Jump to content
Sykepleiediskusjon

HIO eller Lovisenberg


Wickwire

Recommended Posts

Hei. Gutt på 23 som skal søke sykepleier neste høst.

 

Finnes så mange like tråder på forskjellige forum om hvem som er best. Er ikke ute etter den "beste", men et sted jeg vil trives.

 

Skal søke med en gang portalen åpner 1. feb, men klarer ikke bestemme meg.

 

Blir enten Lovisenberg eller Høyskolen i Oslo. Bor midt i mellom begge, så samme hvor jeg går sånn sett.

 

Hvilken skole anbefales? Hvilken har best øvningspost etc.

 

Noen må ta avgjørelsen når jeg ikke klarer det :)

 

Nå kommer det en hane i hønseflokken.

Link to comment
Share on other sites

heisann

jeg går på høyskolen diakonova. En liten skole et kvartal unna HIO. En veldig god skole og jeg trives kjempegodt. Bra miljø, hyggelige lærere, små klasser og hyggelige lokaler.

 

Tror forresten at både HIO og lovisenberg er gode skoler, mye er jo opp til deg selv som student også.

 

Masse lykke til med valget :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest Gjest

Jeg er gutt og går ved HiO! I mine øyne er det en KANONSKOLE!

 

Får begynne å skryte skolen opp i skyene da:

 

- Beliggenheten er på topp. Midt i sentrum og rett ved St.Hanshaugen. Det er jo der alle sentrumsstudentene er under solsesongen :)

- Stor skole, men samtidig blir man kjent med "alle". Vet dette har vært et emne som de mindre skolene (Diakonova, Lovisenberg) spiller på, at hos dem blir man sett. Skal love deg at du blir sett ved HiO. Nærmest umulig å bli sosialisert, med mindre man melder seg helt ut av hverdagen.

- HiO består jo av flere bygg, der sykepleien holder til på Pilestredet Park. Der har vi en liten kafe, bibliotek, i alt fem datarom (kjekt at alle har en pc under eksamensperioder), maaange grupperom man kan reservere for kollokvie, lesesal, auditorium og en stor øvelsespost med: to kjøkken, seks sykehusrom med seks senger i hvert rom og alt utstyr som hører med, ett isolat, ett førstehjelpsrom, alt av utstyr-, skylle- og tøyrom etc. og garderober.

I tillegg benytter vi oss av mange grupperopp i Falbesgate 5, og har tidvis undervisning i auditorier rundt om på campus.

- Man blir delt i en klasse (100-300 elever) og igjen opp i grupper (10 elever i gruppa) og får en veileder i året. I første året har ofte 2-3 grupper samme veileder, så da har man ofte gruppesamlingene sammen. Man HAR altså en egen "klasse" man følger på HiO, i likhet med de andre høgskolene.

- Man har ansvar for egen undervisning. Møt opp på forelesningene. Noen er superinteressante, mens andre kan være tørre. Slik er det ved samtlige studier i hele verden vil jeg påstå. Også ved Lovisenberg og Diakonova. Andre forelesninger kan være obligatoriske.

- Veilederne jeg har hatt har vært veldig gode og flinke. Er storfornøyd med dem og med gruppene jeg har jobbet med.

- Når det gjelder praksisplasser har jeg også vært heldig. Har alltid vært på en nær leiligheten min og det har også klassekameratene mine. En sjelden gang hører man om en uheldig student som har hatt litt reisevei, men det forekommer også ved de andre høgskolene av og til. Slikt må man nesten regne med når man skal sende ut et hundretalls elever hit og dit.

 

 

Lykke til med valget ditt! Kan love deg at om du velger HiO vil du bli møtt av en VELDIG inkluderende fadderordning som sørger for at du får kontakt med medstudenter allerede første skoledag. Du blir sett og en del av et stort og fint studium. Skolen har mange ressurser, så ikke noe å klage på der. Og øvelsesposten er topp! ;) Du blir forresten langt i fra eneste gutten på skolen. Jeg vil påstå at så mye som 20-30% av studentene er gutter. Man blir forresten plassert flere gutter i samme gruppe så man ikke skal bli så "ensom" ;)

 

Good luck og velkommen!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er gutt og går ved HiO! I mine øyne er det en KANONSKOLE!

 

Får begynne å skryte skolen opp i skyene da:

 

- Beliggenheten er på topp. Midt i sentrum og rett ved St.Hanshaugen. Det er jo der alle sentrumsstudentene er under solsesongen :)

- Stor skole, men samtidig blir man kjent med "alle". Vet dette har vært et emne som de mindre skolene (Diakonova, Lovisenberg) spiller på, at hos dem blir man sett. Skal love deg at du blir sett ved HiO. Nærmest umulig å bli sosialisert, med mindre man melder seg helt ut av hverdagen.

- HiO består jo av flere bygg, der sykepleien holder til på Pilestredet Park. Der har vi en liten kafe, bibliotek, i alt fem datarom (kjekt at alle har en pc under eksamensperioder), maaange grupperom man kan reservere for kollokvie, lesesal, auditorium og en stor øvelsespost med: to kjøkken, seks sykehusrom med seks senger i hvert rom og alt utstyr som hører med, ett isolat, ett førstehjelpsrom, alt av utstyr-, skylle- og tøyrom etc. og garderober.

I tillegg benytter vi oss av mange grupperopp i Falbesgate 5, og har tidvis undervisning i auditorier rundt om på campus.

- Man blir delt i en klasse (100-300 elever) og igjen opp i grupper (10 elever i gruppa) og får en veileder i året. I første året har ofte 2-3 grupper samme veileder, så da har man ofte gruppesamlingene sammen. Man HAR altså en egen "klasse" man følger på HiO, i likhet med de andre høgskolene.

- Man har ansvar for egen undervisning. Møt opp på forelesningene. Noen er superinteressante, mens andre kan være tørre. Slik er det ved samtlige studier i hele verden vil jeg påstå. Også ved Lovisenberg og Diakonova. Andre forelesninger kan være obligatoriske.

- Veilederne jeg har hatt har vært veldig gode og flinke. Er storfornøyd med dem og med gruppene jeg har jobbet med.

- Når det gjelder praksisplasser har jeg også vært heldig. Har alltid vært på en nær leiligheten min og det har også klassekameratene mine. En sjelden gang hører man om en uheldig student som har hatt litt reisevei, men det forekommer også ved de andre høgskolene av og til. Slikt må man nesten regne med når man skal sende ut et hundretalls elever hit og dit.

 

 

Lykke til med valget ditt! Kan love deg at om du velger HiO vil du bli møtt av en VELDIG inkluderende fadderordning som sørger for at du får kontakt med medstudenter allerede første skoledag. Du blir sett og en del av et stort og fint studium. Skolen har mange ressurser, så ikke noe å klage på der. Og øvelsesposten er topp! ;) Du blir forresten langt i fra eneste gutten på skolen. Jeg vil påstå at så mye som 20-30% av studentene er gutter. Man blir forresten plassert flere gutter i samme gruppe så man ikke skal bli så "ensom" ;)

 

Good luck og velkommen!

 

Signerer denne!!!! HiO er et godt valg :D

Jeg STORTRIVES også på HiO!

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å drepe all entusiasme her, men HiO har et frynsete rykte når det kommer til kvaliteten på sykepleierene de utdanner. Helse Sør-Øst foretrekker ferske sykepleiere fra de andre Osloskolene. Søk Lovisenberg, eller omprioriter dersom du allerede har HiO øverst er mitt råd!

 

Det viktigste for valget bør være kvalitet på utdanningen, ikke kvaliteten på fadderordningen og sosiale happenings :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Gjest
Ikke for å drepe all entusiasme her, men HiO har et frynsete rykte når det kommer til kvaliteten på sykepleierene de utdanner.

 

Hvordan kommer HiO til kort spesifikt? Aka hvilke egenskaper skorter det på erfaringsmessig?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Gjest

Hvor er det nærmest og best å bo(studentby/studenthus) når jeg skal gå på lovisenberg? Har sett litt på St.hanshaugen studenby, men Iladalen ligger jo nærmere? Noen som anbefaler noe? Hvilke er best?:)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Med alderspoeng hadde jeg 51 poeng. For å komme inn på tidlig opptak måtte man ligge blant øvre delen av de som kom inn i fjor. var lenge veldig usikker på om dette holdt, men det holdt. Leste også at søkertallene var gått ned i år. Det vil jo igjen si at flere med lavere karakterer kommer inn.

Fikk godkjent tidlig opptak pga. fast jobb med oppsigelsestid

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt absolutt best om Lovisenberg, og at de utdanner svært gode sykepleiere.

 

Jeg har gått på kurs (mens jeg var student) med studenter fra både Lovisenberg og HIO (tredjeårsstudenter), og Lovisenbergstudentene skrev utrolig bra oppgaver, hadde høy faglig kompetanse og var veldig gode på sykepleieteoretikere i forhold til HIO-studentene.

Jeg vet derimot ikke hvordan de er i praksis, og dette er jo ikke akkurat noe fasitsvar, bare mitt synspunkt.

En ting HIO har som er positivt, er svært kunnskapsrike forelesere. Jeg har hørt at de har en del administrasjonsproblemer, men det hadde de jammen ved min skole også, som visstnok skal være en svært bra skole.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Guest hio-student

gode på sykepleieteoretikere i forhold til studenter fra HiO? hvem bryr seg? sjansen for at du kommer til å bruke mye teoretikere når du er ferdigutdannet er liten. var nettopp i kirurgisk praksis og de kunne ikke brydd seg mindre om teoretikere.

 

går selv på HiO og er mye jeg er fornøyd med og mye jeg er misfornøyd med. har også hørt at skolen har et litt shabby rykte, men er helt opp til den enkelte student hvordan du ønsker å bli. Alle videreutdanninger er i hovedsak selvstudie. trenger du å bli dyttet i ræva burde du gå på en mindre skole, og de mindre skolene har også bedre oppfølging og mer obligatorisk og eksamner innen temaer der vi skriver oppgaver eller har forelesninger.

men vi lærer det grunnleggende.

jeg har også vært veldig misfornøyd i forhold til noen praksisordninger og jeg kan skrive en lang liste over annet jeg er misfornøyd med på HiO, men er du en flink student som leser på egenhånd og er interessert i å gjøre det bra så kan du velge hvilken skole som helst.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy