Jump to content
Sykepleiediskusjon

Bøker


Guest Meg

Recommended Posts

Skal begynne å studere sykepleie på (forhåpentligvis) Lovisenberg diakonale høgskole. Men hvordan er det i forhold til bøker? Jeg aner ingenting om hvilke bøker jeg skal ha? Må man ha skaffet disse til første skoledagen? Og hvor får man ta i de?

Link to comment
Share on other sites

Dere får sikkert fagplan ved oppstart og der vil det vel stå hvilke pensumbøker dere trenger. Kan aldri tenke meg at dere må ha bøker før skolestart.

 

Skolebøker kan kjøpes mange steder. Store bokhandler i nærheten kan ha godt utvalg, høyskolene har ofte egne bokhandlere på skolene og man kan kjøpe over nett. Noen steder så møter også studenter fra de høyere klassene opp første skoledag for å selge bøker de selv er ferdige med.

 

Jeg går på videreutdanning og har kjøpt noe på høyskolens bokhandel, noe privat og noe på nett. Bl.a. www.haugenbok.no

 

Men vent til du får pensumliste, ulike skoler kan bruke ulike bøker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med du har vært her inne for å lese: http://www.ldh.no/ldh/index.php?option=com...=view&id=40

 

I menyen til høyre finner du fagplan, eksamensoversikt, semesteroversikt m.m. Jeg tok bare et kjapt søk og er ikke kjent på sidene så jeg fant ikke pensumliste, men du kan helt sikkert sende en mail til skolen å spørre.

 

Lykke til med studiene!

Link to comment
Share on other sites

Guest Gjest
Jeg regner med du har vært her inne for å lese: http://www.ldh.no/ldh/index.php?option=com...=view&id=40

 

I menyen til høyre finner du fagplan, eksamensoversikt, semesteroversikt m.m. Jeg tok bare et kjapt søk og er ikke kjent på sidene så jeg fant ikke pensumliste, men du kan helt sikkert sende en mail til skolen å spørre.

 

Lykke til med studiene!

 

 

 

Takk for svar. Fant mye spennende der, men ikke pensumliste. Men det får jeg vel når jeg begynner! Så mye på fagplanen og studiehåndboke. Ble kvalm og usikker når jeg så hvor mye man skal gjennom første året. Jeg har aldri vært flink i naturfag, og har ikke hatt biologi. Jeg har visst at anatomi og fysiologi er viktig på studiet, men nå ble jeg utrolig usikker på dette også:/ Jeg vil bli sykepleier, men så vet jeg ikke om jeg vil bli det likevel. Får nå bare prøve og se på det som en utfordring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også kommet inn på Lovisenberg. Har lett etter pensum liste, men ingen ting å finne på nett.

Hadde vært greit å kjøpt noe på forhånd, slika at man kunne startet å lese litt anatomi og fysiologi.

 

Så på boklisten til en annen skole. Der var det veldig mange bøker som jeg ikke så nødvendige. En hel stor bok hvor man bare brukte 2 kapitler etc. Er det vanlig at man ikke kjøper alle bøkene på listen?

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du alle bøkene på listen blir du fort ruinert ;) Jeg kjøper dem med mest pensum i, ellers baserer jeg meg på låne noen fra biblioteket. Enkelte kapitler kopierer jeg fra bibliotekbøker og lager egne kompendier. Det tar litt tid, men man sparer mye penger på den måten.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gjest

Noen som anbefaler en bok om anatomi og fysiologi (eller en annen som er viktig i dette studiet) som kan lånes på bibliotek, så jeg kan sette meg litt inn i det før skolen begynner?

 

I går kom jeg forresten inn på førstevalget mitt, Lovisenberg:)

Link to comment
Share on other sites

Har kommet inn på sykepleien i Grimstad og lurte på om det er noen andre som skal gå der som har funnet en pensumliste? Lette litt rundt på nettsidene deres i går, men klarte ikke å finne en. ;)

 

Gratulerer som har kommet inn B)

For å finne pensumlistene må du gå inn på studiehåndboka, og så på sykepleien i Grimstad. Så går du inn på de forskjellige emnekodene, og der finner du pensumlistene for hvert emne (det står en link til pensumliste til høyre på sida da) ;)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer som har kommet inn B)

For å finne pensumlistene må du gå inn på studiehåndboka, og så på sykepleien i Grimstad. Så går du inn på de forskjellige emnekodene, og der finner du pensumlistene for hvert emne (det står en link til pensumliste til høyre på sida da) ;)

 

Takk! Fant det til slutt ;) Nå gleder jeg meg noe helt enormt til å starte :)

Link to comment
Share on other sites

Noen som anbefaler en bok om anatomi og fysiologi (eller en annen som er viktig i dette studiet) som kan lånes på bibliotek, så jeg kan sette meg litt inn i det før skolen begynner?

 

I går kom jeg forresten inn på førstevalget mitt, Lovisenberg:)

 

Hei jeg er nå ferdig med første året på sykepleien og kan garantere deg at du har mye spennende i vente. til tider vil det være et slit med masse å gjøre, men det er verdt det. Anatomi og fysologi boka vi har brukt er Menneskekroppen av Sand mfl. i denne boken er mye av stoffet veldig tungt forklart og det akn hende at boken det friske menneske er lik så god og kanskje bedre(vet mange skoler bruker denne). ellers er Etikk, Kristoffersens Grunnleggende sykepleie bind 2 og Geriatrisk sykepleie bøker jeg har brukt mye i år.

 

Lykke til med studie.

Link to comment
Share on other sites

Anatomi og fysologi boka vi har brukt er Menneskekroppen av Sand mfl. i denne boken er mye av stoffet veldig tungt forklart og det akn hende at boken det friske menneske er lik så god og kanskje bedre(vet mange skoler bruker denne).

 

Her må jeg bare skyte inn at vi hadde "Det friske mennesket" av Wyller som pensum i anatomi, og jeg valgte etterhvert å gå over til å bruke "Menneskekroppen" ettersom jeg syns det var en MYE bedre bok. Wyller bruker masse plass på pedagogisk dilldall, i stedet for å konsentrere seg om å sette opp fagstoffet på praktisk vis.

 

Men smaken er som baken, antakelig :)

Link to comment
Share on other sites

Her må jeg bare skyte inn at vi hadde "Det friske mennesket" av Wyller som pensum i anatomi, og jeg valgte etterhvert å gå over til å bruke "Menneskekroppen" ettersom jeg syns det var en MYE bedre bok. Wyller bruker masse plass på pedagogisk dilldall, i stedet for å konsentrere seg om å sette opp fagstoffet på praktisk vis.

 

Men smaken er som baken, antakelig :)

 

Hehe, ja det er det nok garantert. Jeg likte Wyller bøkene MYE bedre enn Menneskekroppen! :) (når jeg først ble vant til hans måte å skrive på that is :) hehe)

Og av praktiske grunner fordi vi allikevel måtte lese Wyller til patologipensum.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy