Jump to content
Sykepleiediskusjon

kateterisering av større urinmengder


abc

Recommended Posts

Kom på å stille dette spørsmål da jeg nettopp leste nabotråden: Hvordan gjør dere når pasienten har ekstrem blæreoppfylling. Jeg lærte at man skal legge inn en pause etter de første 500 ml for å unngå at BT faller når blæren tømmes brått. men hvor langt bør oppholdet være ? Er det nok å bare knipe igjen kateteret i noen sekunder eller må man avbryte prosedyren og kateterise igjen ? Må si at jeg i praksis aldri har opplevd komplikasjoner når jeg har gjort det på førstnevnte måte. Jeg kjenner heller ingen som legger inn en lengre pause etter de første 500 ml.

Link to comment
Share on other sites

Har lært at man maks skal tappe 400-500 ml urin i gangen, og stenge av i 2 minutter før man tapper mer. Og grunnen har jeg lært er for at blæra er så utspilt hvis urinmengden er større enn 500 ml og vil "klappe" sammen hvis man tømmer alt på en gang. Har vært borti kateterisering gjort av lege der urinmengden var 800 ml og som ble tappet i to omganger. Denne pasienten fikk innlagt permanent kateter og ble derfor avsteng i lengre tid enn to minutter. (er jo enklere å stenge av over lengre tid da.)

Link to comment
Share on other sites

Vi lærte også på sykepleierhøyskolen for 20 år siden at vi skulle klemme av kateteret 1-2 minutter ved tømming av over 600 ml og jeg gjorde vel det de første årene. Dette pga at blæren kunne "klappe sammen ", men i alle mine år som sykepleier har jeg aldri opplevd eller hørt om at det faktisk har skjedd.Eller BT-fall. Så jeg er tvilende til at det vil skje.

Har heller aldri opplevd at leger anbefaler det.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke slik at "svopp" så var blæren tømt.. Det renner ganske sakte ut av det tynne røret, saktere enn om man tisser på vanlig vis... Så jeg vet ikke hvor mye det har for seg å ta pause midt i tømmingen...

 

Takk for svarene. Jeg oppsummerer: alle har vi lært at man aldri skal tappe mer enn ca 500 ml i gangen før man tar en pause som variierer fra noen få sekunder til noen få minutter, men ingen har noengang opplevd at pasienten ble uvel pga BT - fall under eller etter kateteriseringen.

Som Feline sier : Ved tapping tømmes blæren saktere enn ved vanlig urinering...

 

Ja vel,...

 

Hadde vært spennende å visst når dette kom inn i lærebøkene.

 

Mvh

 

abc

Link to comment
Share on other sites

Vi lærte også dette med at blæren kan "klappe sammen" om det blir gjort for fort, og det med blodtrykksfsll lærte vi i praksis (dette er for 1-2 år siden). Jeg pleier å stoppe i et halvt minutt ca etter 500 ml (noen sier 800? må alikevel skifte flaske da så...), men om pasienten har lvt blodtrykk er jeg ekstra forsiktig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har blitt katetrisert for både 1500 og 1800ml uten at det ble gjort noen annen pause enn de få sekundene det tok å skifte flaske, jeg!

Var ikke noe problem, det!

Men det var før jeg lærte på skolen ar vi kunne ta det litt rolig om mengden oversteg5-600ml!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har blitt katetrisert for både 1500 og 1800ml uten at det ble gjort noen annen pause enn de få sekundene det tok å skifte flaske, jeg!

Var ikke noe problem, det!

Men det var før jeg lærte på skolen ar vi kunne ta det litt rolig om mengden oversteg5-600ml!

 

 

Igjen, det virker som om liv og lære er to vidt forskjellige ting når det gjelder blæretapping. Jeg er blitt nysgjerrig nå, tror jeg spør en av høyskolelærerne vårevom hva de synes.

Link to comment
Share on other sites

Igjen, det virker som om liv og lære er to vidt forskjellige ting når det gjelder blæretapping. Jeg er blitt nysgjerrig nå, tror jeg spør en av høyskolelærerne vårevom hva de synes.

 

Jeg velger å tro at det er lurt med en pause etter 500 ml. Jeg har liten tro på at dette er en myte. De fleste tåler nok tapping uten pause, men enkelte har jo lettere for å få et blodtrykksfall enn andre. Det er ikke alltid lett å forutse. Så et så lite tiltak som å vente noen minutter synes jeg er verdt bryet :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 years later...

Spurte en urolog og han mente at å ta pause var fint, men noe gammeldags. Dagens kateter for SIK er konstruert for å ikke tappe for raskt for å unngå "sammenklapping", altså det tar såpass lang tid at blæren fint klarer å holde følge med tappingen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hvordan kan man få blodtrykksfall ved å tappe blæren for fort??

 

 

Nå ser det ut til av svarene over her at man har funnet ut at dette ikke er så aktuelt som man tidligere har trodd. Litt underlig tenker jeg, for man må jo ha observert at BT fall har skjedd ved plutselig tømming av store urinmengder. Ellers ville man vel ikke tenkt på dette?

Men du spør hvorfor det kan skje. Da kan jeg fortelle det jeg lærte da jeg jeg studerte med forbehold om at dette er utdatert kunnskap.

Når blæren er veldig utspilt blir det et stort trykk på arteriene til blæren. Ved rask tømming av over 500ml vil blæren falle rakt sammen og miste sin tonus. Trykket i arteriene i og rundt blæreveggen vil oppheves og blodet vil strømme tilbake i bekkenområdet. Dette kan gi et akutt BT fall. Den gangen visste man ikke helt mekanismene, men mente det kunne være et reflektorisk utvidelse av arteriene omkring blæren som hadde stått utvidet en stund.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy