Jump to content
Sykepleiediskusjon

Skikkethet


Guest Lise

Recommended Posts

Hei.

 

I dag gikk jeg sammen med en assistent på vakta mi på et bosenter. Jeg er selv sykepleiestudent, og begynte i jobben min i september. Assistenten jeg gikk sammen med er mellom 40 og 50 år og har jobbet i helsevesenet siden mai.

 

Det som sjokkerte meg er hvordan hun oppfører seg mot brukerne. "Trenger ikke trene på Elexia når disse brukerne er så tunge som de er!" Dette sier hun når hun holder en klar slagpasient som ligger i sengen mens jeg vasker bak. Dette gjentok hun flere ganger i løpet av dagen...

Senere la jeg merke til at hun brukte hansker i all kontakt med en bruker. Denne brukeren har lite språk, sitter i rullestol og har lite kontroll på snørr og sikkel, men han forstår alt vi sier om vi snakker sakte og enkle setninger. Hun presterte å si " Du ......., Du er så grisete at jeg bruker hansker uansett".

Hele vakta gikk i offing og syting, og ofte i nærheten av brukerne. Jeg kjente at jeg ble sint, skuffet og lei meg på brukernes vegne. Hadde jeg blitt lam i halve kroppen og hadde vært avhengig av at noen holder meg mens jeg ligger på siden i løpet av et stell, og fått servert en kommentar som over her.... Jeg er målløs!

 

Hva ville dere ha gjort? Syns det er vanskelig å kritisere medarbeidere, men her må jo noe gjøres. Det er jo mennesker vi snakker om, selv om de er eldre og reduserte!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy