Jump to content
Sykepleiediskusjon

Her vil nyutdannede sykepleiere jobbe!


Recommended Posts

Les artikkelen og du ser hvor de helst vil jobbe.

http://www.dagbladet.no/2010/07/01/nyheter...norge/12382624/

 

 

Synes det er trist å lese at det er slik. Her bør vel staten kunne bidra med å "øke" innsatsen. Det er trossalt de eldre som bydge opp landet, og vite det at de ikke får den verdige avslutningen de fortjener er trist. Hvorfor er det blitt slik, er det for dårlige lønninger, samt for stor arbeidsmengde?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det handler mye om at som nyutdannet ønsker man å være en del av et fagmiljø, å utvikle sin kompetanse gjennom samarbeid med andre. På sykehjem står man ofte veldig alene, og har ansvar for mange beboere. Det er ikke alltid noen å spørre om man lurer på noe.

 

Som ferskis selv tenker jeg at dette på ingen måte er optimale arbeidsbetingelser, og jeg vil gjerne jobbe et sted hvor jeg kan samarbeide og lære av andre flinke sykepleiere.

 

Et tillegg her er også at det er utrolig frustrerende hvor lite behandling man er i stand til å tilby på de fleste sykehjem. Dersom man kunne gitt væskeinfusjoner, intravenøs antibiotikabehandling og blodtransfusjoner litt mer systematisk hadde sykehjemmene vært mer attraktive både for beboere og sykepleiere. Det er helt håpløst at gamle skrøpelige mennesker må ta belastningen det er å bli lagt inn i sykehus for å bli behandlet for f.eks pneumoni.

Link to comment
Share on other sites

Et tillegg her er også at det er utrolig frustrerende hvor lite behandling man er i stand til å tilby på de fleste sykehjem. Dersom man kunne gitt væskeinfusjoner, intravenøs antibiotikabehandling og blodtransfusjoner litt mer systematisk hadde sykehjemmene vært mer attraktive både for beboere og sykepleiere. Det er helt håpløst at gamle skrøpelige mennesker må ta belastningen det er å bli lagt inn i sykehus for å bli behandlet for f.eks pneumoni.

 

Dette varierer nok fortsatt litt, men mer og mer behandling foregår nå ofte på sykehjemmet slik at de eldre slipper å sendes på sykehus. Noe som ofte bare forvirrer dem.

 

Intravenøs væskebehandling har vi gjort i alle de 15 år jeg har jobbet på sykehjem, intravenøs antibiotikabehandling startet vi med for noen år siden. Og blodtransfusjoner er heller ingen umulighet at kommer til å skje i fremtiden. I tillegg må vi utføre en del lab-arbeid selv. Vi får stadig mer og bedre utstyr, så det ligger absolutt i kortene at sykehjemmene skal utføre mer av behandlingen selv.

 

Ulike kommuner har nok fortsatt ulik praksis, men dette tvinger seg frem. Fortsatt er sykepleiermangelen en av grunnene til at det ikke alltid kan gjøres...............

Link to comment
Share on other sites

Intravenøs væskebehandling har vi gjort i alle de 15 år jeg har jobbet på sykehjem, intravenøs antibiotikabehandling startet vi med for noen år siden. Og blodtransfusjoner er heller ingen umulighet at kommer til å skje i fremtiden. I tillegg må vi utføre en del lab-arbeid selv. Vi får stadig mer og bedre utstyr, så det ligger absolutt i kortene at sykehjemmene skal utføre mer av behandlingen selv.

 

Det hørtes jo kjempebra ut! Jeg har bare erfaring fra sykehjem gjennom praksis i utdanningen, og sykehjemmet jeg var plassert på var et sorgens kapittel for å si det på den måten. De gjorde ingenting av det du nevner over her.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Guest_Nyutdannet_*

Har samme erfaring som deg Beth. Vi gir både iv væske, ab iv og blodtransfusjon. Vi strekker oss langt for å gjennomføre nevnte tiltak, men opplever at det i noen få tilfeller at det kan være en utfordring pga sykepleiermangel (som Beth er inne på). Med den nye samhandlingsreformen ligger det vel i kortene at kommunene i større grad skal behandle selv fremfor sykehusinnleggelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er veldig positivt at stadig mer behandles på sykehjem, men det skulle egentlig bare mangle så lenge man har sykepleiere som jobber der :)

Jeg så i denne artikkelen jeg refererte til i første post at 4% ønsker å jobbe på sykehjem og 9% ønsker hjemmesykepleie. Hvorfor er hjemmesykepleie mer populært mon tro?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy