Jump to content
Sykepleiediskusjon

øvelsespost


souma

Recommended Posts

Øvelsespost er der du kan øve på praktiske prosedyrer på skolen, før du kommer ut i praksis. Er gjerne et rom som ser helt ut som et sykehusrom med flere senger og alt av utstyr. Vi hadde dukker der som vi la inn venefloner på og øvde på kateterisering på. Vi øvde også på f.eks blodtrykksmåling stell osv på hverandre, der man byttet på å være sykepleier og pasient...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest engstelig

Må man sette urinkateter på hverandre?

 

Hva gjør man med medstudentene. Sprøyter og venekanyler er nå en ting, men om man setter stikkpiller og kateter på medstudenter av motsatt kjønn kan studietiden bli litt rar?

 

Har ikke noe problem med å stelle en mannlig passient og vaske for eksempel kjønnsorganet hans. har gjort det som assistent før, men på medstudenter blir nok dette litt pinlig. Må man gjøre det?

Link to comment
Share on other sites

Må man sette urinkateter på hverandre?

 

Hva gjør man med medstudentene. Sprøyter og venekanyler er nå en ting, men om man setter stikkpiller og kateter på medstudenter av motsatt kjønn kan studietiden bli litt rar?

 

Har ikke noe problem med å stelle en mannlig passient og vaske for eksempel kjønnsorganet hans. har gjort det som assistent før, men på medstudenter blir nok dette litt pinlig. Må man gjøre det?

 

Hehe, nei alle beholder buksene på! Det vi gjorde på hverandre var stell i seng (da hadde alle på seg shorts og t-skjorte), også utførte vi munnstell på hverandre. I tillegg målte vi blodtrykk og puls, og fikk sette subcutane sprøyter på hverandre. Resten øvde vi på på dukkene.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det lenge siden jeg studerte, men vi gjorde det samme som Feline forteller. Men vi satte også im sprøyter, la inn veneflon, tok blodprøve, ga hverandre O2 på nesekateter og maske og la ned ventrikkelsonde på hverandre. Men ingen ble tvunget til å gjøre dette :)

Link to comment
Share on other sites

OT: Kan noen forklare hvordan ventrikkelsonden fungerer og hvordan den settes? Prøvd å google uten tilfredstillende svar. -

 

Den er vel for å mate? Men ventrikkel går jo på hjertet, så hvordan er dette?

 

 

Vi lærte å sette ventrikkelsonde for å aspirere mageinnhold, men du har rett man legger også ned sonder for å gi sonde mat. Som ferdig sykepleier er det slike sonder jeg har lagt ned :) Forskjellen er at ernæringsonde settes via nesen og denne for å aspirere ventrikkelinnhold settes via munnen og er mye tykkere.

Her fant jeg en artikkel om aspirering via ventrikkelsonde slik vi lærte: http://www.helsebiblioteket.no/Forgiftning...ylling/4828.cms

 

Det er flere steder i kroppen som heter ventrikkel: Magesekken, kamre i hjernen og i hjertet :rolleyes:

 

Jeg må bare tilføye at vi ble ikke tvunget til å gjennomføre prosedyren, men de ville at vi skulle prøve. Min medstudent kom ikke lenger enn til svelget mitt før jeg måtte si stopp. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare tilføye at vi ble ikke tvunget til å gjennomføre prosedyren, men de ville at vi skulle prøve. Min medstudent kom ikke lenger enn til svelget mitt før jeg måtte si stopp. :rolleyes:

Jeg også! :)

 

Bortsett fra det, var øvelsesposten kjempegøy!

Jeg hadde "eksamen" i håndvask! :rolleyes: :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Vi lærte å sette ventrikkelsonde for å aspirere mageinnhold, men du har rett man legger også ned sonder for å gi sonde mat. Som ferdig sykepleier er det slike sonder jeg har lagt ned :rolleyes: Forskjellen er at ernæringsonde settes via nesen og denne for å aspirere ventrikkelinnhold settes via munnen og er mye tykkere.

Her fant jeg en artikkel om aspirering via ventrikkelsonde slik vi lærte: http://www.helsebiblioteket.no/Forgiftning...ylling/4828.cms

 

Det er flere steder i kroppen som heter ventrikkel: Magesekken, kamre i hjernen og i hjertet ;)

 

Jeg må bare tilføye at vi ble ikke tvunget til å gjennomføre prosedyren, men de ville at vi skulle prøve. Min medstudent kom ikke lenger enn til svelget mitt før jeg måtte si stopp. ;)

 

 

Jeg også! :)

 

Bortsett fra det, var øvelsesposten kjempegøy!

Jeg hadde "eksamen" i håndvask! :rolleyes: :rolleyes:

 

 

Godt det er flere enn meg som ikke klarte dette :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Så ventrikkelsonden blir på en måte som å intubere da? Bare at den i steden går ned i magesekken via esophagus?

 

- Skal prøves. Men har sterke tvil da jeg brekker meg bare legen skal stikke pinnen i munnen min og jeg skal si Aaaaaaaaaaaa

 

Vi fikk ikke prøve dette på skolen, fikk det bare forklart hvordan det skulle gjøres...

Link to comment
Share on other sites

Så ventrikkelsonden blir på en måte som å intubere da? Bare at den i steden går ned i magesekken via esophagus?

 

- Skal prøves. Men har sterke tvil da jeg brekker meg bare legen skal stikke pinnen i munnen min og jeg skal si Aaaaaaaaaaaa

 

Intubering blir veldig anderledes, krever masse utstyr og er potensielt farlig.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gjest*
Man burde jo prøve dette på hverandre før man gjør det på passienter da?

 

Hvilken skole gikk du på? selv søkt HiO

 

 

Hei.

 

Først; ventrikkel er et ord for hulrom. Vi har ventrikler i hjertet, i hjernen og magesekken er en ventrikkel.

Så til noen andre her inne; Selvfølgelig setter man ikke stikkpiller eller kateteriserer hverandre. Man lærer om slikt teoretisk og gjør det på dokker/treningsfigurer. Man må regne med å sitte i skjorte og undertøy/shorts, men har man virkelig ikke lyst så slipper man selvsagt... Man skal vaske hverandre og gjøre munnstell etc. Flaut? Javel. Det er en god erfaring og det er mer moro enn flaut. Men husk at dere er der for å trene, ikke bare på prosedyren, men alt det som følger med rundt. Og det å finne seg i en stiuasjon man synes er pinlig skal jeg love dere at dere kommer borti i arbeidslivet.

 

Til slutt; Nei, man gjør ikke alle prosedyrer på skolene rundt om i landet. Ingen skoler gjør det. Man lærer ikke alt så grundig at det sitter til fingertuppene, og man kan bare brase inn i en sykehusavdeling og klare seg på egenhånd fra første praksisdag. N-e-i.

Samtlige sykepleiere jeg har snakket med gjennom årene (og det er et tresifret tall) forteller at de ikke føler seg "100% trygge" før en to års arbeid, ETTER at de er ferdig utdannet. Mange prosedyrer leser man bare om på skolen og får opplæring i på praksis/jobb. Selv om man er nyutdannet sykepleier så trenger man hjelp og veiledning i prosedyrer.

 

Så senk skuldrene, slapp av og følg læreplanen til skolen. De vet hva dere skal igjennom.

 

Forøvrig så er en ventrikkelsonde kjedelig lett å sette, og har vel egentlig aldri hørt om noen som har prestert å sette sonden i pusterøret... Intubering derimot er noe helt annet i real life, enn selv på de mest avanserte dukkene. Felles for begge er at man stoler på seg selv, tar seg tiden man trenger og er rolig og kontrollert under utførelsen av prosedyren.

Link to comment
Share on other sites

Man burde jo prøve dette på hverandre før man gjør det på passienter da?

 

Hvilken skole gikk du på? selv søkt HiO

 

Vet du? Jeg ville vurdert å omprioritere til Lovisenberg eller Diakonhjemmet. Høgskolen i Oslo har et mildt sagt rufsete rykte ifht sykepleierutdanning, jeg har hørt litt av hvert etter å ha jobbet i tillitsmannsapparatet i NSF Student en stund. Det blir sagt at sykehusene i Helse Sør-Øst foretrekker nyutdannede sykepleiere fra de andre skolene fremfor studenter fra HiO.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Guest Anine

Ved HiOA (kjeller), har de gjort det slik at dersom du ikke ønsker å f. eks bli stukket ved subcutane injeksjoner, intramuskulære injeksjoner, pvk ..osv kan du heller ikke stikke på andre medstudenter. Så dere som er nervøse for alle disse prosedyrene man skal igjennom, slapp av og senk skuldrene. Det er god pasienterfaring å bruke tid på øvelsespostene som gis i sykepleierutdanningen. Når det er sagt så er det som flere har nevnt over ikke slik at man setter intermitterende kateter på hverandre :) Kos dere med utdanningen!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy