Jump to content
Sykepleiediskusjon

Medisinsk praksis


Lunacy

Recommended Posts

Tjohei!

 

Nå nærmer det seg praksis for mange av oss, og jeg skal ut på medisinsk avdeling (sengepost). Noen her som kan fortelle litt om sin praksis ved en slik avdeling? Hva fikk dere være med på, hva var forventet at dere skulle kunne osv.. Har ikke hatt noen praksis ved sykehuset før, bortsett fra to fattige uker på fødeavdeling, så er veldig spent. Grugleder meg!

Link to comment
Share on other sites

Tjohei!

 

Nå nærmer det seg praksis for mange av oss, og jeg skal ut på medisinsk avdeling (sengepost). Noen her som kan fortelle litt om sin praksis ved en slik avdeling? Hva fikk dere være med på, hva var forventet at dere skulle kunne osv.. Har ikke hatt noen praksis ved sykehuset før, bortsett fra to fattige uker på fødeavdeling, så er veldig spent. Grugleder meg!

 

 

Første sykehuspraksis kan du følge mål i modulhefte. Det vi gjorde var for det meste vanlig stell, og prosedyrer som innlegging av venefloner, SIK og hva som skulle dukke opp. Vi skrev også pleieplan på en pasient, og skulle ha ansvaret for to pasienter mot slutten av praksisperioden. Det er lurt å ha en forståelse av hvorfor pasienten blir innlagt og hva slags behandling han får, ha fokus på helhetlig omsorg osv.

Hvis jeg var deg ville jeg prøvd å følge kontaktsykepleier mest mulig, da har du anledning til å spørre hele tiden, og observere hvordan han/hun jobber og legger vekt på. Jeg fikk bare gå med min i 2 dager tilsammen:(

 

Ellers ville jeg skaffet meg en sånn liten notisbok som du skriver ALT du har av spørsmål, og alle diagnoser/behandlingsmetoder du ikke kjenner til, og ta en time når du kommer hjem til å slå opp disse på og skrive kort om de. Sannsynligvis vil de dukke opp igjen i løpet av praksisperioden, og da kan du bare slå opp bak i boka, helt til du kan det.

Du kan også skrive fra andre siden av boka (evnt kjøpe to), dato for hver dag du er der og hva du har gjort, samt en egen liten framgangsmåte på prosedyrer (eks ved SIK, en liten liste over hva du skal ha med inn på rommet. Da trenger du ikke alltid løpe inn på kontoret og skå opp hele prosedyren for hver gang, og det er nyttig å ha senere også).

 

Hvilken avdeling har du fått praksis i? Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Første sykehuspraksis kan du følge mål i modulhefte. Det vi gjorde var for det meste vanlig stell, og prosedyrer som innlegging av venefloner, SIK og hva som skulle dukke opp. Vi skrev også pleieplan på en pasient, og skulle ha ansvaret for to pasienter mot slutten av praksisperioden. Det er lurt å ha en forståelse av hvorfor pasienten blir innlagt og hva slags behandling han får, ha fokus på helhetlig omsorg osv.

Hvis jeg var deg ville jeg prøvd å følge kontaktsykepleier mest mulig, da har du anledning til å spørre hele tiden, og observere hvordan han/hun jobber og legger vekt på. Jeg fikk bare gå med min i 2 dager tilsammen:(

 

Ellers ville jeg skaffet meg en sånn liten notisbok som du skriver ALT du har av spørsmål, og alle diagnoser/behandlingsmetoder du ikke kjenner til, og ta en time når du kommer hjem til å slå opp disse på og skrive kort om de. Sannsynligvis vil de dukke opp igjen i løpet av praksisperioden, og da kan du bare slå opp bak i boka, helt til du kan det.

Du kan også skrive fra andre siden av boka (evnt kjøpe to), dato for hver dag du er der og hva du har gjort, samt en egen liten framgangsmåte på prosedyrer (eks ved SIK, en liten liste over hva du skal ha med inn på rommet. Da trenger du ikke alltid løpe inn på kontoret og skå opp hele prosedyren for hver gang, og det er nyttig å ha senere også).

 

Hvilken avdeling har du fått praksis i? Lykke til!

 

Håper jeg får muligheten til å følge kontaktsykepleier så mye som mulig, men vi er vel fire studenter som har samme veileder. Litt dumt opplegg synes jeg, men men, får bare gjøre det beste ut av det. Notisblokk skal helt klart kjøpes inn og være med overalt. Vi må jo også skrive refleksjonsnotater for hver vakt, så praksisperioden blir nok godt dokumentert :)

 

Skal ha praksis ved Helgelandssykehuset Mo i Rana, N2 medisinsk sengepost. Spent på hva jeg vil møte der...

 

Er så redd for å være i veien og virke helt ubrukelig, uff :s

Link to comment
Share on other sites

Er så redd for å være i veien og virke helt ubrukelig, uff :s

 

 

Kjenner så godt igjen den følelsen. Men nå er det lenge siden jeg var student og jeg har vært kontaktsykepleier for mange studenter.

Ikke fortvil du er ikke i veien og klart du ikke kan noe, du er jo der for å lære. Det er lov å ikke kunne noe.

Men spør og virk interessert. Det gir et positivt inntrykk og du lærer mer :)

Lykke til ;)

Link to comment
Share on other sites

Håper jeg får muligheten til å følge kontaktsykepleier så mye som mulig, men vi er vel fire studenter som har samme veileder. Litt dumt opplegg synes jeg, men men, får bare gjøre det beste ut av det. Notisblokk skal helt klart kjøpes inn og være med overalt. Vi må jo også skrive refleksjonsnotater for hver vakt, så praksisperioden blir nok godt dokumentert :)

 

Oi, jeg trodde alle hadde krav på egen veileder jeg? Og refleksjonsnotat etter hver vakt høres veldig merkelig ut. Vi hadde vel en eller to i løpet av hele perioden. Det er jo viktig å lære andre ting også!

Link to comment
Share on other sites

Kjenner så godt igjen den følelsen. Men nå er det lenge siden jeg var student og jeg har vært kontaktsykepleier for mange studenter.

Ikke fortvil du er ikke i veien og klart du ikke kan noe, du er jo der for å lære. Det er lov å ikke kunne noe.

Men spør og virk interessert. Det gir et positivt inntrykk og du lærer mer :)

Lykke til ;)

 

Endelig kan jeg bruke nysgjerrigheten min til noe fornuftig, hehe :P Vil da tro det skal gå bra, men er jo alltid litt redd før jeg skal ut i noe helt nytt.

 

Oi, jeg trodde alle hadde krav på egen veileder jeg? Og refleksjonsnotat etter hver vakt høres veldig merkelig ut. Vi hadde vel en eller to i løpet av hele perioden. Det er jo viktig å lære andre ting også!

 

Kan hende det er ulik praksis fra skole til skole, men når jeg var i sykehjemspraksis var vi tre studenter med en felles veileder. Nå skal vi være åtte studenter ved med. avd., og det er to veiledere slik jeg har skjønt det. Bare i hjemmesykepleien at jeg fikk "egen" veileder. De som har studert før meg sier at vi skal skrive refleksjonsnotat for hver vakt, høres jo helt sinnsykt ut men sånn er det vel. Kan da umulig være noen heftige refleksjoner de er ute etter :P Læreplanen ser igrunn veldig grei ut, uke 1 og 2 skal jeg ha ansvar for en pasient, uke 3 skal jeg ha to, uke 4 og 5 er det to-tre, uke 6 tre-fire pasienter og uke 7 og 8 max fire pasienter. Det er ulike fokusområder hver uke, så har heldigvis noe litt mer spesifikt å gå etter, selv om man skal ta del i det som skjer i avdelingen uansett om det står som fokus eller ikke.

 

Blir nok en overgang å gå fra å jobbe ved en rolig og stille omsorgsbolig, til en mer travel sykehusavdeling :P

Link to comment
Share on other sites

På avdelingen jeg jobber er det slikt opplegg at det er to sykepleiere som er utvalgt til å være praksiskoordinatorer som har evalueringene og slikt med studentene. Det er de som tar imot studentene når de kommer til avdelingen, og har gruppetimer/undervisning med dem. De to setter opp turnus for studentene og plasserer dem med forskjellige sykepleiere, og prøver å få til at den samme sykepleieren går med den samme studenten hver dag. Denne sykepleieren blir mer den man tenker på som veileder til daglig, selv om det ikke er denne sykepleieren studenten har som sin kontaktveileder.

 

Studentene må skrive logg hver dag der de skriver hva de har gjort og reflektere over dette. (Holder med noen linjer altså) Sykepleieren som går sammen med studenten må også skrive en kommentar/veiledning til studentens logg daglig. Loggene er for at de som er praksiskoordinatorer skal ha noe å vurdere studenten ut i fra. Det er loggene og tilbakemeldinger muntlig fra sykepleiere i avdelingen som blir hovedgrunnlag for evalueringene. Praksiskoordinatorene prøver også å gå noen vakter med hver av studentene før evalueringene, men det kan bli litt vanskelig med så mange som 8 studenter... Det er også greit å kunne lese de siste dagenes logger dersom du har vært borte noen dager og vil oppdatere deg på hva studenten har gjort mens hun/han har gått sammen med en annen sykepleier.

 

Hadde aldri hørt om dette opplegget mens jeg var student, men etter at jeg begynte å arbeide har jeg hørt at det er flere steder som bruker dette opplegget. Synes det har både negative og positive sider egentlig. Det mest positive er jo at jeg slipper å ha evalueringene, som ganske fersk sykepleier synes jeg det er litt skummelt :)

Link to comment
Share on other sites

Loggene er for at de som er praksiskoordinatorer skal ha noe å vurdere studenten ut i fra. Det er loggene og tilbakemeldinger muntlig fra sykepleiere i avdelingen som blir hovedgrunnlag for evalueringene.

 

Må bare skyte inn her: Det er IKKE sykepleiere i praksisfeltet som skal vurdere studentene, det er det lærer fra den aktuelle høyskolen som skal! Sykepleierene ved avdelingen skal veilede, og bidra med sine tanker i evalueringene. Men det er LÆRER som skal VURDERE. Dermed er det helt sentralt at skolen sørger for at lærer er tilstrekkelig tilstede i avdelingen til å kunne gjøre dette.

 

Oppfordrer alle sykepleiere til å lese Rammeplanen for sykepleierutdanningen grundig, slik at dere vet hva som er deres ansvar, og hva som er skolens ansvar når studentene kommer.

Link to comment
Share on other sites

Må bare skyte inn her: Det er IKKE sykepleiere i praksisfeltet som skal vurdere studentene, det er det lærer fra den aktuelle høyskolen som skal! Sykepleierene ved avdelingen skal veilede, og bidra med sine tanker i evalueringene. Men det er LÆRER som skal VURDERE. Dermed er det helt sentralt at skolen sørger for at lærer er tilstrekkelig tilstede i avdelingen til å kunne gjøre dette.

 

Oppfordrer alle sykepleiere til å lese Rammeplanen for sykepleierutdanningen grundig, slik at dere vet hva som er deres ansvar, og hva som er skolens ansvar når studentene kommer.

 

Ja forstår hva du mener. Det jeg mente var at praksiskoordinatorene er med på evalueringsmøtene, hvor det er læreren som vurderer ja. Men det praksiskoordinator har med seg av "info" om studenten blir det som er skrevet i loggene, og samtaler med sykepleier som har gått med studenten.. Det jeg ville frem til var å påpeke hvorfor man noen steder må skrive logg hver dag :) Og med å "ha evaluering" mener jeg å delta på halvtidsevaluering og heltidsevaluering sammen med student og lærer :)

 

Må forøvrig tilføye at i løpet av alle de fem praksisperiodene jeg hadde gjennom utdanningen, møtte jeg ikke lærer fra skolen annet enn til praksisavtalemøtet, halv- og heltidsevalueringen. Tror desverre dette er ganske vanlig...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy