Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hjelp! Straks ferdig sykepleier uten peiling!


Guest redd

Recommended Posts

Oh my god! Til sommeren er jeg ferdig utdannet sykepleier!

Jeg har fått gode karakterer gjennom studiet (dårlig C, best A) og har

fått veldig gode tilbakemeldinger fra praksis....MEN...

 

JEG HAR JO IKKE PEILING JO!!!!!!

 

Jeg sitter og tenker over hva jeg har lært gjennom 3 år...og kommer nesten ikke på noe!

Jeg har fått sommerjobb på kirurgisk avdelingen til sommeren og er redd for at min

manglende kompetanse snart kommer fram i lyset...

jeg kan IKKE jobbe i hjemmesykepleien. Da må man ha kunnskaper om mange forskjellige sykdommer og

problemstillinger, og spesielt om eldre som har et komplekt sykdomsbilde.

Nei, jeg er redd redd redd!!!

 

 

Når jeg er ferdig på skolen nå så skal jeg finne fram bøkene mine igjen...

Tror nesten jeg angrer på hele greia...

 

sorry måtte bare få ut noe..

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg er ikke sykepleier, men skal begynne på studiet til høsten. Jeg har derimot studert i fem år, og jobbet mange år etter den tid. Her er noen tanker til trøst, kanskje?

 

- Når du føler at du ikke kan NOE, så tror jeg at du faktisk kan veldig veldig mye. Du merket kanskje etter første halvår på studiet at du følte at du kunne MASSE, og så har den følelsen gitt seg. Det betyr at kunnskapen er blitt en del av deg!

- Ydmykheten du viser, er en sykepleier verdig!

- Godt at du tenker at bøkene o.a. vil være en ressurs for deg framover. Sånn skal det vel være? Hvis du ikke er et supermenneske, klarer du ikke huske alt og alle detaljer, men målet med studiet er jo å gi deg et godt faglig grunnlag, oversikt - og framfor alt vet du hvor du kan søke videre kunnskap!

 

Lykke til med sommerjobb!

Link to comment
Share on other sites

Guest hovedinnlegger
Hei!

 

Jeg er ikke sykepleier, men skal begynne på studiet til høsten. Jeg har derimot studert i fem år, og jobbet mange år etter den tid. Her er noen tanker til trøst, kanskje?

 

- Når du føler at du ikke kan NOE, så tror jeg at du faktisk kan veldig veldig mye. Du merket kanskje etter første halvår på studiet at du følte at du kunne MASSE, og så har den følelsen gitt seg. Det betyr at kunnskapen er blitt en del av deg!

- Ydmykheten du viser, er en sykepleier verdig!

- Godt at du tenker at bøkene o.a. vil være en ressurs for deg framover. Sånn skal det vel være? Hvis du ikke er et supermenneske, klarer du ikke huske alt og alle detaljer, men målet med studiet er jo å gi deg et godt faglig grunnlag, oversikt - og framfor alt vet du hvor du kan søke videre kunnskap!

 

Lykke til med sommerjobb!

 

Å takk skal du ha :)

 

Håper du har rett! Vet jo at mange av mine medstudenter tenker likt. Men også noen som gleder seg veldig til å begynne å jobbe..jeg gruer meg litt jeg da.

Jeg begynte på studiet sent, er 35 år nå. Tenkte i årevis på å bli sykepleier før jeg tok steget. Jeg håper jeg kommer fort inn i ting. Det værste jeg vet er denne usikkerheten. Jeg vil være dyktig NÅ! hehe.

 

 

Lykke til med utdannelsen din!! Tenker du klarer det helt supert, med din tidligere utdanningserfaring, samt innstilling og tankegang :)

 

HI

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vært bekymret om du trodde du var utlært etter 3 års grunnutdanning. Når du erkjenner at det fortsatt er masse du ikke kan så stiller du deg åpen for å ta inn ny kunnskap og erfaring videre også. Og det må vi sykepleiere alltid ha et åpent sinn for. Mange medisinske sannheter er aldri sannheter så veldig lenge før det kommer ny forskning som sier noe annet.

 

Som ny sykepleier så får du helt sikkert opplæring på avdelingen. Ingen venter at en nyutdannet sykepleier skal kunne alt.

Men man venter at du selv vet dine begrensninger og rådfører deg med andre kollegaer eller skaffer deg den kunnskapen du ser du vil få behov for. Ikke vær redd for å spørre etablerte kollegaer. Så lenge de ikke er "arrogante blærer" så hjelper de deg gjerne til du føler deg tryggere.

Og det skal jeg vedde på du gjør etter noen få uker i jobb. Lykke til !!

Link to comment
Share on other sites

Guest hovedinnlegger
Jeg ville vært bekymret om du trodde du var utlært etter 3 års grunnutdanning. Når du erkjenner at det fortsatt er masse du ikke kan så stiller du deg åpen for å ta inn ny kunnskap og erfaring videre også. Og det må vi sykepleiere alltid ha et åpent sinn for. Mange medisinske sannheter er aldri sannheter så veldig lenge før det kommer ny forskning som sier noe annet.

 

Som ny sykepleier så får du helt sikkert opplæring på avdelingen. Ingen venter at en nyutdannet sykepleier skal kunne alt.

Men man venter at du selv vet dine begrensninger og rådfører deg med andre kollegaer eller skaffer deg den kunnskapen du ser du vil få behov for. Ikke vær redd for å spørre etablerte kollegaer. Så lenge de ikke er "arrogante blærer" så hjelper de deg gjerne til du føler deg tryggere.

Og det skal jeg vedde på du gjør etter noen få uker i jobb. Lykke til !!

 

Takk for det :)

 

Det er også noe jeg er bekymret over. var i praksis på denne avdelingen jeg skal jobbe i. Jeg var der i 9 uker men føler ikke at jeg kan det! jeg er så usikker av meg! Veilederen min var dessverre slik at hun ikke ga slipp på meg liksom så jeg ble aldri skikkelig selvstendig. Fikk jo veldig gode tilbakemeldinger men jeg når jeg nå skal tilbake til avdelingen så føler jeg meg usikker. Tror ikke jeg får noe særlig opplæring siden jeg var der i 9 uker og derfor er jeg SKEPTISK!!

jaja..det går vel på et vis.

 

Takk for svar.

 

HI

Link to comment
Share on other sites

Takk for det :)

 

Det er også noe jeg er bekymret over. var i praksis på denne avdelingen jeg skal jobbe i. Jeg var der i 9 uker men føler ikke at jeg kan det! jeg er så usikker av meg! Veilederen min var dessverre slik at hun ikke ga slipp på meg liksom så jeg ble aldri skikkelig selvstendig. Fikk jo veldig gode tilbakemeldinger men jeg når jeg nå skal tilbake til avdelingen så føler jeg meg usikker. Tror ikke jeg får noe særlig opplæring siden jeg var der i 9 uker og derfor er jeg SKEPTISK!!

jaja..det går vel på et vis.

 

Takk for svar.

 

HI

 

De fleste steder har uansett et sommeropplæringsprogram der alle ferievikarer er med noen dager, også de som har jobbet der før/vært der i praksis, er det kanskje noe slikt på den avdelingen du skal jobbe? Du kan jo bare høre med avdelingslederen hvordan det blir med opplæring siden du har vært der som student. Dersom du sier at du ønsker noen dager med opplæring fordi det er en stund siden du var der og du ikke føler deg helt trygg, får du helt sikkert litt opplæring :) Også er det bare å spørre de andre som jobber der når du begynner, de har alle vært nye og har full forståelse for at noen er ny og må spørre litt. Du lærer det ikke med mindre du spør. Det dummeste du gjør er å late som du kan noe, men egentlig er usikker! Når jeg begynte å jobbe etter studiene fikk jeg opplæring og selv om det var et helt nytt fagområde følte jeg meg trygg i avdelingen etter et par uker, i motsetning til i praksis hvor det ofte ikke er før mot slutten av de 9 ukene at man begynner å føle seg trygg :P Jeg føler at jeg lærte på en litt annen måte når det var opplæring enn veiledning, om jeg kan si det slik..

Uansett, så regner jeg med det går helt fint med deg, du trenger bare litt "oppfriskning" på avdelingen. Og er sikker på at ALLE føler seg litt usikre når de er ferdig på skolen og skal ut i jobb! Du har jo en kjempefordel som har hatt praksis der i 9 uker, de andre ferievikarene som skal begynne der har kanskje ikke vært borti dette fagområdet før i det hele tatt? Hva slags avdeling er det egentlig?

Ønsker deg lykke til ihvertfall, er kjempegøy å begynne å arbeide :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt sikker på at dette kommer til å gå strålende :) Frisk opp igjen det du har av pensum på pre- og postoperativ sykepleie, og skriv ned det du støter på i løpet av dagen som du føler du ikke kan godt nok. Så slår du det opp når du kommer hjem. På den måten lærer du masse!

 

Og spør hele veien. Sykepleierene på posten er sikkert kjempeglade for at du spør, fremfor at du gjør noe du er usikker på. Da demonstrerer du at du er opptatt av pasientenes sikkerhet, og at du kjenner begrensningene for egen kompetanse. Det er en god ting!

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Guest hovedinnlegger

Takk, så snille dere er!

Rart at det skal så lite til å føle seg litt bedre og litt mindre usikker :)

Dere har jo rett. Sikkert mange som føler det slik. Og jeg skal love dere at jeg spør!

Har vel en tendens til å spørre litt for mye og for mange ganger, men det er fordi jeg

ikke vil gjøre noe som er feil.

Og til deg som spurte om hvilken avdeling: kirurgisk.

 

HI

Link to comment
Share on other sites

Ja sånn bok til å skrive ned ting i er veldig lurt:) Jeg brukte alfabet-bok, for da var det mye lettere å finne igjen ting når jeg lurte på noe. Her kan du skrive hva du trenger til å utføre ulike prosedyrer, eller bare helt enkle ting du må huske på, hva div medisinske ord betyr osv.. Jeg hadde ihvertfall veldig godt hjelp av min bok i starten:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy