Jump to content
Sykepleiediskusjon

Smitteisolering når pasienten ikke kan samarbeide


Cathrine

Recommended Posts

Satt og leste i sykepleien om isolering av sykehjemspasienter. Der stod det at det kunne være en utfordring når pasienten var dement. Det er jo innlysende at det ikke er lett å gjennomføre når pasienten ikke kan samarbeide.

Jeg har noen få ganger vært borti problemstillingen. Husker vi engang hadde en uklar mann som hadde gule stafylokokker og en annen med HIV. Det var et styr å holde de inne på rommet sitt.

Nå er jo ingen av disse tingene så veldig smittsomt hvis man tar sine forhåndsregeler, men i og med at de var uklare ble det også vanskelig å unngå at de ikke viftet omkring med infeksiøst materiale.

Hva gjør dere i slike situasjoner ?

Hvordan klarer man f.eks. å gjennomføre et isoleringsregime på sykehjem hvor svært mange er demente, det er litt av en utfordring.

En kortvarig isolering går vel greit om man kan ha en egen stuvakt, bruker dere det?

Men hva hvis pasienten må isoleres over måneder?

Eller hva hvis man får et utbrudd av norovirus, det kan ikke være enkelt på en demens avdeling...

Hadde vært spennende å høre andres erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber på infeksjonsavdeling, men kan ikke si jeg ser problemer med demente så ofte, men de er jo gjerne kritisk syke når de er hos oss og holder uansett sengen. Er de isolerte, demente, urolige og overhodet ikke samarbeidsvillige hender det de får beroligende i kortere perioder.

Værre er det med yngre mennesker som absolutt ikke klarer å holde seg i ro, MÅ ut for en røyk el. Da er det snakke, snakke, snakke som gjelder - forhandle om vilkårene - gi og ta... De kan kanskje få gå ut å røyke en gang i blant om de er rene/evt har munnbind på og går rett ut/inn uten å ta på ting eller oppholde seg inne.

 

Det med egen MRSA-avdeling var nytt for meg - nå vet jeg ikke nok om det, men tror jeg hadde vært rimelig skeptisk til å jobbe der uten munnbind om jeg selv sto i fare for å bli smittet og ikke kunne jobbe på sykehus seinere...

 

Men Cathrine - dere isolerte vel ikke en HIV-positiv i kraft av diagnosen? Det var vel en annen grunn til at vedkommende ble isolert håper jeg!!?!

Link to comment
Share on other sites

Det med egen MRSA-avdeling var nytt for meg - nå vet jeg ikke nok om det, men tror jeg hadde vært rimelig skeptisk til å jobbe der uten munnbind om jeg selv sto i fare for å bli smittet og ikke kunne jobbe på sykehus seinere...

 

De hadde startet en egen MRSA avdeling for at de eldre skulle slippe å ligge på isolat i månedsvis. Det var jo ganske lurt. På den måten fikk de eldre mye bedre livskvalitet :)

Ja de som hadde jobbet der hadde en karantene tid på 4-5 dager før de fikk jobbe i vanlig avdeling, de måtte vente på negativt prøvesvar først.

Det står om det i siste sykepleien. det ser ut som om de er uten munnbind når de ikke er på pasientrommet som de karakteriserer som høyrisikosone. Kun en sykepleier har hatt positiv test, men den var negativ neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Men Cathrine - dere isolerte vel ikke en HIV-positiv i kraft av diagnosen? Det var vel en annen grunn til at vedkommende ble isolert håper jeg!!?!

 

Hehe... litt dumt skrevet av meg det der;siden dette skjedde for mange år siden. Han ble isolert fordi han hadde HIV. Dette er leeenge siden og da isolerte man HIV pasienter etter kontakt regime. Men var de uten sår og renslige fikk de gå fritt i avdelingen. Denne pasienten var uklar og hadde ikke kontroll. Han tisset i korridoren og hadde blodige sår. Vi prøvde å isolere han, for å beskytte de nyopererte pasientene. Da dette var forskriftene på hvordan man skulle håndtere HIV positive den gangen. Men vi hadde mange heftige diskusjoner omkring denne problemstillingen :)

Link to comment
Share on other sites

De hadde startet en egen MRSA avdeling for at de eldre skulle slippe å ligge på isolat i månedsvis. Det var jo ganske lurt. På den måten fikk de eldre mye bedre livskvalitet

Ja de som hadde jobbet der hadde en karantene tid på 4-5 dager før de fikk jobbe i vanlig avdeling, de måtte vente på negativt prøvesvar først.

Det står om det i siste sykepleien. det ser ut som om de er uten munnbind når de ikke er på pasientrommet som de karakteriserer som høyrisikosone. Kun en sykepleier har hatt positiv test, men den var negativ neste gang.

 

Jo jeg leste dette og synes det i prinsippet høres flott ut for brukerne, men jeg er mer skeptisk til at de ansatte kan gå uten munnbind og evt bli bærere. Det sto jo også om ulike risikosoner, så for det jeg vet bruker de gjerne munnbind under stell etc!? :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy