Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hva slags utdanning og praksis har du?


Recommended Posts

Jeg er også en mannlig sykepleierstudent. Begynte på andreåret for noen dager siden, og synes det har vært ganske bra sålangt. Jobber på kreftavdeling på sykehuset her i byen ved siden av studiene.

Håper på å få videreutdannet meg innen anestesi når jeg kan.

 

Velkommen hit og hyggelig med presentasjon.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 135
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei.

 

Endelig fant jeg et forum som dette :)

Litt om meg. Jeg er 30 år og ble ferdig utdannet sykepleier i 2005. I 2009 startet jeg videreutdanning i kreftsykepleie. Denne ble jeg ferdig med i 2011 :)

Jeg har jobbet både på sykehjem, hjemmesykepleie, legekontor, Barn Intensiv avd ved sykehus og innen PU. Men trives best med å jobbe på sykehjem/hjemmesykepleie. Jobber ved sykehjem nå. Håper at jeg etterhvert kan få meg jobb som kreftsykepleier i en kommune. (har lønn som dette nå, men ikke stilling)

Velkommen og så bra du fant forumet :) Du har jo masse forskjellig erfaring, så spennende. Håper du snart får jobb som kreftsykepleier i kommunen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg anbefaler ingen for å studere sykepleie. Sykepleiere som jobber på sykehjem, bare vaske rumper og 2 prosent faglige ting og det er vanskelig å finne jobb på sykehus, ikke minst for utlendinger. sykehusene ansatter mest nordmenn og ikke flere som meg. Derfor finner jeg jobb(som en utlending) bare på sykehjem. Jeg er svært angrer for å velge sykepleierutdanning i Norge.

Det er også litten grad forskjell mellom hjelpepleiere og sykepleiere på et sykehjem og dette plager meg. Etter 3 års utdanning, har vi samme oppgaver som hjelpepleiere. Det er forferdelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler ingen for å studere sykepleie. Sykepleiere som jobber på sykehjem, bare vaske rumper og 2 prosent faglige ting og det er vanskelig å finne jobb på sykehus, ikke minst for utlendinger. sykehusene ansatter mest nordmenn og ikke flere som meg. Derfor finner jeg jobb(som en utlending) bare på sykehjem. Jeg er svært angrer for å velge sykepleierutdanning i Norge.

Det er også litten grad forskjell mellom hjelpepleiere og sykepleiere på et sykehjem og dette plager meg. Etter 3 års utdanning, har vi samme oppgaver som hjelpepleiere. Det er forferdelig.

Velkommen hit :) Så leit at du mistrives med jobben din.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hei, mitt navn er Betsy,er egentlig fra Stavanger,men bodd i Kristiansand siden 1982,fødte mine 3 barn der,1983,1985 og ei attpåkatt i 2000,ble også utdanna der på Høyskolen i Agder.fra 1994-1997,har jobba litt på sykehus,men jobbet fast på et sykehjem i sentrum fra juni 1997-2010 ,som sykepleier og gruppeleder,og 1 år som avd.leder men kun 10 pr.sammen med ei kollega som hadde 20 pr.(men 2 års perm u/ lønn mens jeg testet å bo på Gran Canaria og gått på spansk kurs )

Dette da jeg har slitt med vonde skuldre etter mange års arbeid på sykehjem,med dårlig bemanning,og da jeg var ass.avd.leder,tok jeg på meg mye ekstra , når man ikke fikk tak i vikarer på kort tid.

Sa opp jobben for 1 år siden,da skuldrene mine har blitt helt bra av varmen her nede,(testa hos legen min i Kr.S. i sommer,)

og håper jeg kan få meg jobb her nede.Har jobba 1 år på et engelsk beautycenter,som tolk og junior,,dvs vaske hår,håndklær,åpne og klargjør senteret om morgenen.Kjenner eieren,men er dårlig betalt,kun 5 euro i timen,

ligger t.o.m under den kommunale lønna her nede,for de som feier ol. de har nesten 6 euro i timen.

Er noen turer Norge,da jeg har mine 2 elsdte barn der,som bor for seg selv.

Her på Gran C,bor jeg med min kjæreste og yngste jenta på 13.

Så holder jeg på å skrive cv på europass og mye og sette seg inn i,men ser bra ut til nå.

Vil også si, synes det var kjempehyggelig å finne et sykepleieforum,fant da jeg googlet om hva et tjenestebevis skal inneholde. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ferdig sykepleier i 2011, jobbet to og et halvt år på barnekirurgisk avdeling i tillegg til ekstravakter på nyfødt intensiv. Har videreutdanning i sykepleie til barn med smerte, og går nå barnesykepleie :)

 

Hyggelig med presentasjon :)

Lykke til videre med barnesykepleierutdanningen. Sikkert spennende og lærerikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Tenkte jeg kunne "formelt" presentere meg jeg og! Mannlig søster, ferdig utdannet ved Lovisenberg i Oslo våren 2014, siden da jobbet på seksjon for lindrende behandling i OUS! ^_^ Har satt veldig pris på forumet, både i studietiden og ikke minst i arbeidssammenheng (spesielt aktiv på nattevakter!).

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg kunne "formelt" presentere meg jeg og! Mannlig søster, ferdig utdannet ved Lovisenberg i Oslo våren 2014, siden da jobbet på seksjon for lindrende behandling i OUS! ^_^ Har satt veldig pris på forumet, både i studietiden og ikke minst i arbeidssammenheng (spesielt aktiv på nattevakter!).

 

Så bra!

Setter også pris på å ha deg her :)

Link to comment
Share on other sites

Studert sykepleien i Sverige og var ferdig i 2013. Jobbet i hjemmesykepleien i Tr.heim siden 2009 dels som sommervikar og siden 2013 som fast ansatt sykepleier. Flyttet hit permanet sommeren 2013. Er halvt norsk og halvt svensk :-) Har planer på å ta vidareutandning til intensivsykepleier og skal nå i vår lese en kurs i Medicinsk Akutsjukvård på distans via Sverige.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei

 

2. års sykepleiestudent. Har hatt praksis på sykehjem, intensivavdeling og nå i hjemmesykepleien. Skal bli intensivsykepleier fant jeg ut etter å ha vært i praksis på intensivavdeling. Jobber ekstravakter der, skal ha sommerjobb der, og bare gleder meg til å bli ferdig og ta fatt på videreutdanning så fort som overhodet mulig. Er "kjempegammel", jobbet med administrasjon/forvaltning tidligere i andre bransjer, men tok utfordringen i og satte i gang med ny utdannelse i godt voksen alder. Slitsomt, spennende og utrolig lærerikt :-)

Link to comment
Share on other sites

Ferdig sykepleier i 2011, jobbet to og et halvt år på barnekirurgisk avdeling i tillegg til ekstravakter på nyfødt intensiv. Har videreutdanning i sykepleie til barn med smerte, og går nå barnesykepleie :)

Så spennende! Hvor studerer du barnesykepleie? Hvordan er det å jobbe på nyfødt intensiv?

Link to comment
Share on other sites

Så spennende! Hvor studerer du barnesykepleie? Hvordan er det å jobbe på nyfødt intensiv?

Studerer på HiOA. Det anbefales!

 

På nyfødt intensiv er det ofte travelt, men til gjengjeld spennende og ikke minst givende. Man jobber tett med legene, men gjør mange vurderinger selv bedside (selv om dette avhenger endel av hvilket sykehus man er på). Jeg har ikke selv erfaring med å stå med respiratorpasienter utenom i praksis, men erfarer at det er krevende å jobbe på nyfødt selv om barna ikke nødvendigvis er intubert. Særlig de premature sender vage signaler, som man må være ekstremt oppmerksom på barna for å kunne gi best mulig pleie. Man jobber tett med familien - og jeg opplever at det er en veldig fin avdeling å være på. Kunne absolutt tenke meg å jobbe fulltid på nyfødt en gang i fremtiden :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

26 år gammel, utdannet som sykepleier (om det ikke var åpenbart) :)

- Ferdig utdannet i 2009. Hadde etter dette en liten pause fra sykepleieryrket.
- Jobbet på et distriktspsykiatrisk senter i en større by fra 2013 til nå i april 2015 da vi flyttet til en annen del av landet.
- Har nå begynt på en psykiatrisk institusjon som nattevakt, og skal også jobbe litt på legevakten som vikar, og hver tredje helg for å ivareta somatikken og for å se om prehospitalt kan være noe for meg. :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er akkurat ferdig med en bachelor i noe helt annet, nemlig et yrke som ikke har supre jobbutsikter eller særlige muligheter til å flytte på seg, i tillegg vanskelig å få fast. Ja faktisk å i det hele tatt få et vikariat.
Men det siste halvåret har jeg spekulert i om jeg ikke skal bli sykepleier. Det var andrevalget mitt for 3 år siden. Jeg har søkt Høgskolen i Gjøvik og Diakonova. Så får vi se om det blir sykepleiestudent av meg til høsten. Har null erfaring innen helse og omsorg.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg er ny her, så slenger inn en forumpost :)

 

Var ferdig utdannet for 3 år siden (huff, så fort tiden går). Jeg har på denne tiden hatt tre forskjellige jobber og skal nå begynne på min fjerde jobb til høsten. Forhåpentligvis blir jeg værende der en stund, har vært mye flytting de siste tre årene, samt jeg har vært litt usikker på hva jeg vil jobbe med, så har forsøkt å skaffe meg så bred erfaring som mulig.

 

Jeg har jobbet ett år på kirurgisk sengepost, her startet jeg min karriere. Vårt fagfelt var urologi og kar/thorax. To veldig spennende pasientgrupper som var helt forskjellige. Jeg jobbet så ett år i hjemmesykepleien, elsket friheten og selvstendigheten dette innebar, men dessverre var det mye dårlig organisering og lite klare arbeidsoppgaver. Ofte man tok på seg mer enn det brukerne hadde vedtak på, og til slutt begynte dette å spise opp personale. Det siste året har jeg jobbet på sykehjem, på en somatisk avdeling. Mye spennende arbeidsoppgaver, og jeg har funnet ut at jeg elsker å jobbe med eldre. Mange multisyke eldre med komplekse og sammesatte diagnoser. Samtidig føler jeg sykehjem er noe annet enn det var for noen år siden - vi har masse spennende prosedyrer som for eksempel blodprøver, i.v væskebehandling, blodtransfusjoner, innleggelse av kateter, mm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy