å telle ribbein har jeg egentlig aldri sett noen gjøre untatt på skolen, og det er heller ikke det viktigste for målingene blir tatt i grader mellom elektrodene, ikke registrert hver for seg.

 

Ok, så da har det ikke så mye å si om jeg setter den første i 3. eller i 4. intercostal rom, eller om det sitter oppe på ribbeinet e.l? Så lenge alle elektrodene er plassert sånn ca på rett plass?

Link to comment
Share on other sites

Ok, så da har det ikke så mye å si om jeg setter den første i 3. eller i 4. intercostal rom, eller om det sitter oppe på ribbeinet e.l? Så lenge alle elektrodene er plassert sånn ca på rett plass?

 

 

Jeg vil si det....men du bør høre med noen andre, jeg vet ikke om det er riktig, bare det jeg har observert. Har sett mange EKG og ser på utskriften om det ser ok ut, men jeg siden det er lite stykke mellom 3. 0g 4. interkostalrom bør du kanskje telle de første gangene til du blir sånn ca sikker på hvor omtrent de skal sitte, så kan du lettere ta det på øyesyn. De som er lavere nede er som regel litt mer tricky pga fettvev og slikt, da funker øyesyn bedre enn telling.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har store problemer med å lære meg å feste EKG-elektrodene!! Jeg klarer bare ikke kjenne hvor disse hulrommene mellom ribbeina er som man skal gå etter! Syns det er kjempevanskelig. Er det noen som har noen knep på lur? Jeg ser jo at noen av de godt øvede bare setter de på plass på øyesyn, uten å kjenne etter... De får det til å se så lett ut! Hjelp anyone! Veldig takknemlig for svar.

 

 

Jeg hadde det samme problemet som deg. Men jeg lærte det samme som Banshee, å ta det på øyesyn. Jeg tok utgangspunkt i brystvortene og satte elektrodene litt høyere opp. Så la jeg de resterende elektrodene nedover på øyesyn.

Jeg har tatt mange EKGer og har aldri fått tilbakemelding på at det er dårlig tatt. De ble alltid vurdert av vakthavende indremedisiner.

Men jeg vet ikke om dette egentlig er godt nok...

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Selv jobber jeg på en hjertemedisinsk avdeling, på EKG-kurs lærte vi at det som regel går bra om en ikke treffer helt riktig, men at det faktisk også kan komme feil på avledningene, så jeg vil absolutt anbefale alle å lære seg å ta EKG slik boka forteller det. Imidlertid er de vanligste feilene jeg har sett at folk bytter om på ledningene, spesielt de som skal på skuldrene, som da kan resultere i ST-elevasjon i komplekset.

Link to comment
Share on other sites

Selv jobber jeg på en hjertemedisinsk avdeling, på EKG-kurs lærte vi at det som regel går bra om en ikke treffer helt riktig, men at det faktisk også kan komme feil på avledningene, så jeg vil absolutt anbefale alle å lære seg å ta EKG slik boka forteller det. Imidlertid er de vanligste feilene jeg har sett at folk bytter om på ledningene, spesielt de som skal på skuldrene, som da kan resultere i ST-elevasjon i komplekset.

 

Vet du forresten om det har noe å sei om streken har forskjellig farge? Det har de jo alltid, men om det betyr noe liksom...?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Vet du forresten om det har noe å sei om streken har forskjellig farge? Det har de jo alltid, men om det betyr noe liksom...?

 

 

Tror jeg vet hvilke streker du snakker om, og hvis vi snakker om de samme strekene skal alle helst være grønne, da har elektrodene god kontakt. Om strekene er gule er det "middels god kontakt", og om dem er røde er det dårlig kontakt. Tror jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg vet hvilke streker du snakker om, og hvis vi snakker om de samme strekene skal alle helst være grønne, da har elektrodene god kontakt. Om strekene er gule er det "middels god kontakt", og om dem er røde er det dårlig kontakt. Tror jeg :)

 

That would make sense! Skal prøve å flytte litt på de neste gang og se om det blir noe forskjell.

Link to comment
Share on other sites

That would make sense! Skal prøve å flytte litt på de neste gang og se om det blir noe forskjell.

 

 

Ofte hjelper det også å bare ha tålmodighet å vente i 15-20 sekunder, så stabiliserer det seg selv. At pasienten prater eller beveger seg har innvirkning på elektrodene, så ofte kan det være nok å vente til pasienten ligger rolig å slapper av, slik at hjerterytmen er rolig å fin :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Og mobiltelefoner også faktisk.. Det sa iallefall han ene legen til meg når det var utrolig mye støy på "alle" ekg-ene jeg tok av en pasient. Viste seg at mobilen hennes lå rett ved siden av henne og lagde stråling eller noe. Flyttet på mobilen, og det kom seg.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg er nå ute i praksis på 2. året på sykepleier'n, og jobber i et akuttmottak.

Har vært med og tatt flere EKG nå, og jeg synes også det var litt vanskelig til å begynne med jeg også, men en må tørre "å ta i litt", for å kjenne hvor elektrodene skal ligge, og man bør feste dem riktig for å få et riktig resultat.:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror heller aldri jeg har telt ribbein, men på jobben har vi en liten tegning hengende på ekg-apparatet, der en sykepleier har tegner opp hvor de ulike skal sitte. Mener også det er en liten "oppskrift" på baksiden av den litt flate enden, der alle ledningene springer ut fra. Ikke sikkert det var helt forståelig.. :-p

Har i allefall aldri sett noen telle og føle seg så veldig frem, tror nok det går mye på skjønn og erfaring. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy