Jump to content
Sykepleiediskusjon

Aner ikke hva jeg skal gjøre


Recommended Posts

Hei

Jeg er 22 år og nyutdannet sykepleier. I sommer har jeg ferievikarstilling ved en liten sykehusavdeling med 10 sengeplasser. Her trives jeg, men det er utrolig mye å lære og jeg føler ikke at jeg har oversikt i det hele tatt, noe som gjør arbeidsdagen ganske skummel.

Så til det jeg egentlig ønsker råd og tips om: Spørsmålet er hva jeg skal gjøre når jeg er ferdig som ferievikar. Fordi jeg ikke greier å bestemme meg har jeg ikke søkt noen jobber enda. Jeg føler at alle rundt meg sier at som nyutdannet bør man jobbe en stund på sykehus for å få erfaring. Jeg merker jo selv at jeg har lært mye bare på de to ukene jeg nå har vært vikar, og man får nok utøve mye mer sykepleietekninske oppgaver på et sykehus. Samtidig føler ikke jeg personlig et stort behov for å jobbe på et sykehus i forhold til f.eks. et sykehejm, jeg trives godt i arbeidet med eldre mennesker.

Jeg har kjæreste på hjemstedet mitt og her er det ingen sykehus, han er også en del borte med jobben i helgene samtidig som jeg også må jobbe en del helger når jeg begynner i fast jobb- Dersom jeg flytter for å jobbe på et sykehus vil det derfor si at jeg får se kjæresten min veldig lite. Vi har vært sammen i tre år og jeg var veldig klar for å flytte hjem og sammen med han, helt til jeg ble litt skremt av at så mange mener at man må jobbe på sykehus i begynnelsen for å bli en god sykepleier. På grunn av dette søkte jeg sommerjobb ved sykehuset jeg nå har ferievikarstilling ved. Planen min var egentlig å flytte hjem og søke jobb ved sykehjemmet i hjemkommunen min når jeg var ferdig med skolen. Jeg føler egentlig at å jobbe på et sykehus kanskje ikke er det rette for meg, fordi jeg syns det er så vanskelig å ha kontroll og oversikt i den travle hverdagen der. På en annen side kan jeg jo håpe at dette blir bedre etterhvert. Uansett, både hjemmesykepleie og sykehjem skremmer meg også fordi man der må jobbe så selvstendig, og ta mange avgjørelser på egenhånd uten å ha noen å rådføre seg med.

Så i bunn og grunn sitter jeg her og tørr ikke søke på noen jobber... Begynner å lure på om jeg har valgt feil yrke. Noen som har noen råd å komme med? Noen som har begynnt rett på sykehjem og har gode eller dårlige erfaringer i forhold til det?

Lurer også på hvordan mulighetene for å få arbeid ved et sykehus vil være dersom jeg først velger noen år på sykehjem, men senere skulle ombestemme meg og ønske å prøve sykehus?

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte rett i sykehjem og lærte enormt mye!

Syns å huske at undersøkelser viser at eldre over 80 år har minst 3 diagnoser hver! Blir litt å lære da!

 

Etter 3 år begynte jeg på sykehus og jobbet der i 2 år før jeg endte i psykiatrien!

 

Aldri noen som har sagt at det var dumt å begynne på sykehjem først, snarere tvert i mot!

 

Masse lykke til uansett hva du velger! Det ordner seg nok på veien! ;)

Link to comment
Share on other sites

Velkommen hit og gratulerer som ferdig sykepleier ;)

Først kan jeg trøste deg med at det er vanlig å føle det skummelt i begynnelsen, det tar lang tid før man får den fulle oversikten. Du har bare jobbet i 14 dager og det er ingen ting... Du er HELT fersk.

Jeg har aldri jobbet på sykehjem, men som Kitt ser jeg ingen grunn til at det skal være galt å begynne der. Og når det også er det du virkelig ønsker, ja da kan du vel satse på det først som sist. Det er jo også et stort behov for sykepleiere der. Lykke til med valget ditt ;)

Link to comment
Share on other sites

Først; 14 dager er INGENTING! Da jeg som nyutdannet begynte å jobbe på en medisinsk avdeling, tok det hvertfall nærmere 3 mnd før jeg følte at jeg hadde rimelig god oversikt og kontroll på det meste av prosedyrer!

 

Når det gjelder valg av arbeidssted, så må du gjøre det du har lyst til. Det er ikke sånn at du MÅ jobbe på sykehus. Mange velger det ,for å bli mer trygge på de tekniske tingene, prosedyrer etc, men det finnes massevis av utfordringer i eldreomsorgen også.

Hva du skal jobbe med videre, er det kun DU som bestemmer. Ikke hør på andre, hør på hva magefølelsen sier deg!

 

Lykke til ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg startet på sykehjem som nyutdannet,(ingen sykehus i nærheten av der vi bodde) og selv om jeg nok var litt usikker i begynnelsen så gikk det seg til. Det er mange utfordringer på sykehjem også, selv om man kanskje ikke får gjøre alle prosedyrer like ofte som på sykehus. Og noen gjør man ikke i det hele tatt. Men prosedyrer kan man alltids lære seg når man får behov for det, og en del prosedyrer man kan vil man måtte lære seg på nytt igjen fordi det kommer ny kunnskap,ny forskning,nytt utstyr etc.

Jeg har jobbet på sykehjem i over 15 år og har sett en utvikling av at de eldre nå skal behandles mer og mer på sykehjemmet isteden for å legges inn på sykehus, slik at utfordringene blir også større. Og dermed får vi bedre og bedre utstyr også. Noe lab-arbeid må vi også gjøre selv, men man får jo opplæring.

Og det er jo pga av trivsel jeg har blitt der i så mange år. Kunnskap om eldre og deres sykdommer er jo et eget kunnskapsfelt, så tenk på det som om du velger ditt spesialområde. Forandrer du mening etter noen år så vil du likevel ha nyttig kunnskap om eldre og deres sykdommer.

 

Men man står nok mer alene, litt avhengig av sykehjemmets størrelse og bemanning. Ofte er jeg eneste sykepleier på vakt på min avdeling, men det er som regel sykepleiere på andre avdelinger jeg kan spørre om råd i tvilstilfeller. Noen ganger er jeg eneste sykepleier på hele sykehjemmet, det verste med det er tidspress og bemanningen. Sist gang skrev jeg 12 avviksmeldinger på en vakt.

 

 

 

Usikkerhet er naturlig i begynnelsen, men du vil oppdage at du har mer kunnskap enn du faktisk tror. Ikke mist troen på deg selv og dine evner og kunnskaper.

Ønsker du å jobbe på sykehjemmet i hjemkommunen så kontakt de eller søk på en utlyst stilling der. Ofte stort behov for sykepleiere på sykehjem. Og særlig noen som faktisk har lyst til å jobbe med eldre.

Og det er fullt lovlig å innrømme for andre at man er ny og ikke kan alt enda, og du vil jo ha legevakt, tilsynslege og fastleger i bakhånd, bare en telefonsamtale unna.

 

Prøv deg på det du har lyst til å gjøre, uavhengig av hva som sies å være det beste. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kjære deg!

 

Du må følge hjertet ditt. dersom du liker å jobbe med gamle, og det er det du har sett for deg, ser jeg ingen grunn til at du ikke skal søke deg jobb på hjemstedet ditt. Det er absolutt masse utfordringer i eldreomsorgen også! Dersom du kunne tenke deg å jobbe på sykehus om noen år, ser jeg ingenting i veien for det heller. Det er ikke sånn at du ikke skal få lov til å være ny og usikker et sted fordi du er ferdig utdannet. Det vil altid være nye utfordringer på nye steder. Ha tro på deg selv, og gjør det du ønsker deg mest. Det vil alltid være det riktige.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy