Jump to content
Sykepleiediskusjon

Blir nattevakten hørt?


Cathrine

Recommended Posts

Jeg så Litago skrev dette i en annen tråd:

Ulempen med at jeg går bare natta, er at jeg ikke ser disse problemstillingene selv, jeg får dem bare rapportert. Og har jeg noen innskudd eller forslag om noe, så blir det (DESSVERRE!) ikke alltid tillagt så stor tyngde, og jeg erfarer gang på gang at det vi observerer og snakker om på natta, ikke helt når fram til de på dagen eller til legevisittene. Føler dessverre at vi ikke er like viktige... men da er vi igjen brått over på en annen diskusjon.

 

Men et eksempel. Vi har en pasient som var mye plaget med vondt i beina, og vi på natta fant flere infiserte sår på føttene hans. Vi sa også at han faktisk hadde så vondt at han nesten ikke greide å gå.

Men på dagen gikk han så fint atte, og noen stygge sår syntes de heller ikke at det var... Det gikk mange uker, faktisk måneder, før en dagvakt plutselig fant stygge sår, og det ble satt igang med en omfattende sårprosedyre og behandling med diverse salver og fotbad osv. Da hadde vi nattevakter mast om disse sårene i en evighet! SÅNT er frustrerende !

Dette synes jeg var veldig leit å lese, men jeg tror du er inne på noe.

Jeg har aldri jobbet fast nattevakt, men jeg har hørt flere klage over det samme som deg. De føler seg litt på sidelinjen.

Jeg tror at nattevakten ser mye fordi de ofte har litt bedre tid. De har også tid til å stoppe opp og sette seg inn i ulike problemstillinger uten å bli forstyrret.

Har selv erfart dette når jeg har hatt nattevakter.

Jeg mener derfor at nattevakten ofte har mye å bidra med.

Derfor er det leit at de ikke alltid føler at de blir hørt. Det hadde vært spennende å høre om flere nattevakter her har erfart det samme som Litago.

Link to comment
Share on other sites

Å ja, nattevakten har ofte ikke så mye å si!

Har tigget og bedt, truet og foreslått, rapport etter rapport, uten at noe har skjedd. :unsure:

Må jo si at jeg faktisk har fått skryt for observasjoner også, da. Selv om det tilhører sjeldenhetene!

Der jeg jobbet sist, hadde vi en bok om hva som skulle tas opp på tverrfaglig møte hver morgen. Fant ut at det var veldig lurt å skrive opp ting jeg ville oppnå der. Da ble det i hvert fall nevnt så alle de innvolverte hørte det.

Dersom en av avdelinges leger hadde nattevakt, var jeg også kjapp til å ta opp ting når vedkommende først var der, ikke ofte vi så legene "våre", vi som jobbet på natt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest_Nightingale_*

Da jeg leste dette var vel egentlig det første som slo meg at jeg må være veldig heldig med arbeidsplassen min. Jeg jobber på en sykehusavdeling for kreftpasienter, og jeg er nattsykepleier. Jeg ble ferdigutdannet sykepleier i 2007 så jeg har ikke den lange arbeidserfaringen, likevel blir mine meninger hørt like godt som noen andres. Vi har stille rapport der jeg jobber, men det blir jo til at man utveksler litt synspunkter og meninger muntlig likevel. Jeg opplever at det jeg observerer og tar opp blir tatt seriøst og de andre tar det med videre, enten det har praktisk betydning i forhold til stellsituasjon, eller det er ting som bør tas opp på legevisitt.

 

Det triste er jo egentlig at dersom når det ikke fungerer sånn, slik som i innleggene før dette, så er det jo rett og slett mangel på respekt. Man bør jo respektere andres meninger og fagkunnskaper. Kanskje er det mange som føler seg litt tråkket på dersom noen andre har observert noe som de selv ikke har sett. Derfor hever de seg over det. Trist er det i hvert fall at slike ting skal gå utover pasienten.

Link to comment
Share on other sites

Så bra at du ikke opplever dette :) Der jeg har jobbet har det ikke vært faste nattevakter, så jeg kjenner ikke til fenomenet fra jobben. Men jeg har jo hørt flere som jobber andre steder klage over dette.

Jeg tror du er inne på noe at de som jobber dagvakt kanskje føler seg tråkket på fordi de burte ha sett dette selv. En annen årsak kan være at nattevakten selv ikke er tilstede når ting blir diskutert og blir på den måten glemt. Uansett er det ille...

Det eksemplet Litago kom med der en pasient hadde store sår og ble elegant oversett av dagvakten var jo virkelig graverende...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy