Jump to content
Sykepleiediskusjon

Spesialsykepleier eller Operasjonsykepleier


Charming

Recommended Posts

RED OVERSKRIFT! Intensivsykepleier eller Operasjonssykepleier!

 

Jeg driver og tenker litt på videreutdanning.. Jeg har sett at arbeidsoppgaver til operasjonssykepleier også kan være på akuttmottak.. Men intensivsykepleieren kan vel ikke være på operasjonssalen?

 

Drømmejobben min er å jobbe på et stort akuttmottak og ta imot alvorlig kritisk syke folk - eller med akutte skader osv. Men det virker også så spennende å være med under selve operasjonen og kunne hjelpe til med sykepleieoppgaver der! Kan jo bli mye stress og dramatikk der og, kanskje mer enn på intensiven..(?).

 

Har dere noen innspill? Er det noen av delene som overlapper den andre litt? Har dere noen ideer å spre eller ting å anbefale meg å gjøre? ;)

Link to comment
Share on other sites

Operasjonssykepleier er en form for spesialsykepleier ;)

 

Personlig synes jeg jobben som operasjonssykepleieren har ikke virker så veldig spennende, men så har jeg kun vært med under én (ortopedisk) operasjon. Å hospitere på akuttmottaket og intensiven var for meg mye mer spennende og det var der det var litt "action".

 

Du kommer sikkert til å være med under en operasjon under din praksis på kirurgisk avdeling, og da kan du se hvilke oppgaver en operasjonssykepleier har. Og du skal helt sikkert hospitere på et akuttmottak og/eller intensiven, så da er det lettere å danne seg et bilde.

 

Og kanskje er det noen her inne som jobber ved akuttmottak eller på intensiven?

Link to comment
Share on other sites

Nå ble jeg litt forvirret her.. Du skriver at en operasjonssykepleier er en form for spesialsykepleier.. Jeg har vel i grunnen alltid trodd at alle sykepleiere med videreutdanning ble kalt spesialsykepleiere som et fellesbegrep jeg.. Men skjønner jeg har falt av et eller annet sted? ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg jobber i akuttmottak. Fantastisk spennende! Utrolig tilfredsstillende!

 

Både operasjonssykepleiere og intensivsykepleiere kan jobbe i et akuttmottak, men de fleste mottak ønsker vel helst sykepleiere med videreutdanning i akutt- eller intensivsykepleie. Operasjon er vel et ganske så annerledes område enn akuttmottakshverdagen.

 

Jeg tror ikke en intensivsykepleier kan få jobb på operasjonsavdelingen.

 

Er din drømmejobb å jobbe på et stort akuttmottak, ta imot akutt kritisk syke pasienter, om du liker å jobbe under press, i et høyt tempo, og synes det er greit å ikke kunne vite noe om pasientene etter at de har forlatt avdelingen etter en kort stund burde du velge akuttsykepleieutdanning.

 

Om du vil jobbe med alvorlig syke som du kan følge opp over lengere tid, noen ganger opp til flere månder, liker du tekninkk og respiratorer og om du takler krevende og stressende situasjoner bør du ta en videreutdanning i intensivsykepleie.

 

Vil du kunne ha begge muligheter åpen: bli intensivsykepleier.

 

Som jeg tror, og ser det, er intensiv- og akuttsykepleieren veldig ulike på mange måter. Mange ting er felles: ivaretakelse av pårørende, omsorg for ofte veldig syke og skadde pasienter, mange utfordringer. Men i akuttmottaket skal pasientene fort igjennom og det er ikke så mye bruk av veldig avansert utstyr. På en intensivavdeling jobber du med pasienter som har behov for kontinuerlig overvåking, og bruker ofte svært avansert medisinsk utstyr, og du får mulighet til å følge opp pasient og pårørende over lengere tid.

 

Lykke til med valget ditt.

Link to comment
Share on other sites

Åjj! Dette var veldig nyttig info! :)

Jeg har faktisk alltid trodd at intensivsykepleie og akuttsykepleie var det samme - siden akutt og intensiv betyr ca det samme.

 

 

Tusen takk for utfyllende svar hvertfall. Men er det ikke mange intensivsykepleiere som arbeider ved akuttmottak da?

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen.

 

Hvor jeg jobber er det to som er intensivsykepleiere, de fleste har ingen videreutdanning. Jeg vet ikke helt hvordan det er rundt omkring på landets sykehus. Forhåpentligvis vil det bli fler som tar videreutdanning etterhvert.

 

Dette har jeg hentet fra Studieplanen i akuttsykepleie ved høyskolen i Østfold:

 

"Dagens og fremtidens akuttavdeling vil bli en ny type spesialavdeling som vil måtte stille høye krav til sine ansatte – på lik linje med andre spesialavdelinger ved sykehuset.

Avdelingen vil på sikt måtte bemannes med sykepleiere med videreutdanning. Videreutdanning i akuttsykepleie/frontlinesykepleie bør bygge på de samme kvalitetskriterier

som spesialutdanningene innen anestesi-, intensiv og operasjonssykepleie er basert på."

 

Og fra undervisningsplanen til videreutdanningen i akuttsykepleie ved høyskolen i Sør-Trøndelag:

 

"Akuttmottakene har de siste årene gjennomgått en rivende sykepleiefaglig og medisinsk utvikling. Denne utviklingen vil bare akselerere i årene fremover. Akuttmottakene mottar pasienter med et brett spekter av ulike problemstillinger. Akutt oppstått sykdom og traumer med behov for rask intervensjon og diagnose er hovedområde. Målet er at Akuttmottakene skal ha høykompetente spesialsykepleiere i front slik at pasientene får best mulig behandling, omsorg og riktig prioritering fra første stund."

 

Du kan lese litt om det å jobbe på et akuttmottak i denne utgaven av internavisa til Ullevål sykehus: www.ulleval.no/stream_file.asp?iEntityId=13788

 

For å få et innblikk fra hverdagen på intensiven anbefaler jeg deg å lese dokumentaren fra side 26 i sykepleien 16/2009: http://www.sykepleien.no/ikbViewer/Content/290076/1609.pdf

 

 

/Kornelia

Link to comment
Share on other sites

Jøss for en research du har gjort da Kornelia! Setter stor pris på linkene. Sitter og leser den fra Ullevåll nå. Kjempeinteressant! :)

 

Hvis det ikke er så strikt til videreutdanning i akuttsykepleie ved akuttmottaket så kan man jo kanskje tenke og ta en av de andre videreutdanningene man synes er interessante da - for å åpne litt flere dører mener jeg. Er vel ikke lett å jobbe med anestesi osv uten å være anestesisykepleier kan jeg tenke meg - for å ta ett eksempel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke gjort store researchen:) Dette er greier jeg har lest for min egen del.

 

Det kan sikkert være lurt å ha prøvd å jobbe i akuttmottak og på en intensivavdeling før du bestemmer deg for videreutdanning. Om du liker deg på begge plasser er nok intensivsykepleie mest anvendelig.

 

Om du skal jobbe som operasjon- eller anestestisykepleier må du ha den respektive videreutdanning før du kan starte å jobbe der, men det går jo ann å hospitere for å få en idé om hva det handler om.

 

/Kornelia

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg er i samme bås når det kommer til det med fremtidige valg.

Er dags dato student, men i overkant av ett år så er jeg ferdig sykepleier. Og jeg klarer knapt vente til å kaste meg ut på en videreutdanning. Har hatt tidligere arbeid ved to sykehus som har gjort at jeg har sett masse av hva som skjer både i en operasjonsstue, intensivavdeling og i en akutt/mottakstue.

 

Jeg sliter selv noe fryktelig med hva jeg vil velge! Håper at jeg kan arbeide ved en av stedene etter endt utdannelse for å se om det er akkurat dette jeg vil arbeide med framover.

 

Som jeg ser det så er mulighetene til en intensivsykepleier begrenset til intensivavd. eller mottak. Men intensivavdelingen ser så sinnsyyyk spennende ut. Det er så imponerende å se hvordan disse rolige menneskene takler skikkelige kritiske hendelser der liv må stabiliseres og reddes på minutter. Det er MASSE overvåkning og observasjon av pasient og fjellene rundt senga med avansert teknisk utstyr!

 

Igjen så hadde det vært dritkult å arbeide i en operasjonsstue hvor du er med på ingrep, også av kritisk syke/traume pasienter. Det mye som skal gjøres kjapt, kjapt, kjapt, men med stålkontroll.

 

Så har man akuttavdelinga der pasienten skal lappes sammen og stabiliseres og sparkes videre før man hiver seg på neste... Klarer ikke bestemme meg for hva som er MEST spennende!! :D

 

Har så lyst til å drive med alt hehe... Jeg tror jeg skal satse på en videreutdannelse i akuttsykepleie om dette blir offentlig godkjent. Hvis ikke så står valget fremdeles mellom operasjon og intensiv :) Ikke lett dette! Dumt at denne utdannelsen gir oss så mange muligheter hehe ;D

Link to comment
Share on other sites

Har så lyst til å drive med alt hehe... Jeg tror jeg skal satse på en videreutdannelse i akuttsykepleie om dette blir offentlig godkjent. Hvis ikke så står valget fremdeles mellom operasjon og intensiv :D

 

Heihei! Hva mener du egentlig når du sier "om dette blir offentlig godkjent"? Ble så nysgjerrig :)

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er noe som heter at man kan bli en offentlig godkjent spesialsykepleier, eller...?

 

Man kan ha en beskyttet tittel, jordmødrene har det, men det har for eksempel ikke akuttsykspleierne eller operasjonssykepleierne.

 

Men det er ingen nasjonal standard for videreutdanningen i akuttsykepleie. Det finnes flere utdanninger, som er forskjellige. Det ønskelige er vel at det kun finnes en type utdanning uavhengig av hvor den tas.

 

De videreutdanningene som det finnes lovnedfelte forskrifter til rammeplan er:

helsesøsterutdanning

jordmorutdanning

aldring og eldreomsorg

psykisk helsearbeid

operasjonssykepleie

barnesykepleie

kreftsykepleie

anestesisykepleie

intensivsykepleie

 

 

/Kornelia

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy