Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hei=) sykepleier Pensum bøker


Simm

Recommended Posts

Hei..jeg er en gutt på snart 21 som skal starte på sykepleier utdanningen etter sommeren.

Jeg tenkte å handle inn et par av bøkene som er på pensumlistene de fleste høgskolene for å se hva jeg kan vente meg.

 

Er det noen som har noen råd til bøker jeg kan handle som kan hjelpe meg å forberede meg litt?

 

En jeg tror er riktig er en som heter "Dose Menge Styrke" av Olsen

 

Noen som vet om noen flere bøker jeg burde se etter..

 

Håper noen kan svare meg=) hadde jeg satt stor pris på

 

Mvh Simen ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Karoline

Vell, det varierer mye fra skole til skole. Som for eksempel på min skole bruker de legemiddelhåndtering av Bielecki og Børdahl, mens de på andre bruker dose, mengde, styrke. På min skole har vi også Anatomiboka menneskekroppen, og grunnleggende sykepleie 1,2,3,4 av Kristoffersen. Så du må nesten ta å kontakte den aktuelle skolen du har tenkt å søke deg til for å finne ut hvilke bøker dere skal bruke. Det er jo også mulig å se i de aktuelle bøkene på biblioteket på høgskolen uten lånekort:)

Link to comment
Share on other sites

Ja oki takk for svar...Men tenkte at om jeg kjøper en bok så er det vel ganske mye av det samme stoffet? Tenker ikke at jeg må bruke den neste år

Tenkte bare at da har jeg litt å lese på som går under samme tak:P

 

På en måte en liten forberedelse=) Så om noen kan liste opp et par bøker hadde det vært strålende=)

 

PÅ forhånd Tusen Takk=)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også på utkikk etter ei bok som jeg kan lese på over sommeren, da jeg begynner på sykepleien til høsten. Er så utålmodig på å få begynt, så bare morsomt å ha litt relevant lesestoff i ventetida! Gjerne ei bok om anatomi, eller generelt om sykdommer o.l da ei slik bok er kjekk å ha uansett om den står på pensum eller ikke:)

 

Håper på tips ;)

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker "Det friske og det syke mennesket" av Wyller. Dette er pensum i både anatomi, fysiologi og sykdomslære.

Ellers bruker vi sykepleieboken 1, 2 og 3. Sykepleieboken 1 handler om grunnleggende sykepleie, sykepleieboken 2 om teoretisk-metodisk grunnlag for klinisk sykepleie, og sykepleieboken 3 er klinisk sykepleie.

 

Bøkene varierer mye fra skole til skole. I medikamentlære bruker vi både "Dose, mengde, styrke" av Olsen og "Legemiddelhåndtering" av Bielecki og Børdahl.

 

Lykke til ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er flere som vil starte å lese ja=) hehe...gleder meg selv jeg...blir bra..alle kompisene min går på Bi..Men jeg har valgt sykepler utdanning..hhehe dem mobber meg litt kan man vel si:P

 

Ja oki så flott, skal kjekke ut noen av bøkene...Men hvor kan jeg få bestilt en bok eller 2? Noen forslag? prøvde å søke litt på bokkilden.no..

Noen som har noen andre tips til nettsider som er troveridige??=)

Link to comment
Share on other sites

Sykepleieboken 1

 

Innbundet | 2007 | 3. utg. |Norsk Bokmål | Akribe | 9788279501107

 

Boken presenterer kunnskap som er grunnleggende for all sykepleie. Boken består av tre deler: Å være pasient, Sykepleie i forhold til... Les mer

 

Leveringstid: 3-10 dager

Veil. pris: 767,-

Vår pris: 695,-

Du sparer: 72,-

 

 

 

 

Kan det stemme at det er denne?

Link to comment
Share on other sites

Guest 1. års student

Æ har villa sjett i anatomiboka menneskekroppen, kristoffersen: grunnleggendesykepleie(speiselt bind 2) og etikk i sykepleien. d e tre bøker æ har brukt my i år.

 

du får sikker kjøpt dem på nette f.eks. ibok.no, ellers vil æ tru dem e å få lånt på de fleste bibiliotek.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan anbefale å bestille bøker på penelope bokhandel. Jeg har spart mye penger på å handle her, i steden for bokhandelen på skolen min... De leverer raskt, og det er gratis porto ;)

 

Sykepleieboken 1 av Mekki m.fl koster der kr 629. Kan anbefale denne boka på det sterkeste. Det står mye bra i forhold til grunnleggende sykepleie der og den er nokså lettlest, synes jeg i hvertfall ;)

Link to comment
Share on other sites

Tusen Takk for svar folkens=) Setter stor pris på det.

 

Jeg skal ta å bestille den boken etterpå..Skal kjekke litt forskjellige priser osv=)

 

Men hva med den " mengde dose bruker " eller hva den heter? Er den smart å gå igjennom før start?

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker "Det friske og det syke mennesket" av Wyller. Dette er pensum i både anatomi, fysiologi og sykdomslære.

Ellers bruker vi sykepleieboken 1, 2 og 3. Sykepleieboken 1 handler om grunnleggende sykepleie, sykepleieboken 2 om teoretisk-metodisk grunnlag for klinisk sykepleie, og sykepleieboken 3 er klinisk sykepleie.

 

Bøkene varierer mye fra skole til skole. I medikamentlære bruker vi både "Dose, mengde, styrke" av Olsen og "Legemiddelhåndtering" av Bielecki og Børdahl.

 

Lykke til ;)

kan jeg spørre hvilken skole går du på?

Link to comment
Share on other sites

Guest 1. års student
Ja oki, starter med å kjøpe meg en bok først...=) Men hvorfor ikke Bind 1 først? er det ikke greit å starte der? eller har dem ingen sammenheng? For kan jo ingen ting innen for dette området.=)

 

;)

 

Bok 2 går mer på prosedyrer og problemer i forhold til sirkulasjon, respirasjon, kroppstemperatur osv. enn det de andre 3 bøkene tar for seg. der denne boken vi har brukt mest i år og som sykepleie og yrkesutøvelses eksamen var basert på i stor grad.

 

Når det kommer til pensum i medikamentregning har vi 2 deleksamener i dette faget(forskjellgi fra skole tils kole) og på den første eksamen som vi hadde i år hadde vi bare om dose, mengde styrke og ved å ta notater fra undervisningen og regning av gamle eksamensoppgaver var det ikke behov for å bruke noen bok. pensum boken vi har er legemiddelhåndtering av Bieleci og Børdahl, og den vil nok bli brukt når vi går over til det mer avanserte.

Link to comment
Share on other sites

Ja ok oki=)....Fikk bestilt et par bøker..Ble Sykepleier boka 1 og den medikament boka...Npr jeg har bladd igjennom dem går jeg vel da sikkert videre til bok 2=)...Hvor mange eksamener er det hvert halv år egentlig?

 

Må bare si at sykepleiebøkene (1, 2 og 3) brukte jeg mer som oppslagsbøker/kilder ved oppgaveskriving. Dette var ikke bøker som jeg satte meg ned og leste fra perm til perm. Jeg vil anbefale deg å kjøpe anatomi- og sykdomslærebøkene, fordi her er det MASSE pensum, og ALT må leses før eksamen i anatomi og sykdomslære! -Ikke for å skremme deg altså, men det kan være lurt å være tidlig ute med lesingen i disse fagene. Og ta gjerne notater så har du mindre å lese på frem mot eksamen :)

Link to comment
Share on other sites

Guest 1. års student
Ja ok oki=)....Fikk bestilt et par bøker..Ble Sykepleier boka 1 og den medikament boka...Npr jeg har bladd igjennom dem går jeg vel da sikkert videre til bok 2=)...Hvor mange eksamener er det hvert halv år egentlig?

 

Æ had fire eksamener til jul(anatomi, sykepleie og yrkesutøvelse, praksis og deleksmaen i medikament) også har æ en t sommeren(mappe). men d varierer vel fra skole til skole vil æ tru.

Link to comment
Share on other sites

Guest 1. års student
Ja oki =) 4 til jul og en mappe til sommeren? =) Kan du fortelle litt om hvordan det er ? hva jeg har i vente? Lange lese kvelder? Er det lange dager på skolen eller mest lesing hjemme? Hilsen Simen

 

Gjennom året har vi jobbet med en del oppgaver, både i grupper og individuelt, 2 av oppgavene trekker skolen ut og 1 velger vi selv, disse 3 oppgaven får vi en uke på å skrive refleksjonsnotat til før det skal leveres til vurdering. Det er dette som er mappe eksamen og det er den som er mest avgjørende på den endelig karakteren for dette året.

 

sjøl trives æ kjempe godt og har lært masse i år, inni mellom har det vært tøft, men d e kjeme interesangt :) så du bør virkelig gled dæ, vis d e det her du har lyst t å gjør.

 

kordan skolan legg opp løpet variere nok my, men æ kan no si litt om kordan d e her:

Første halve året hadde vi skole fra mandag til fredag med fulle dager, mye anatomi undervisning og oppgave skriving i grupper - der det også innimellom ble lange ettermiddager, men det er å litt etter som gruppen legger det opp. vi har også brukt en del tid på øvingsrom med bla. sengerieing, blodtrykksmpling, injeksjoner, stell, barbeirng, rulling av hår, bekken, mating, brannlaken osv. i perioder med øvingsrom har vi hatt en studie dag i uka, da halve kullet er på øvingsrom en dag og andre halvdel av kullet dagen etter. =)

 

Anatomien kreve helt klart lesing heim i tillegg til undervisninger på skola, med minder du får en knakanes god lærer og tar ting veldig lett.

 

Etter jul har det ikke vært et like hardt kjør. vi har ikke hat fult så lange dager, der det stort sett har vært undervisning mandag og tirsdag, og oppgave skriving resten av uka, der et par av dem er fremført på seminardager, og vi har hadt flere individuelle oppgaver som har gjort at vi kan legge opp løpet litt mer på egenhånd. Halve kullet har vært i praksis i 2 måneder og resten av kullet skal snart ut i praksis.

Link to comment
Share on other sites

Guest 1. års student
Tusen Takk for Supert Innlegg!!..=)

Gleder meg nå jeg=)

 

Men hvordan Atonomi bok er det man leser på 1 året? Eller hvem bruker du!?=)

 

Æ har brukt "Menneskekroppen - Fysiologi og anatomi" av Olav Sand m.fl. æ trur også en del skola bruket "Det friske mennesket". æ har bruk en del oppgava fra nettisden t den boka, for repetisjon t eksamen, da den sia va bedre enn nettsiden t menneskekroppen.

Link to comment
Share on other sites

Guest 1. års student
Æ har brukt "Menneskekroppen - Fysiologi og anatomi" av Olav Sand m.fl. æ trur også en del skola bruket "Det friske mennesket". æ har bruk en del oppgava fra nettisden t den boka, for repetisjon t eksamen, da den sia va bedre enn nettsiden t menneskekroppen.

 

Det va meninga å legg me nettsia å, :)

http://www.akribe.no/dfdsm/section.cfm?path=70

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy