Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvordan måler dere opp før i.m inj?


img

Recommended Posts

Først vil jeg bare ønske deg velkommen hit :)

Nå har jeg sittet en halv time og søkt etter bilder av injeksjonsteknikker, men finner jo ingen som viser det skikkelig.Jeg tenkte jeg skulle vise et bilde av den teknikken jeg bruker. Jeg klarer ikke å beskrive den. Finnes det noen bilder på nett slik at jeg kan vise hva jeg gjør.

Link to comment
Share on other sites

Mange bruker vel en teknikk med å legge en hånd på hoftekammen, med tommelen mot forsiden av kroppen, og så spre de andre fingrene litt og så sette sprøyten i punktet mellom langfinger og ringfinger. Mannen min bl.a.lærte den teknikken når han ble utdannet.

 

Vi lærte ikke den teknikken. Vi lærte at skulle vi f.eks sette injeksjonen på høyre side så delte vi høyre setehalvdel i fire ruter og ca midt i den øverste ytre firkant mot hoftekammen kunne vi sette injeksjonen. Da går man klar av isjiasj-nerven. Så jeg markerer hvor hoftekammen er med hånden og setter så injeksjonen i den bløte delen ca midt i den øverste ytre firkanten. Og det har fungert helt fint i mine 20 år som sykepleier.

Link to comment
Share on other sites

Mange bruker vel en teknikk med å legge en hånd på hoftekammen, med tommelen mot forsiden av kroppen, og så spre de andre fingrene litt og så sette sprøyten i punktet mellom langfinger og ringfinger. Mannen min bl.a.lærte den teknikken når han ble utdannet.

 

Vi lærte ikke den teknikken. Vi lærte at skulle vi f.eks sette injeksjonen på høyre side så delte vi høyre setehalvdel i fire ruter og ca midt i den øverste ytre firkant mot hoftekammen kunne vi sette injeksjonen. Da går man klar av isjiasj-nerven. Så jeg markerer hvor hoftekammen er med hånden og setter så injeksjonen i den bløte delen ca midt i den øverste ytre firkanten. Og det har fungert helt fint i mine 20 år som sykepleier.

 

 

Takk Beth for at du er så flink til å forklare :) Jeg lærte og har siden alltid brukt den teknikken som mannen din bruker. Den eneste forskjellen er at jeg setter sprøyten mellom pekefinger og langfinger. Kanskje jeg lærte å sprike mer med fingrene?

Link to comment
Share on other sites

Guest Sykepleiestudent

Hei :) jeg har også lært den teknikken på skolen, men nå som jeg har hvert i sykehus praksis har jeg blitt lært å sette den i låret. Hva er best mon tro? føler det er litt lettere å sette den i låret, å finne muskelen ved at pasienten først strammer den. men hva er egentlig tryggest?eller er det det samme? Hilsen Monica :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør som mannen din, bortsett fra at jeg spriker med langfinger og pekefinger. Men så dobbelsjekker jeg gjerne ved å gjøre som du gjør, Beth. Bare for å være på den sikre siden. Litt nevrotisk kanskje, hehe... Men det gir en trygghet for meg.

Mange bruker vel en teknikk med å legge en hånd på hoftekammen, med tommelen mot forsiden av kroppen, og så spre de andre fingrene litt og så sette sprøyten i punktet mellom langfinger og ringfinger. Mannen min bl.a.lærte den teknikken når han ble utdannet.

 

Vi lærte ikke den teknikken. Vi lærte at skulle vi f.eks sette injeksjonen på høyre side så delte vi høyre setehalvdel i fire ruter og ca midt i den øverste ytre firkant mot hoftekammen kunne vi sette injeksjonen. Da går man klar av isjiasj-nerven. Så jeg markerer hvor hoftekammen er med hånden og setter så injeksjonen i den bløte delen ca midt i den øverste ytre firkanten. Og det har fungert helt fint i mine 20 år som sykepleier.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde om dette på øvelsesavdelingen i forrige uke. Vi lærte to forskjellige metoder på dette. Ene er å dele setehalvdelen i fire ruter, legger hånden på hoftekammen og spriker med tommel og pekefinger også "tegne" en tenkt strek mellom de og ca midt i mellom kan man stikke. Lærte også og legge hånden på hoftekammen med lillefinger på toppen av hoftekammen og legge resten av hånden inntil. Også kan man stikke ved siden av pekefingeren, hvis dere skjønner. Jeg er ikke noe flink til å forklare, men den siste metoden er den som står i PPS. Den første metoden lærte jeg i Sanitetsbataljonen når jeg var i militæret. :)

Link to comment
Share on other sites

Takk Beth for at du er så flink til å forklare :) Jeg lærte og har siden alltid brukt den teknikken som mannen din bruker. Den eneste forskjellen er at jeg setter sprøyten mellom pekefinger og langfinger. Kanskje jeg lærte å sprike mer med fingrene?

 

 

Da er det sikkert meg som husker feil, at han også setter den mellom pekefinger og langfinger. Det er jo ikke "min" metode, så sjansen for at jeg sier feil er absolutt tilstede................ :D

Link to comment
Share on other sites

Hei :) jeg har også lært den teknikken på skolen, men nå som jeg har hvert i sykehus praksis har jeg blitt lært å sette den i låret. Hva er best mon tro? føler det er litt lettere å sette den i låret, å finne muskelen ved at pasienten først strammer den. men hva er egentlig tryggest?eller er det det samme? Hilsen Monica :)

 

Intramuskulære injeksjoner går greit i låret, men står det dypt intramuskulært så skal den settes i setet/hofte etter hva jeg har lært...........

Link to comment
Share on other sites

Hei :) jeg har også lært den teknikken på skolen, men nå som jeg har hvert i sykehus praksis har jeg blitt lært å sette den i låret. Hva er best mon tro? føler det er litt lettere å sette den i låret, å finne muskelen ved at pasienten først strammer den. men hva er egentlig tryggest?eller er det det samme? Hilsen Monica :)

 

Jeg setter alltid i setet hvis jeg kan. Jeg lærte at det er mindre smertefullt å få satt injeksjoner setet enn i låret.

Link to comment
Share on other sites

Guest dronningbia

Først brukte jeg metoden med å dele inn i fire ruter, det var den vi lærte på skolen. Så lærte jeg metoden med å sette mellom pekefinger og langfinger av en annen sykepleier. Den synes jeg fungerer bedre for meg. Og etter å ha "eksprimentert" litt, ser jeg at man havner omtrent akkurat på samme sted ved begge metodene. ;)

 

Hovedsaken er vel at man finner den metoden som fungerer best for seg selv, så lenge denne metoden er faglig forsvarlig! :)

Link to comment
Share on other sites

Og "sklir" man huden litt i forhold til underliggende muskel, så vil huden gli tilbake og lage et lokk over instikkskanalen, slik at injeksjonsvæsken ikke pipler ut igjen..................

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 7 years later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy