Jump to content
Sykepleiediskusjon

Nyutdannet sykepleier som sliter :(


Guest ......

Recommended Posts

Guest ......

Jeg ble ferdig utdannet i år. Jeg har jobbet noen uker på sykehus nå og jeg sliter noe veldig. Jeg får gode tilbakemeldinger, både fra pasienter og kollegaer. Men jeg tror slett ikke at sykehus er tingen for meg. Jeg "lengter" etter hjemmesykepleien. Vet ikke helt hvorfor men.. Nå har jeg sommerjobb ut august, og har deretter fått et 3 mnd vikariat ut november. Men jeg ønsker IKKE denne jobben allikevel. Jeg trodde virkelig det for jeg trivdes der i praksis..

Det knyter seg i magen når jeg skal på vakt og våkner midt på natten når jeg skal på dagvakt. jeg takler ikke dette presset!

Jeg er mer et rutinemenneske og liker det trygge og faste, derfor tror jeg hjemmesykepleie kan passe bedre.

Er det dumt av meg å si opp dette vikariatet? Bør jeg holde ut? Vet ikke hva jeg skal gjøre.... vet at det blir ledige jobber i hjemmetjenesten snart, men er også redd at gresset ikke er grønnere på den andre siden..

 

 

Er så usikker. og redd. Og tror jeg angrer på hele greia :) slik føler kanskje mange, men jeg hater å ha det slik.

Link to comment
Share on other sites

Hei og gratulerer som ferdig sykepleier :)

Det er fryktelig vondt å ha det slik, men jeg tror de fleste føler mer eller mindre det du beskriver. Det er tøft å være både nyutdannet og ny på jobb. Plutselig har man et stort ansvar og man føler at tiden ikke strekker til, man sliter kanskje med å få oversikten og alt føles litt kaos.

Etter hvert kommer du mer inn i tingene og blir tryggere på deg selv og da går det lettere, men dette er en prosess som tar litt tid.

Nå er det også midt i ferieavviklingen, og da er ting litt mer kaos på avdelingen også.

Mitt råd er faktisk at du skal holde ut disse tre månedene og kjenne etter hva du føler i november.

Det kan godt være at hjemmesykepleien er stedet for deg, det vet jeg ikke, men da har du i det minste gitt denne jobben du er i nå en sjangs. Du trivdes der som student og da er det trolig bare en fase du må igjennom.

Håper du holder oss oppdatert om dine valg og hvordan det går.

Ønsker deg masse lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Guest hovedinnlegger
Hei og gratulerer som ferdig sykepleier :)

Det er fryktelig vondt å ha det slik, men jeg tror de fleste føler mer eller mindre det du beskriver. Det er tøft å være både nyutdannet og ny på jobb. Plutselig har man et stort ansvar og man føler at tiden ikke strekker til, man sliter kanskje med å få oversikten og alt føles litt kaos.

Etter hvert kommer du mer inn i tingene og blir tryggere på deg selv og da går det lettere, men dette er en prosess som tar litt tid.

Nå er det også midt i ferieavviklingen, og da er ting litt mer kaos på avdelingen også.

Mitt råd er faktisk at du skal holde ut disse tre månedene og kjenne etter hva du føler i november.

Det kan godt være at hjemmesykepleien er stedet for deg, det vet jeg ikke, men da har du i det minste gitt denne jobben du er i nå en sjangs. Du trivdes der som student og da er det trolig bare en fase du må igjennom.

Håper du holder oss oppdatert om dine valg og hvordan det går.

Ønsker deg masse lykke til!

 

Takk for svar. Jeg hadde nok bestemt meg innerst inne for hva jeg ville gjøre. Jeg sa opp vikariatet idag. Jeg lettet 10 kilo. Matlysta kom tilbake også. Nå skal jeg være der i sommervikariatet, så starter jakten på jobb i hjemmesykepleien. Håper jeg har tatt det riktige valget, men det gjenstår å se. Jeg var hjertelig velkommen tilbake på avdelingen hvis jeg ombestemte meg.. Har det litt bedre nå i alle fall. Men vet jo også at dette er sikkert noe jeg må gjennom uansett hvor jeg jobber. Men i hjemmesykepleien er det litt mer faste rutiner, litt mindre utfordringer og mer tid med pasientene (noe som er viktig for meg). Tror det passer bedre for meg og min personlighet på en måte...

takk for svar igjen :P

Link to comment
Share on other sites

Takk for at du oppdaterte oss :P

Så bra du følte en slik lettelse over den avgjørelsen du tok. Ja når du følte det slik, var det sikkert riktig for deg :)

Og om du ombestemmer deg, så var du jo hjertelig velkommen tilbake. Ja da kan du jo bare slappe av og ikke bekymre deg for om du har valgt feil. Nå har du i hvert fall prøvd deg litt på sykehus og vet litt hva det vil si.

Håper du snart finner en jobb i hjemmesykepleien og at du forteller oss hvordan det går.

Du får ha lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du gjorde rett når situasjonen plaget deg sånn at det gikk utover nattesøvnen, og du bare gruet deg.

 

Håper du snart er på plass i en jobbesituasjon du trives i. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest_Nyutdannet_*

Du har min medfølelse, hvis en kan bruke et slikt ord.

Kjenner meg veldig igjen i det du forteller, hadde det likedan når jeg var nyutdannet. Det er 1 år siden nå. Læringskurven er bratt og tidvis brutal som fersk spl. Men gruer meg i hvert fall ikke til å dra på jobb nå :)

 

Håper virkelig at ting "faller på plass" for deg og at du trives i hj.spl. :)

Lykke til videre!

Link to comment
Share on other sites

Husk at sykepleiefaget er mye mer enn bare sykehus og sykehjem! Hjemmesykepleien "styrer" du mer selv, selv om tempoet til tider kan være noe høyt!

Det viktige for deg er å finne en arbeidsplass som du trives på, uansett hvor det måtte være.....

 

Hilsen en som er sykepleier i fengsel (kan anbefales!, spennende og utfordrende!)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 year later...
  • 5 years later...

 

14 hours ago, Tvilling said:

Takk for interessant link. Det er ikke så ofte man hører om fengselhelsetjenesten, så det var veldig spennende å lese denne repotasjen. Høres ut som en interessant, men tøff jobb. Er det mest psykiatriske sykepleiere som jobber i fengsel?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy