Jump to content
Sykepleiediskusjon

SIK, Innleggelse av permanent kateter og opptrekk av medikament fra hetteglas.


Karina

Recommended Posts

SIK: kladd, engangskateter (er vel standard med str 12 eller 14), urinflaske, sterile hansker i riktig str, vaskesett, saltvann....evnt kompresser om du bruker det, selv synes jeg bare det er i veien.

 

Permanent kateter: xylocaingel, kateter, kateterpose, 10 ml sprøyte med sterilt vann til å fylle ballongen med, urinflaske, kladd, vaskesett og saltvann, sterile hansker.

 

Optrekk av medikament trengs det vel bare en sprøyte i riktig str og opptrekkskanyle.

 

Jeg har sikkert glemt noe nå. correct me if I'm wrong.

Link to comment
Share on other sites

SIK: kladd, engangskateter (er vel standard med str 12 eller 14), urinflaske, sterile hansker i riktig str, vaskesett, saltvann....evnt kompresser om du bruker det, selv synes jeg bare det er i veien.

 

Permanent kateter: xylocaingel, kateter, kateterpose, 10 ml sprøyte med sterilt vann til å fylle ballongen med, urinflaske, kladd, vaskesett og saltvann, sterile hansker.

 

Optrekk av medikament trengs det vel bare en sprøyte i riktig str og opptrekkskanyle.

 

Jeg har sikkert glemt noe nå. correct me if I'm wrong.

 

Kan hende det er jeg som ikke er helt med, men hvorfor tar du med xylocaingel på permanent kateter, og ikke på SIK? Jeg har aldri lagt inn permanent kateter, men på menn bruker jeg xylocaingel selv om det "bare" er SIK... Men ved SIK på kvinner har jeg ikke brukt det. Hva gjør dere andre?

Link to comment
Share on other sites

Kan hende det er jeg som ikke er helt med, men hvorfor tar du med xylocaingel på permanent kateter, og ikke på SIK? Jeg har aldri lagt inn permanent kateter, men på menn bruker jeg xylocaingel selv om det "bare" er SIK... Men ved SIK på kvinner har jeg ikke brukt det. Hva gjør dere andre?

 

Er de litt nervøse for der bruker jeg xylocain, men det er ekstreeemt sjeldent mine pasienter har vondt av Siking. Dette er gjerne de som har blitt SIKet flere ganger før da, men permanent har vært mer enn sånn engangsgreie når de blir innlagt. Engangskatetera har også glidemiddel i fra før av, emns permanent ikke har det. Da bruker jeg xylocainet som et slags glidemiddel. Tror slangen er større også, eller er det bare noe jeg har innbilt meg?

Link to comment
Share on other sites

Tror slangen er større også, eller er det bare noe jeg har innbilt meg?

De finnes i flere størrelser.

 

Jeg har alltid brukt xylokain ved permanent kateter (hvis pasienten ikke er allergisk mot dette) ja for det må man nesten for ellers blir det friksjon pga manglende glidemiddel som Banshee sier. Ved engangskateterisering bruker jeg også Xylocain på menn, hvis de ikke er veldig vant med prosedyren. På kvinner gjør jeg det kun hvis de er nervøse. Men hvis man skal kateterisere flere ganger daglig, må man vel være litt forsiktig med bruk av xylocain for å ikke overdosere...

 

PS. Da jeg gikk på skolen kalte vi det RIK (ren intermetterende kateterisering) Er SIK det samme?

Link to comment
Share on other sites

SIK er steril intermetterende kateterisering, så samme prosedyre bare sterilt.

Takk for svar , da har jeg alltid brukt metoden SIK :) Men jeg vet jo at pasientene brukte RIK til hjemmebruk, men på sykehuset likte jeg best å bruke SIK.

Oops, da het det jo sikkert SIK og RIK da jeg gikk på skolen også :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hei :)

hva utstyr trenger du til prosedyrene SIK, Innleggelse av permanent kateter og opptrekk av medikament fra hetteglas?

og hva er viktig å passe på ved disse prosedyrene?

tusen takk for svar.

mvh Karina

 

Ved opptrekk fra hetteglass pleier jeg alltid å sette på en sil mellom kanylen og sprøyten for å unngå glass i væsken. Knekker også av hetten i et papir i tilfelle den knuses...noe som skjer ofte :blink:

Link to comment
Share on other sites

Ved opptrekk fra hetteglass pleier jeg alltid å sette på en sil mellom kanylen og sprøyten for å unngå glass i væsken. Knekker også av hetten i et papir i tilfelle den knuses...noe som skjer ofte :blink:

 

Men her snakker du om ampuller, ikke hetteglass :)

 

Da jeg jobbet på sykehuset, brukte vi filterstrå til å trekke opp fra glassampuller, for å unngå glass i væsken.

 

Hetteglass har gummimembran.

Den skal vel egentlig sprites før man stikker i den.

Link to comment
Share on other sites

Men her snakker du om ampuller, ikke hetteglass ;)

 

Da jeg jobbet på sykehuset, brukte vi filterstrå til å trekke opp fra glassampuller, for å unngå glass i væsken.

 

Hetteglass har gummimembran.

Den skal vel egentlig sprites før man stikker i den.

 

:) Nattarbeid gjør noe med hodet :P

Lærte vel også at hetteglass skal sprites..men hvor mange gjør det da? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Filterstrå? Det har jeg aldri hørt om. Men sikkert lurt å bruke. Er dette riktig bilde av det? 73624550250-m.jpg

 

Filteres medikamentvæsken inne i den?

Men her snakker du om ampuller, ikke hetteglass :blink:

 

Da jeg jobbet på sykehuset, brukte vi filterstrå til å trekke opp fra glassampuller, for å unngå glass i væsken.

 

Hetteglass har gummimembran.

Den skal vel egentlig sprites før man stikker i den.

Link to comment
Share on other sites

Filterstrå? Det har jeg aldri hørt om. Men sikkert lurt å bruke. Er dette riktig bilde av det? 73624550250-m.jpg

 

Filteres medikamentvæsken inne i den?

 

Ja, det er sånn de ser ut.

Det er filter inni der ja, og filterstrået brukes i stedet for kanyle når man trekker opp fra glassampuller.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest petronella

:) Nattarbeid gjør noe med hodet :P

Lærte vel også at hetteglass skal sprites..men hvor mange gjør det da? :blink:

 

Jeg regner med at du ALLTD spriter av hetteglasset før du skal bruke det? Eneste unntaket er hvis du bryter forseglingen akkurat nå og skal bruke alt innholdet (ikke perforere flere ganger)

Link to comment
Share on other sites

Ang. SIK: Her ble jeg opplært til å alltid bruke xylocain på kvinner da jeg var i praksis på gynekologisk avdeling. Det var en del av prosedyren ved avdelingen. Argumentet for dette, var at ved bruk av xylocain slappes muskelaturen, noe som hindrer rifter. Selv om lofric-kateter gir minimalt med friksjon (det ligger jo i navnet.... ;) ), mente legene at den spente muskulaturen kunne føre til ørsmå rifter. Riftene er mottagelige for infeksjon. Dette er kanskje spesielt viktig innenfor sykehus, hvor nosokomiale infeksjoner ofte er en komplikasjon...

 

Et annet argument, var at noen kvinner har gjennomgått seksuelt misbruk. Dette er det slett ikke alle som er åpne om, derfor er et par dråper xylocain en liten pris å betale for at disse kvinnene skal ha minimalt med ubehag under prosedyren.

 

 

Ang. glassampuller som ble nevnt lenger opp: Jeg knekker av ampullen i en pakke med desinfeksjonstørk. Pakken er mer robust enn et papirtørk, og kantene på ampullen blir desinfisert. Her jeg jobber bruker vi også filter ved opptrekk fra ampuller.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 3 months later...

Ang utstyr til SIK, RIK og KAD: et godt tips jeg lærte i praksis på gynekologisk avdeling.. Når en skal utføre prosedyrer på kvinner, kan det være lurt å ta på seg rene hansker først og lokalisere urinrørsåpninger før man tar på seg sterile hansker og begynner å vaske. Jeg har alltid med meg en liten lyslykt (som brukes til å lyse i øyene med) når jeg skal kateterisere på kvinner.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 4 months later...
  • 3 weeks later...

Hvis man har brukt NaCl til å fylle ballongen med, kan dette ødelegge kateteret?

fra PPS:

 

Ballongen skal fylles med sterilt vann. Alternativt kunne man tenke seg at ballongen kunne fylles med sterilt saltvann eller luft, men ingen av delene er å anbefale. Saltvann er uheldig fordi det kan føre til at det danner seg krystaller i påfyllingskanalen, og da kan det bli vanskelig å få tømt ballongen. Luft er heller ikke å anbefale, da ballongen vil flyte opp til urinoverflaten slik at urindrenasjen gjennom kateteret blir hindret (Beynon m.fl 2005).
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy