Jump to content
Sykepleiediskusjon

Verpesyk student!


Puselita

Recommended Posts

Vet ikke hvor mitt spørsmål hører hjemme hen, men skriver det i allefall her!

 

Jeg går siste året på sykepleierutdanninga nå, og føler meg veeeldig verpesjuk. Vil ikke bli gravid før jeg er ferdig på skolen og har fast jobb. Det lureste er kanskje å jobbe noen år for å komme inn i jobben, før man satser på baby. Noen som har erfaringer her??

 

Man står vel ikke øverst på lista om man i jobbintervju forteller at man vil stifte familie så fort som mulig, og jeg ønsker ikke å føre arbeidsgiver bak lyset.

 

Vet man ikke kan forvente å bli gravid første gang man prøver, men man vet jo aldri.. :unsure:

 

Mann og hus er allerede i box! hehe.. :huh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble gravid på første forsøk med begge ungene. Sluttet på pillen, 6 uker senere Gravid!

Sistemann ble jeg gravid med etter 2 måneder i min første jobb som sykepleier. Ble sykemeldt ganske fort, men mange går jo på jobb nesten til termin.

 

Er jo også et økonomisk aspekt her. Du må ha jobbet minst 6 av de siste 10 månedene før termin for å ha rett til fødselspenger (sykemelding regnes som lønn). Har også effekt på fars rett til permisjon.

 

På den annen side har vel Lånekassen noe med at siste års lån blir stipend om man får barn så og så fort. Eller noe sånt!?!?

 

Lykke til uansett hvordan du gjør, men husk å sjekke/dobbeltsjekke alt rundt lønn/penger/lån etc før du setter i gang!

 

Og ingen arbeidsgiver har lov til å spørre om du planlegger barn, så du skal slippe å lyve! Kvinner får barn hele tiden, det vet arbeidsgiver svært godt, uansett!

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg ville valgt å vente noen år, slik som du sier.

Som nyutdannet sykepleier føler man seg utvilsomt litt usikker. Da er det godt å begynne rett fra skolen og ikke etter å ha vært hjemme et år. Da vil du føle det verre å begynne i jobb etter endt permisjon.

Nei, du skal ikke være redd for å føre arbeidsgiver bak lyset. Det er slik Kitt sier, unge kvinner blir gravide hele tiden :unsure:

Typisk at du er verpesyk nå da ....

Vanskelig å vente når man så gjerne vil :huh:

Jeg var i den heldige situasjon at verpesyken min kom først flere år etter at jeg var ferdig på sykepleierhøyskolen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg fikk mitt første barn midt under utdannelsen. Hadde 1 års permisjon fra skolen. Måtte sende ham i barnehage 6 mnd gammel (20 år siden)for å ta fatt på skolen igjen. Var gravid med nr 2 da jeg tok avsluttende eksamen. Var hjemme i 5 år før jeg begynte i jobb.

Det gikk jo det også, men jeg ville vel kanskje ikke anbefale det.

Det var skummelt å begynne igjen etter så langt fravær, men gikk jo bedre enn fryktet.

Det beste hadde kanskje vært å jobbe minst et år først for å etablere tryggheten som sykepleier.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk mitt første barn midt under utdannelsen. Hadde 1 års permisjon fra skolen. Måtte sende ham i barnehage 6 mnd gammel (20 år siden)for å ta fatt på skolen igjen. Var gravid med nr 2 da jeg tok avsluttende eksamen. Var hjemme i 5 år før jeg begynte i jobb.

Det gikk jo det også, men jeg ville vel kanskje ikke anbefale det.

Det var skummelt å begynne igjen etter så langt fravær, men gikk jo bedre enn fryktet.

Det beste hadde kanskje vært å jobbe minst et år først for å etablere tryggheten som sykepleier.

 

Det synes jeg var skikkelig tøft gjort av deg ;)

Ble imponert nå, men det går vel som oftest bedre enn man tror.

Link to comment
Share on other sites

jeg har et annet dilemma da...men likevel i damme gate...vi har ei datter på 2 år og 3 mnd som ble født i sommerferien etter 1. klasse....hadde derfor et år perm før jeg begynnte i 2.klasse...

nå går jeg 3,klasse og har lyst å bli gravid NÅÅÅÅ,,,slik at jeg er fødeklar så fort som mulig etter at siste eksamen er unnagjort....tenker aldersforskjellen på barna først og fremst jeg da...vil ikke ha den større!!

 

Noen som vet hvilke retter man har fra lånekassen dersom jeg får et barn 1mnd etter endt utdanning? Synes det er vanskelig å lese seg frem til det på sidene deres....jeg ser ikke mørkt på et opphold på ca et år etter endt utdanning...dessuten trenger ikke oppholdet være med enn et halvt år...pappaen kan jo ta resten av permisjonen...

 

noen som vet dette med rettigheter fra lånekassen, eller har erfaring fra å ha vært i den situasjonen som jeg ønsker å komme i????

Link to comment
Share on other sites

jeg har et annet dilemma da...men likevel i damme gate...vi har ei datter på 2 år og 3 mnd som ble født i sommerferien etter 1. klasse....hadde derfor et år perm før jeg begynnte i 2.klasse...

nå går jeg 3,klasse og har lyst å bli gravid NÅÅÅÅ,,,slik at jeg er fødeklar så fort som mulig etter at siste eksamen er unnagjort....tenker aldersforskjellen på barna først og fremst jeg da...vil ikke ha den større!!

 

Noen som vet hvilke retter man har fra lånekassen dersom jeg får et barn 1mnd etter endt utdanning? Synes det er vanskelig å lese seg frem til det på sidene deres....jeg ser ikke mørkt på et opphold på ca et år etter endt utdanning...dessuten trenger ikke oppholdet være med enn et halvt år...pappaen kan jo ta resten av permisjonen...

 

noen som vet dette med rettigheter fra lånekassen, eller har erfaring fra å ha vært i den situasjonen som jeg ønsker å komme i????

 

Vet ikke om det er helt det du mener , men...............

 

Da jeg var hjemme med mine barn så betalte jeg likevel inn de faste beløpene til Lånekassa . Fordi jeg var hjemmearbeidende så ble det omgjort til nedbetaling av selve lånet (og ikke rentene) og dermed fikk jeg en kjemperask nedbetaling av studielånet.

 

Så det er nok noe med at du slipper renter når du er hjemme med barn. Ring lånekassa og spør............

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy