Jump to content
Sykepleiediskusjon

Har dere rutine for identifisering av underernæring hos pasienten?


Cathrine

Recommended Posts

Jeg leste her at sykepleiere har for dårlige kunnskaper om ernæring og at de har problemer med å identifisere underernæring hos pasientene. http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2008/0...-innrmmer-darl/

Har dere noen rutiner der dere jobber i forhold til å identifisere underernæring ?

Veier dere langtidspasienter regelmessig? Husker da jeg jobbet på sykehus så diskuterte vi dette med å veie langstidspasientene en gang i uken.

Jeg var også opptatt av at alle inneliggende pasienter burte få multivitaminer daglig, men dette ble nedstemt. Begrunnelsen var at maten fra kjøkkenet var næringsrik og riktig sanmmensatt. Men jeg mener at når man er syk eller skal opereres vil det være gunstig med et tilskudd, da behovet for diverse vitaminer og mineraler øker.

Får deres pasienter multivitamintilskudd?

Men vi var flinke til å gi diverse proteindrikker og juicer til de med dårlig apetitt, men det er de vel de fleste steder...

Link to comment
Share on other sites

Vi er et av 17 sykehjem som er med i en større doktorgradsavhandling om risiko for underernæring/underernæring på sykehjem. Og Helsetilsynet har dukket opp på tre sykehjem i fylket, som alle fikk avvik for manglende rutiner for kartlegging av ernæringsstatus og rutiner for oppfølging av underernærte. Så vi har på en måte blitt kastet ut i det !

Jeg er kontaktperson for doktorgradsstudiet for vårt sykehjem og har også sittet i projektgruppa som har utarbeidet nye rutiner for kommunen vår. Så jeg har jo blitt tent på kartlegging av ernæringsstatus !

 

Vi veier alle pasienter ved innkomst, måler lengde og regner ut KMI(BMI). I tillegg bruker vi Mini Nutrission Assessment-skjema som kartlegger om de får i seg nok av næringsstoffene de trenger. De som ikke er i risiko (KMI/MNA) kontrollveies hver 3. mnd. De som er i risiko veies hver måned, litt avhengig av om de er på oppadgående kurve eller nedadgående. De som er underernærte veies hver 14. dag.Alle som er i risiko eller er underernærte skal ha en egen Ernæringsplan.

 

Kaloribehov regnes ut og deretter kartlegges deres faktiske gjennomsnittelige kalori-inntak. Differansen skal dekkes opp med ulike tiltak, tilpasset den enkelte.

Vi har dårlig erfaring med å få eldre underernærte til å spise mer eller spise mellommåltider, de orker bare ikke. Så vi bruker mye ulike ernæringsdrikker . Pasientens behov/situasjon avgjør hvilken ernæringsdrikk vi velger. Vi bruker også Calogen fettemulusjon der vi ikke klarer å få dekket kaloribehovet på annen måte.

Mange av våre pasienter får multivitamin, men ikke alle. Der bestemmer legen litt. Vi har som regel at alle skal tilbys et glass appelsinjuice daglig for å få i seg C-vitamin. De bør ha 1 egg daglig som proteinkilde etc.

 

Noe som har overrasket meg er at våre to magreste pasienter , som kom inn med en KMI på 14, var registrert i journalen av flere sykehusleger som kraftig avmagrede UTEN at noe var blitt gjort !!

Jeg har lært meg at mat er like viktig(eller faktisk viktigere) som medisiner og behandling i flere tilfeller. Underernæring skaper medisinske problemer for pasienten og det blir helt høl-i-hue- å behandle plager som faktisk kan ha sitt opphav i ernæringsstatusen til pasienten uten at man griper fatt i det !

 

Kravene til kartlegging av ernæringsstatus og oppfølging av dette vil komme sterkt på dagsordenen i årene fremover. Og vi som sykepleiere kan også bli holdt ansvarlige om vi ikke gjør noe.

 

Dessuten er det utrolig moro å se hvordan avmagrede personer kommer seg fysisk når de kommer opp i normal vekt. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy