Jump to content
Sykepleiediskusjon

Omskolering?litt tips og råd om dere har?


Guest Sørlending

Recommended Posts

Guest Sørlending

Hei hei.

Jeg er 28 år gammel, og begynner rett og slett å bli skikkelig lei av kontor, kontoret rett og slett suger energien ut av meg.

Ikke missforstå, jeg har en god jobb med mer en godt betalt.

Jeg har to barn og en flott og supportiv kone(og masse huslån selvsagt)

Gang på gang når jeg blir lei tenker jeg at å få jobbe med å ta i mot skadede passienter som kommer inn døra, eller være tilstede under kritiske opperasjoner ville vært en spennende fremtid.

Jeg vil ha litt fart og samtidig hjelpe andre! Bety noe mer i andres liv, være der for noen som trenger meg.

 

Jeg vet det høres ut som jeg tar dette rett ut av luften, men jeg har jobbet i forsvaret og har et par gangen måtte assistere medicen(anestesisykepleier) ute i felten når noe har skjedd(i utlandet)

Jeg husker rushet av å høre medicen si "godt jobbet, han er overlever dette". Det var noe med følelsen av å ha gjort noe viktig, utgjort en forskjell.

 

Jeg har derfor lurt på å si opp jobb, selge meg ut av min andel av familiehytta for å studere sykepleie.

 

Spm mine er derfor.

 

Glorifiserer jeg yrket?

 

Vil det være vanskelig å få en jobb på akuttmottak her nede i sør?

Eller på en kirurgisk avdeling?

 

Er det generelt vanskelig å få sykehusjobb? Jeg kunne ikke tenke meg å jobbe på sykehjem(ære være de flotte menneskene som gjør det!)

 

Hvordan er snittlønn for sykepleier med alle tillegg og litt ekstra vakter osv?

 

Er det vanskelig å få jobb etter eventuell anestesi eller intensiv spesialisering?

 

 

Hoi, her var det mange spm, men det er så mye som flyter rundt i hodet mitt!

 

Takker for alle svar som bidrar til å løse opp i hva jeg skal gjøre videre i livet mitt!

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Hvis du har lyst til å bli sykepleier synes jeg du bør kaste deg ut i det.

Ikke godt å vite om du glorifiserer yrket. Du får lese litt rundt på forumet her, så danner du deg kanskje et bilde av hva dette yrket går ut på?

Her har vi en tråd om dette å være sykepleier http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=492

Og i dette forumet står det endel om de spesialitetene du interesserer deg for: http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showforum=10

Nå er det endel som endrer ønsker om hvor de vil jobbe i løpet av utdannningen, så hvor det er lett å få jobb synes jeg ikke du skal tenke så mye på. Og det kan jo også endre seg innen du er ferdig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest splstud

Hei! høres ut som et fornuftig valg.

Jeg er selv 28, og ferdig med sykepleiestudiet til sommeren. Trenger helt klart flere menn til yrket! :)

 

Det positive med å velge sykepleien er at det er så enormt mange muligheter når en er ferdig. Det er et hav av spennende videreutdanninger.

Det snakkes mye om dårlig lønn osv. Det kommer jo litt an på den som ser egentlig. For mange så er det å jobbe som sykepleier så givende at lønnen kommer i "andre rekke".

Dessuten så er det jo ikke så dårlig betalt om en har noen år arbeidserfaring. Kommer jo an på hvor du jobber også. Jeg tenker med tiden å ta videreutdanning i anestesi, for deretter å jobbe på plattform i nordsjøen. God turnusordning (2 uker på og 4 uker av) og en grunnlønn på 850 000 før tillegg og overtid, må jeg si frister for min del ihvertfall! :)

 

Angående spørsmålet ditt om det er vanskelig å få jobb på sykehus, vil jeg si nei. Jobb får du alltid, men det står heller på hvor stor stilling du får i første omgang. Mange deltidsstillinger som 50% og lignende. Men om en kan supplere det med ekstravakter har en jo mulighet til å jobbe over 100% om det er ønskelig. Alltid en mulighet! Kjenner mange som jobber på akuttmottak uten videreutdanning. Kirurgiske avdelinger får du garantert jobb på.

 

Stå på, søk sykepleien og kast deg ut i det! Det er ihvertall utrolig gøy og givende! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest sykepleiermannen

Hvis du har tenkt til å tjene nok penger til å leve av, så er det bare å glemme sykepleier yrket. I yrker hvor hovedtyngden av jobber er i det offentlige vil aldri lønnningene bli på høyde med det private. Jeg har venner uten utdanning, som jobber i butikk, lager og div yrker, som tjener bedre enn jeg gjorde som sykepleier.

 

Jobber nå med tekniskee hjelpemidler, og vips så nesten dobblet jeg lønnen og har en drøss med andre goder.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy