Jump to content
Sykepleiediskusjon

Varierende resultater ved måling av blodsukker


Cathrine

Recommended Posts

Jeg skulle lære svigermor å måle blodsukker. Det ble noen stikk, men det jeg stusset over var at resultatene varierte. Den ene gangen fikk vi 8 og neste gang 9 får så å få 8,3. Dette i løpet av et noen få minutter Er det normalt at det varierer slik, eller gjorde vi noe galt tror dere?

Link to comment
Share on other sites

Helt rene fingertupper, jeg presiserte det for henne før vi målte :) Hun hadde ingen av de problemene du nevner.. MEN den ene gangen stakk hun på ny på samme fingertupp, bare på den andre siden. Hun blødde endel så teoretisk kan det ha blandet seg litt med det gamle blodet, kanskje det var årsaken?

Link to comment
Share on other sites

Kapillære prøver vil alltid ha ganske stor sjanse for avvik.

Det har hvertfall vi fått beskjed om, fordi vi har fått så store avvik på kapillære HgB-prøver.

 

Et lite google-søk førte meg hit:

http://www.nsamdiabetes.no/asp/document.asp?id=12884

hvor jeg har sakset dette:

 

Kapillære prøver

 

Analyse av glukose i kapillært fullblod skjer som regel med reflektometer eller ved andre liknende instrumenter (glukosemåleapparater). Selv om man tilsynelatende analyserer i kapillært fullblod vil etter hvert alle apparatene gi svaret som plasma-glukose. Det finnes mange slike apparater på markedet. Disse er forskjellige både når det gjelder brukervennlighet, riktighet og presisjon. Apparatene blir stadig bedre, men fortsatt må man regne med både dårlig presisjon ved kapillær prøvetaking og analyse. Kapillære prøver anbefales derfor vanligvis ikke ved diagnostikk av diabetes i allmennpraksis. Det settes spesielt høye krav til apparater som skal benyttes til vurdering av glukosetoleransetester. Generelt anbefales det derfor å sende inn plasma/serum til samarbeidende laboratorium for diagnostikk. Ved glukoseverdier som ligger høyt over de diagnostiske grensene stilles mindre krav til apparatets riktighet og presisjon enn ved glukoseverdier som ligger nær de diagnostiske grensene. Deltagelse i ordningen for kvalitetssikring av laboratorievirksomhet utenfor sykehus (NOKLUS) er en betingelse dersom man skal benytte egne glukosemåleapparat til diagnostikk.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy