Jump to content
Sykepleiediskusjon

Behovsmedisin


Guest Spl

Recommended Posts

En pasient står på sobril 10 mg x 3 ved behov. Han blir urolig og får en sobril. Etter to timer rapporteres det at han fortsatt er urolig. Hvor lenge må man vente med å gi neste dose? Hvor kan jeg finne slik informasjon?

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å se i felleskatalogen. Der står det om Sobril "Absorpsjon: Relativt langsom. Maks. serumkonsentrasjon etter 2-4 timer". Det vil vel strengt talt bety at en kan risikere at det tar 4 timer før Sobril vil ha noe effekt?

Link to comment
Share on other sites

Ok, så selv om pasienten er veldig urolig så må en vente 2 - 4 timer med å gi ny dose. Når ville dere ha gitt neste dose når pasienten står på sobril 10mg x 3 ved behov?

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at pas. står på Sobril 10 mg x 3 ved behov, så ville jeg i utgangspunktet ventet 8 timer med å gi ny dose. Men med tanke på at absorsjonstida er 2-4 timer, ville jeg i hvertfall ventet det før jeg ga ny dose. Hvis det var på kveld/natt ville jeg vært mindre avvententende med å gi ny dose enn på dagtid. Det er jo ikke alltid sobril hjelper på urolige pasienter uansett.... Noen ganger hjelper ingenting, mens andre ganger hjelper det med ro og å skape trygghet (som det ikke alltid er tid til...)

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at pas. står på Sobril 10 mg x 3 ved behov, så ville jeg i utgangspunktet ventet 8 timer med å gi ny dose. Men med tanke på at absorsjonstida er 2-4 timer, ville jeg i hvertfall ventet det før jeg ga ny dose. Hvis det var på kveld/natt ville jeg vært mindre avvententende med å gi ny dose enn på dagtid. Det er jo ikke alltid sobril hjelper på urolige pasienter uansett.... Noen ganger hjelper ingenting, mens andre ganger hjelper det med ro og å skape trygghet (som det ikke alltid er tid til...)

 

Skjønner ikke at du ville ventet 8t?

 

Jeg ville ventet 5t for å være sikker på at jeg hadde observert effekt ved maks serumkonsentrasjon. Halvveringstiden ville jeg også tatt i betraktning, i tillegg til om pasienten var ung eller gammel. Jeg ville også undersøkt historikken til pasienten etter tidligere effekt av sobril.

Link to comment
Share on other sites

Og ikke minst dokumentert manglende effekt, slik at man kanskje kan finne noe som virker bedre for pasienten?

 

her er du inne på noe viktig som ganske ofte blir forsømt tror jeg... det hjelper ikke å gi behovsmedisin så lenge ikke effekten dokumenteres. Her kan vi alle gjøre en innsats tror jeg!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Guest guest

Her er dere helt ute på "viddene". De fleste leger kjenner heller ikke virkning. Jeg har brukt det selv, virkningen er rask 15-20min. Ved panikkanfall knus den og legg under tunga ( 3min). Hvor lenge den virker er veldig varierende, hvis pas. er urolig igjen etter 4t. Så er det bare og gi ny. Det er jo dette ordet "behov" betyr. Hva den enkeltes behov er, varierer veldig. Alt står IKKE med fasit. Tenk selv og lytt til Pasient. ( oppgitt ).......

Link to comment
Share on other sites

Diafragma: "det at jeg ville ventet 8 timer" betyr at når pas står på sobril inntil x 3 mener jeg at det kanskje er tenkt at det er behov for sobril inntil hver 8.time. Uansett er det lang halveringstid på sobril, og mange pasienter vil få en "hangover" neste dag, spesielt dersom de ikke er vant til sobril. Jeg er derfor svært forsiktig med å gi sobril til pasienter som ikke er vant med medikamentet. Dersom en pasient er urolig, synes jeg det er viktig å forsøke å kartlegge årsaken til at pas. er urolig, istedenfor å "hive" innpå med sobril. Dersom er kan fjerne årsaken til uroen, mener jeg det er den beste løsningen. Når det gjelder demente og urolige pasienter som er innlagt på sykehus, synes jeg som regel heminevrin tbl eller haldol sc hjelper bedre. Evt stesolid (iv) virker jo umiddelbart ved f.eks uttagerende / svært urolige pasienter. Hadde jeg vært usikker på en urolig pasient ville jeg konferert med vakthavende lege. Praksis rundt dette vil du nok lære mer om i de forskjellige praksisene dine/ på ditt arbeidssted (regner med du er student...)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy