Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hva gjør man om man blir syk på nattevakt


Cathrine

Recommended Posts

Hva gjør man om man blir syk midt i en nattevakt og man er alene som sykepleier? Mange sykdommer klarer man jo å hangle seg gjennom vakten med. Men enkelte ganger kan dette være direkte vanskelig.

Jeg begynte en gang å abortere på en nattevakt. For hver time som gikk økte blødningene. Heldigvis var det en nattoverspl. som kunne komme og avløse meg kl.06 om morgenen. Men da hadde jeg holdt på hele natten...

Dette gikk jo på et vis, hadde sikkert abortert uansett....

Men mange steder en man ofte helt alene som sykepleier, hva gjør dere om dere blir skikkelig syke ?

Link to comment
Share on other sites

Å bli syk på nattevakt er et kjempeproblem... ;)

Selv om man er flere spl på jobb, vil man jo alltid være minimumsbemannet... Lurer på om det egentlig fins noen gode løsninger på det??

 

Jeg har selv abortert på jobb, var ikke nattevakt, men jeg kunne ikke forlate.. Grusom opplevelse :lol:

Måtte bare bite tennene sammen..

Link to comment
Share on other sites

Jeg spurte avdelingslederen min om det en gang, for vi er jo bare to som jobber natta, og det SKAL være to på jobb på natta.

Hun sa at da må vi enten ringe henne, eller evt ringe noen andre og beordre dem på jobb.

 

Jeg fikk omgangssyke en gang jeg jobbet natta, det var fælt! Heldigvis var det bare ene veien fram til litt før sju, da begynte jeg å spy også. Så så fort første dagvakten kom, så stakk jeg hjem.

Link to comment
Share on other sites

Ja, da er vi flere som har erfart det samme. Det er jo en fortvilende situasjon å abortere og ikke kunne gå hjem :unsure:

Og du LItago som fik omgangsyke da, hjelpes hvordan klarer man å jobbe da...

Da jeg var nyutdannet kom jeg på en helgevakt(dagvakt) Vi skulle være 4 stykker. Først ringer det en og sier hun er syk. Jaja... tenkte jeg det får vel gå med 3 stykker. Men så kommer den andre og sier at hun er skikkelig dårlig at hun har kastet opp hele natten. Jeg sendte henne hjem, hun hadde jo ikke noe der å gjøre. Ikke var hun arbeidsfør og hun kunne jo risikere å smitte ned hele avdelingen. Så der stod jeg alene med en hjelpepleier, hjelpes vi hadde mye å gjøre...

Jeg har i ettetid tenkt at dette var litt umodent av meg å ikke ringe avdelingsykepleieren og be om hjelp. For det var jo ikke forsvarlig at vi kun var 2 på jobb.

Så det er nok rett og slett løsningen som du var inne på Litago. Blir man syk må man ringe avdelingsykepleier, selvom det er midt på natten.

Så får man bare håpe at hun/han hører telefonen da....

Link to comment
Share on other sites

Ja, da er vi flere som har erfart det samme. Det er jo en fortvilende situasjon å abortere og ikke kunne gå hjem :unsure:

Og du LItago som fik omgangsyke da, hjelpes hvordan klarer man å jobbe da...

Da jeg var nyutdannet kom jeg på en helgevakt(dagvakt) Vi skulle være 4 stykker. Først ringer det en og sier hun er syk. Jaja... tenkte jeg det får vel gå med 3 stykker. Men så kommer den andre og sier at hun er skikkelig dårlig at hun har kastet opp hele natten. Jeg sendte henne hjem, hun hadde jo ikke noe der å gjøre. Ikke var hun arbeidsfør og hun kunne jo risikere å smitte ned hele avdelingen. Så der stod jeg alene med en hjelpepleier, hjelpes vi hadde mye å gjøre...

Jeg har i ettetid tenkt at dette var litt umodent av meg å ikke ringe avdelingsykepleieren og be om hjelp. For det var jo ikke forsvarlig at vi kun var 2 på jobb.

Så det er nok rett og slett løsningen som du var inne på Litago. Blir man syk må man ringe avdelingsykepleier, selvom det er midt på natten.

Så får man bare håpe at hun/han hører telefonen da....

 

Man har jo mulighet til å beordre folk på jobb!

 

De fleste steder opererer man med en minimumsbemanning, altså antall sykepleiere og hjelpepleiere det SKAL være på jobb for at man skal kunne si at det er forsvarlig.

Og om man ikke får tak i noen som frivillig kan jobbe, så har man som ansvarshavende sykepleier fullmakt til å beordre folk på jobb!

Det skal ikke gå utover pasienters liv og helse at personalet blir syke.

Link to comment
Share on other sites

Ja idag hadde ikke dette skjedd. Men det var ikke vanlig å beordre folk på jobb om det var frafall av en person, men to var jo litt drøyt. Så idag hadde jeg reagert helt anderledes.

Jeg ba om hjelp fra en annen avdeling, men det var ikke mye hjelp å få. Men jeg nektet å ta imot nyopererte fra PO, for det hadde jeg ikke kapasitet til.

Nå var det ikke så mange pasienter i avdelingen denne helgen og vi prioriterte det som var viktig. Men likevel, dette skal ikke forekomme.

Blir man syk i løpet av vakten eller for få møter opp, skal man ha en lav terskel for å beordre folk på jobb.

Jeg delte egentlig denne historien, for å komme med et eksempel på hvordan man IKKE bør reagere.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy