Jump to content
Sykepleiediskusjon

Dose og Mengde


Charming

Recommended Posts

Hei!

 

Om 2 uker er det eksamen i medikamentregning.. Jeg sliter mest med prosentregningen, men det skal jeg alltids få lært meg ved å løse maaasse masse flere oppgaver. :D

 

MEN.. Jeg merker at på flere oppgaver (spesielt fortynning) så skjønner jeg ikke helt hva som er dose, og hva som er mengde.

 

Var spesielt ved den oppgaven her jeg skjønte jeg ikke har peil:

"Eddiksyre 2,5% vandig løsning brukes til omslag av sår infisert av blablabla. Du skal lage 800 ml av denne løsningen fra en 12% stamløsning. Hvor mye skal det måles opp av en 12% løsning, og hvor mye vann skal tilsettes?"

 

Tok en bråsjans på at 800 ml var mengde på fortynningen, og fikk riktig svar - men kan jo ikke drive og ta sjanser som dette i det virkelige liv og heller ikke på eksamen(!). Foreleseren vår har prøvd å si at det vi kan måle opp, det er mengden.. Men man kan jo i høyeste grad måle opp dosen også! Og når jeg ikke føler meg helt trygg på forskjellen på dose og mengde, så skjønner jeg heller ikke hvorfor dosen i det konsentrerte må være det samme som dosen i fortynningen. I mitt hode må jo det komme ann på mange faktorer (som styrken og mengden).. :)

 

Nei fyttirakkern. Kan noen hjelpe meg litt på vei? Klarer jeg ikke være bombesikker på noe så basic som å skille dose og mengde så kan jeg jo heller ikke være bombesikker på noe av det andre.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg er ikke så flink med dette, da jeg aldri har måttet lage slike fortynninger i det virkelige liv :) Og det begynner å bli lenge siden jeg satt med medikamentregning på sykepleierhøyskolen og løste slike oppgaver.

Men jeg kan jo prøve litt siden ingen andre har svart.

Jeg forstår ikke helt det du spør om. Men mengden oppløsning du skal ha når den er ferdigutblandet er vel 800 ml. og den skal ha styrken 2,5%. Det du må finne ut er hvor mye vann du trenger og hvor mye eddiksyre for å få den riktige styrken når du skal lage 800ml.

Huff.. jeg vet ikke om dette ble noe klarere for deg...

Når du snakker om dosen hva mener du da?

Link to comment
Share on other sites

Problemet er jo at vi må bruke den trekanten når vi regner. Dose øverst, styrke og mengde nederst. Men ofte synes jeg det er så vanskelig å skille hva som egentlig er mengden, og hva som er dosen - og bytter man de om blir det jo helt feil. :\

 

Dosen viser jo til hvor mye av medikamentet pasienten har fått, og det oppgies ofte i µg, mg og g. Er det blandet i væske oppgies det som µg/ml, mg/ml osv.

Mengden viser f.eks til hvor mange tabletter pasienten får, eller hvor mye væske.

 

Et enkelt eks: Paracet tbl. finnes i flere styrker, blandt dem 500mg og 1g. Hvis det står at pasienten skal ha 1 g Paracet tbl. så indikerer 1g dosen pasienten skal ha. Da kan du velge om du vil gi pasienten 2 stk 500 mg tbl, eller 1 stk 1g tbl. Dette er mengden, dosen blir 1 g uansett om du gir 2 tbl på 500mg eller 1 tbl på 1g....

 

Det med konsentrat, tenk på saft. Du kan drikke ufortynnet konsentrat, la oss si 1 dl. Eller du kan fortynne den med 4 dl vann, og får da en total mengde væske på 5 dl. Hvis du drikker disse 5 dl, har du fått i deg akkurat samme dose saft som om du drikker rent konsentrat, men mengden er større.

 

Vet ikke om dette ble NOE klarere for deg, men det er nå et forsøk... :)

Link to comment
Share on other sites

Når jeg begynte med medikamentlære i praksis for første gang, lærte kontaktsykepleieren min meg en litt annen versjon av trekanten.

 

Øverst i ruten: MG

Nederst til venstre: MG/ML

Nederst til høyre: ML

 

Når man skal finne ut hvor mange MG pas. skal ha: Gang MG/ML med ML.

Hvor mange MG/ML er det: Del MG med ML.

Hvor mange ML skal pas ha? Del MG med MG/ML.

 

Jeg har bare brukt denne trekanten og det har fungert helt suverent. Jeg holder altså bare hånden over det jeg skal finne ut (feks ML) og skjønner da at jeg må ta MG og dele på MG/ML for å få det rette svaret - hvis du skjønner hva jeg mener :)

 

Så bytt ut dose - mengde - styrke med denne trekanten, det blir litt lettere!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 years later...
Guest cecilie

Hei!

Jeg er radiografstudent og skal ha medikamentregning-eksamen om to dager. Her er noen tips.

Dose = mg

Styrke = mg/ml

Mengde = ml

Benytt deg av "trekanten", lett som en plett! :) Og jeg har alltid vært utrolig dårlig i matte...

 

Når det gjelder fortynning, som det blir spurt om over her, så er det lett og vite hvem tall man skal bruke hvis man vet hva de står for:

S1 = MG/ML (!!!). Styrken før fortynning

VI = ML (!!!). Dette er det legemiddelet er oppløst i før fortynning

S2 = MG/ML (!!!). Styrken på legemiddelet etter fortynning.

V2 = ML (!!!). Totalvolumet.

s1 x v1 = s2 x v2

 

Husk også formelen om tilsetningsvolum; Tv = v2-v1

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy