Jump to content
Sykepleiediskusjon

Blodfortynnende medikamenter


Guest nucleus

Recommended Posts

Guest nucleus

Jeg sliter litt med å skjønne forskjellene mellom forskjellig blodfortynnende medikamenter. Vet at de fungerer på forskjellige måter, men greier ikke helt å skjønne når de skal brukes og når de ikke skal brukes. F.eks vet jeg at Fragmin ofte brukes ved lungeembolier/dype venetromboser og kirurgiske inngrep, mens det ikke er så vanlig i infarktsammenheng. Albyl-e, Plavix og Arixtra brukes i forhold til hjerteinfarkt, mens Marevan ofte brukes ved atrieflimmer og kunstige hjerteklaffer. Men hvorfor gis f.eks ikke Plavix eller Albyl til hjerteklaffopererte? Føler meg så dum når pårørende spør meg om hvorfor pasienten min står på Fragminm istedet for Arixtra og slike spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Det står endel om dette i legemiddelhåndboken, jeg vil anbefale deg å lese litt der. Der står det blant annet dette som jeg har prøvd å forklare kort her:

Ved venøse tromber dominerer plasmakoagulasjonen. Da virker heparin og marevan fordi dette er antikoagulantia som har effekt på plasmakoagulasjonen. De hindrer fibrindannelse slik at tromben ikke vokser. Marevan og heparin har best effekt på venøse tromber , men virker også på arterielle.

Ved arterielle tromber dominerer blodplatetromber, de kan derfor forebygges med platehemmere som acetylsalisylsyre,men dette virker ikke på venøse tromber.

 

 

Ved atrieflimmer kan det gis enten antikoagulasjon (marevan) eller platehemmer som acetylsalisylsyre. Men risikoen for hjerneslag reduseres mest ved bruk av Marevan, så hva pasienten får vurderes i hvert enkelt tilfelle ut fra andre riskofaktorer.

 

Altså er platehemming årsaken til tromben som ved arterielle tromber velges platehemmere for å forebygge nye.Venøse tromber vil ha ingen effekt av slike platehemmere så de må ha antikoagulantia. Antikoagulantia har imidlertid effekt på både venøse og arterielle, men best effekt på de venøse..

Håper du ble klokere.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei, har et lite spørsmål som jeg håper noen kan svare på. Albyl- E skal som kjent egentlig svelges hele (pga fare for lokalirritasjon i ventrikkelenslimhinnen), men hva kan alternativt gjøres ved store svelgproblemer hos pasienten, er det et annet legemiddel med samme virkestoff/effekt som da eventuelt er å foretrekke, og som har en annen administrasjonsmetode? Håper noen har et tips eller to :)

Link to comment
Share on other sites

Dette er acetylsalisylsyre og det finnes flere alternativer her, som ikke er enterotabletter. Blant annet Globoid og Asperin. Jeg ville hørt med legen om han ikke kunne ta det i stedet for. Styrken her er sterkere , men de kan deles. Før fantes det noe som het Dispril som skulle løses opp i vann, men den gikk dessverre ut for noen år siden. Vet ikke om det er kommet en erstatning for den.

Link to comment
Share on other sites

Dette er acetylsalisylsyre og det finnes flere alternativer her, som ikke er enterotabletter. Blant annet Globoid og Asperin. Jeg ville hørt med legen om han ikke kunne ta det i stedet for. Styrken her er sterkere , men de kan deles. Før fantes det noe som het Dispril som skulle løses opp i vann, men den gikk dessverre ut for noen år siden. Vet ikke om det er kommet en erstatning for den.
vi fikk nettopp ny ladning dispril på jobb! kan det ha dukket opp igjen?

 

1 kvart dispril er samme som en albyl-e 75, fikk forordnet det nå sist vi hadde en med PEGsonde som sto på albyl-e

 

Link to comment
Share on other sites

vi fikk nettopp ny ladning dispril på jobb! kan det ha dukket opp igjen?

 

1 kvart dispril er samme som en albyl-e 75, fikk forordnet det nå sist vi hadde en med PEGsonde som sto på albyl-e

 

Så bra at dere fikk inn en ny ladning Dispril. Men så merkelig, nå søkte jeg den opp i felleskatalogen og der stod den under utgåtte preparater i 2010.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Morten

Dispril brukes av sykehus, samt prehospitalt. Det er ikke tilgjengelig for privatpersoner, men sykehus kan fritt importere det selv. Dermed har begge rett, ettersom det er tatt vekk for vanlige folk i felleskatalogen. :)

Link to comment
Share on other sites

Dispril brukes av sykehus, samt prehospitalt. Det er ikke tilgjengelig for privatpersoner, men sykehus kan fritt importere det selv. Dermed har begge rett, ettersom det er tatt vekk for vanlige folk i felleskatalogen. :)

så bra!takk for oppklarende svar!

Link to comment
Share on other sites

Ved atrieflimmer kan det gis enten antikoagulasjon (marevan) eller platehemmer som acetylsalisylsyre. Men risikoen for hjerneslag reduseres mest ved bruk av Marevan, så hva pasienten får vurderes i hvert enkelt tilfelle ut fra andre riskofaktorer.

 

I de nye retningslinjene for hjerneslagbehandling er anbefalingene Marevan for pasienter med atrieflimmer som her gjennomgått et TIA eller hjerneinfarkt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Synne

Jeg henger meg på denne blodfortynnende-tråden :)

Jeg vet at det står i Felleskatalogen at Marevan skal/bør tas til samme tid på døgnet hver dag. Men, i går kom jeg over en hendelse hvor min bruker hadde glemt å ta dosen sin kl. 13.00, jeg kom til henne kl 19.30. Jeg sa hun kunne ta den på bakgrunn av at det da fortsatt er mange timer til neste døgn, og neste dose igjen kl. 13.00. Og for da å ikke "forstyrre INR" for mye med å hoppe over en dose. Hva tenker dere om dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg henger meg på denne blodfortynnende-tråden :)

Jeg vet at det står i Felleskatalogen at Marevan skal/bør tas til samme tid på døgnet hver dag. Men, i går kom jeg over en hendelse hvor min bruker hadde glemt å ta dosen sin kl. 13.00, jeg kom til henne kl 19.30. Jeg sa hun kunne ta den på bakgrunn av at det da fortsatt er mange timer til neste døgn, og neste dose igjen kl. 13.00. Og for da å ikke "forstyrre INR" for mye med å hoppe over en dose. Hva tenker dere om dette?

 

 

Jeg ville nok gjort det samme som deg. Ut fra det som står i felleskatalogen under pasientinformasjon forstår jeg det slik at det du gjorde var riktig. Jeg kopierer:

 

Hvis du glemmer å ta Marevan til vanlig tid, skal du ta dosen så snart du kan samme dag. Har du glemt å ta Marevan en dag fortsetter du med vanlig dose neste dag. Har du glemt Marevan 2 eller flere dager bør du kontakte lege.

http://www.felleskat...d-pharma-561229

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg spørre hvordan dere sykepleiere har fått kunnskaper om hvilke ulike blodfortynnende medikamenter som skal brukes når? Er det gjennom erfaringer eller har dere lest dere til det? Jeg trodde det var legekunnskap :) Er ikke så inni medikamenter da jeg har generelt få erfaringer rundt det siden jeg "bare" er student.. Får litt angst av å lese i denne tråden.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg spørre hvordan dere sykepleiere har fått kunnskaper om hvilke ulike blodfortynnende medikamenter som skal brukes når? Er det gjennom erfaringer eller har dere lest dere til det? Jeg trodde det var legekunnskap :) Er ikke så inni medikamenter da jeg har generelt få erfaringer rundt det siden jeg "bare" er student.. Får litt angst av å lese i denne tråden.. :lol:

nysgjerrighet! leser mye i felleskatalogen og legemiddelhåndboka
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei igjen...

Et nytt spørsmål i forhold til Marevan.. De fleste som går på Marevan, som jeg har vært bort i tar det på morgenen. Jeg har alltid tenkt på det som at "slik skal det være - alltid"... Men, ingen regel uten unntak...Hva er unntaket? er det noen som vet?

Jeg har møtt noen pasienter nå som får det midt på dagen/sen ettermiddag... og pasienten svarer at det er legen som har sagt at det skal være slik.... Men, hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Ja det viktigste er nok at det tas til samme tid hver dag. Jeg tror kanskje at det er vanlig å gi dette med morgenmedisinene fordi mange steder setter man opp medisiner som skal doseres kun en gang i døgnet om morgenen.

Da jeg jobbet på sykehus ga vi pasientene Marevan om formiddagen, årsaken var at om morgenen ble det målt INR og da hadde man svaret klart før man ga Marevan.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy