Jump to content
Sykepleiediskusjon

HJEEELP....Allergi!!


hjerterom

Recommended Posts

Spør her da jeg har prøvd de fleste arena uten å få tilfredsstillende svar.

 

Har et barn med astma og alvorlig matvareallergi, samt dyreallergi.

Mine svigerforeldre gått til anskaffelse av kanin. Der har barnet "scoret" 11,00 på allergi-verdiene.

I forhold til nøtter der det scorer 12,10 på peanøtt, 15,70 på hasselnøtt og 40,30 på valnøtt.

Barnet har epi-pen og ventoline samt zyrtec liggende just in case. Vi har vært nære ved å miste barnet 2 ganger da det fikk i seg nøtter skjult i drops o.l.

 

Mine svigerforledre mener vi er hysterisk overfor barnet og at vi ødelegger familieharmonien med dette "tullet"!!!!!!

 

Vi har sagt at vi ikke kommer på besøk så lenge de har disse kaninene gående rundt. Pga dyrehår og flass som dras inn i hus.

Deres svar er at kaninene er enten inne i et fjøs bak 3 lukkede dører på høst og vinter, og sitter i bur vår og sommer - og de kan ikke skjønne at dette skal utgjøre en så stor risiko at vi velger å utelate dem som besteforeldre fra barnas liv....

 

Blir litt motløs av slikt og har i 3 månder nå kjempet en kamp for å bli tatt på alvor, og nå går vi tom for nye argumenter.... de vil rett og slett ikke høre på. De tror at allergi har en form, og skjønner ikke at det finnes ulike grader av anfall. I tillegg mener de at Staten må endre sine lover hva dyrehold og dyrebutikk (???) gjelder, for det er sikkert allergikere rundt omkring bondegårder og dyrebutikker..... Så så alvorlig som vi skal ha det til er det neppe.

 

COME ON.......... !!

 

Noen som kan komme med tips og råd i forbindelse med dette? Har prøvd å komme i kontakt med fastkegen vår, som er på ferie - og andre leger her har lang ventetid og dette er ikke akutt nok til at vi kan få en konsultasjonstime. Fastlege har sendt henvisn. til Dr. Bolle Ved UNN, men han er også på ferie, så her står vi uten noen å henvende oss til.... ANYONE???

 

Har hittil forholdt meg forholdsvis rolig, men kjenner nå at udyret er på tur frem i lyset... ;) Føler meg latterliggjort av svigers og at vi overdriver alvoret i dette.

Link to comment
Share on other sites

Personlig ville jeg latt svigers prioritere kaninene i stedet for barna hvis de mener det er greit. Allergi er alvorlig og barn skal ikke utettes for det de evt måtte vær allergisk for unødig. Har sett en del stygge anfall både som spl, og som far til en allergiker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner meg sånn igjen i det du skriver, tror dette er en situasjon mange helsepersonell opplever.Folk tror de vet, og på grunn av manglende kunnskap tror de at man overdriver.

Eksempler jeg kan komme med er: Jeg er ikke smittsom nå, mens de fortsatt er syke (sønnen min har moderat leukopeni og jeg prøver å ikke oppsøke smitte) eller hvorfor kan du ikke ta en antibiotikakur, når jeg forteller for n`te gang at dette dreier seg om et virus og antibiotika hjelper ikke, eller tåler du ikke bare en reke da?(jeg har skalldyrsallergi) osv., osv.

 

Vel, det du må gjøre er å være bestemt og si, nei vi kan ikke komme enn så lenge... så lenge kaninen har vært i huset kan det faktisk være farlig for barnet og det hjepler ikke om det er lenge siden kaninen var der. Allergenene finnes ikke bare i hårene til dyret, men også i flass, spytt og urin. Allergenene kan sitte igjen i støvet i huset og på klærene, så man er langt fra sikker selv om dyret ikke befinner seg i huset eller er i et annet rom. Forklar at det finnes mange grader av allergi, de fleste har en mild form, men ditt barn har en alvorlig form som kan være livstruende.

Jeg husker da sønnen min begynte på skolen informerte en mor klassen om barmet hennes som hadde alvorlig eggallergi (hadde hatt anafylaktisk reaksjon på egg) hvorpå en annen mor spør. Ja men kan vi ikke servere han boller som er penslet med egg!

Så det er ikke enkelt å få folk til å forstå.

Lykke til, håper du blir hørt og forstått ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har selv alvorlig allergi, mot masse forskjellige ting, bl.a. hund. Tanten og onkelen min har hund som jeg tåler svært dårlig. Endte nesten opp i respirator sist vi var på besøk. Dette har da resultert i at jeg ikke reiser inn til dem mer i det hele tatt. Har gitt klar melding om at hunden skal ha vært død i 2 år før jeg kommer på besøk neste gang.

 

Og la meg bare si en ting : DERE OVERDRIVER IKKE!!!!!! allergi kan bli sterkere gang for gang! Det beste er å ikke utsette seg for ting en vet en er allergisk mot

Link to comment
Share on other sites

Guest valerica

Hei,

 

jeg kan si at du maa ha stor forsiktighet med barn.

 

Men det er mye bedre aa la svigereforeldre uten deres besoek enn aa bli barnet syk.

 

Du maa huske at om barn faar ofte anfallallerigi han blir mer sensibel for.

 

Du maa gaa for spesielundersoekelse paa kontor lege som er alergolog og ikke legefast

 

Det er skjmabehandling som kurer og forklarer problemer pgav allergi.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy